Kosmetickým produktem číslo jedna je mezi Čechy krém na ruce
Jeden z posledních průzkumů agentury Nielsen Admosphere se zaměřil na návyky lidí v oblasti péče o pleť a tělo. Data například ukazují, že nejpoužívanějším kosmetickým produktem je mezi Čechy krém na ruce. Kosmetiku nejčastěji nakupujeme v drogerii a při výběru produktů se rozhodujeme hlavně na základě předchozí zkušenosti s produktem. Přírodní kosmetiku většina respondentů vítá, ale určitě to není tak, že by žádnou jinou nekupovali. Odborná ošetření pleti v salonech v Česku nejsou příliš využívána, jen 5 % na ně chodí pravidelně.
Výzkum realizovala agentura Nielsen Admosphere metodou online sběru dat na vzorku pěti set respondentů starších 15 let, kteří jsou součástí Českého národního panelu.
Z kosmetických produktů pro péči o pleť a tělo používá nejvíce Čechů alespoň několikrát týdně krém na ruce (43 %), 39 % se neobejde bez použití pleťového krému a 31 % bez čisticího gelu, pěny nebo mýdla na obličej. Krém na obličej je na prvním místě také u žen – aspoň několikrát za týden ho používá 68 % z nich. Z mužů naopak sáhne vícekrát za týden po kosmetice málokdo: nejčastěji zmiňovaný je krém na ruce, ale reálně ho v této frekvenci používá jen 24 % mužů.
Krém na ruce je také celkově nejvyužívanějším kosmetickým produktem v Česku (myšleno bez ohledu na frekvenci používání). Aspoň někdy po něm sáhne 84 % dotázaných. Druhým nejpoužívanějším přípravkem je balzám na rty (aspoň někdy – 70 %), třetím pak krém na nohy (aspoň někdy – 63 %).
K těm nejméně používaným, resp. těm, jež vysoké procento lidí nepoužívá vůbec, patří v seznamu produktů pro péči o pleť a tělo pleťový olej, pleťové sérum a oční krém. Všechny tři přípravky vynechává okolo 65 % dotázaných.
Platí také, že mladší ročníky mají větší tendenci používat kosmetické produkty než respondenti starší.
Asi nikoho nepřekvapí, že nákupy pleťové a tělové kosmetiky nejčastěji řešíme v drogerii (73 %). Nezanedbatelné procento ji však nakupuje v supermarketu (42 %) a už čtvrtina dnes pořizuje kosmetiku online.
Zajímavostí je, že ačkoli dvě první možnosti vedou žebříček u mužů i žen, třetí místo u žen patří internetovým nákupům a těsné čtvrté kosmetickým katalogům (jako Oriflame nebo Avon), zatímco muži na třetím místě nakupují kosmetiku v lékárně a na čtvrtém online. Muži také ve větší míře nenakupují kosmetiku vůbec (12 % vs. 2 % žen).
Co se týká kritérií při nákupu kosmetiky, tak nejvíce rozhoduje předchozí zkušenost s produktem (62 %), na druhém místě cena (55 %) a na třetím vhodnost k typu či stavu pleti (40 %). Jednotlivé parametry obecně více řeší ženy – například vhodnost k typu/stavu pleti nebo složení produktů jsou pro ně navíc mnohem důležitějšími kritérii než pro muže.
A kolik peněz měsíčně za kosmetiku utratíme? Opět zde panují výrazné rozdíly mezi muži a ženami: zatímco polovina žen nakoupí kosmetiku pro péči o pleť a tělo v průměrné hodnotě nad 300 korun za měsíc, 70 % mužů hodnotu 300 korun nepřekročí. Větší tendenci utrácet více peněz znovu vidíme i u mladších respondentů.
Velkým tématem je v současné době také přírodní kosmetika. Jaký k ní ale mají vztah Češi a Češky? Podle výzkumu Nielsen Admosphere ji cíleně vyhledává a pravidelně používá jen 14 % respondentů (nad tímto průměrem se pohybují opět ženy, z nichž ji využívá 19 %, a respondenti do 34 let – 21 %). Naprostá většina dotázaných (70 %) je radši, když je kosmetika přírodní, ale nijak zvlášť to neřeší. Zbylých 16 % tento druh kosmetiky nevyhledává vůbec, nebo neví, co to je. Tuto možnost častěji označovali muži (25 % vs. 8 % žen).
Poslední otázka ve výzkumu se zaměřila na odborná ošetření pleti, například v kosmetických salonech. Pravidelně na takové procedury chodí 5 % dotázaných (z řad žen je to 9 %, z řad mužů 1 %). Největší část dotázaných (43 %) tato ošetření nevyužívá a ani neuvažuje o tom, že by s nimi začala. 36 % (54 % žen a 15 % mužů) v minulosti nějakou kosmetickou proceduru absolvovalo, ale nechodí na ně pravidelně. 16 % sice v současnosti nechodí, ale uvažuje o tom do budoucna.
Kosmetika v reklamě
Na oblast kosmetiky jsme se zaměřili také v rámci reklamy. Přehled o inzertních objemech jednotlivých zadavatelů přináší monitoring reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere. Podle něj byl v Česku nejsilnějším zadavatelem v kosmetickém segmentu od začátku roku koncern Beiersdorf, pod nějž spadají značky jako Nivea, Eucerin nebo Labello. Druhé místo patřilo firmě L’Oréal Česká republika (zastřešující mimo jiné značky Garnier, Maybelline nebo Mixa) a třetí pak české společnosti Astrid. Tabulka níže uvádí ceníkové hodnoty umístěné reklamy.
Zdroj a foto: Nielsen Admosphere