Češi ušetřili na vánoční cukroví třetinu nákladů
Akční letáky obchodníků se ani v letošním roce neobešly bez slevových akcí na ingredience určené k přípravě tradičního vánočního cukroví. Průměrná sleva na tyto ingredience činila 24 %. Například při nákupu ingrediencí pro pečení lineckého cukroví však zákazníci mohli ušetřit až 37 %. Ukázala to analýza České distribuční, která zkoumala nabídku akčních letáků obchodníků v první polovině prosince 2020.
„Letošní rok nám dal všem zabrat jak psychicky, tak ekonomicky. Pandemie spoustě lidí snížila příjmy a z našeho dřívějšího průzkumu víme, že mnohým z nich akční letáky velmi pomáhají šetřit rodinný rozpočet. Jsme rádi, že tomu není jinak ani nyní, v předvánočním období, kdy může přijít vhod každá ušetřená stokoruna,“ říká Petr Sikora, ředitel České distribuční, a dodává, že akční letáky jsou častým pomocníkem i při plánování nákupních seznamů, díky kterým pak lidé na prodejnách tráví méně času.
Zatímco bez slevy vychází nákup základních surovin pro přípravu klasického lineckého cukroví na 219 Kč, po slevě je to 138 Kč. Bedlivé sledování akčních letáků tak může ušetřit zákazníkovi až 37 %. Například
u vanilkových rohlíčků se pak jedná o zhruba 30% slevu a u rumových kuliček je úspora 39 %.
Pokud si chtěl zákazník pořídit rozmanitý balík surovin na vánoční pečení a sledoval akční letáky, mohl letos v první polovině prosince ušetřit zhruba 37 %. Místo 1 410 Kč tak zaplatil 843 Kč.
Největší průměrná sleva byla zaznamenána u kategorie čokolády na vaření, kde mohli zákazníci ušetřit bezmála 40 %. Průměrně 30 % pak zákazníci ušetřili při nákupu ořechů nebo kakaa. Nejmenší průměrná sleva 6 % pak byla zaznamenána u hotového těsta a hotového cukroví. Důvodem může být to, že se tyto produkty běžně v průběhu roku v sortimentu prodejen neobjevují. Nedochází tak k jejich sezónnímu zlevňování.
Nejčastěji inzerovanou položkou z řad surovin na pečení jsou ořechy, které se v první polovině prosince objevily v akčních letácích celkem 45krát, hned za nimi je rum, který se v letácích objevil 43krát. Tyto produkty se vyskytovaly v letácích nejčastěji nejspíše proto, že jejich využití je rozmanité a v letácích byly uváděny i v jiných souvislostech, než je vánoční pečení. Častou položkou byl také cukr, který se v letácích objevil 31krát, nebo 28krát inzerovaná mouka.
Analýzu akčních letáků sedmi největších řetězců v České republice provedla společnost Česká distribuční a zaměřila se při ní na nabídky platné od 1. do 15. prosince 2020. Analyzováno bylo celkem 456 položek, které zahrnovaly základní kategorie surovin pro pečení cukroví i hotové cukroví.
Zdroj: Česká distribuční, foto: Globus