Technologická novinka budoucnosti – samoobsluha Amazon GO
Samoobsluhu vybavenou špičkovou technologií spustila společnost Amazon v americkém městě Seattle, v přízemí své nové kancelářské budovy. Prodejna Amazon GO, která je zatím ve zkušebním módu a jen pro zaměstnance společnosti Amazon, nemá žádné pokladny ani podporu prodejního personálu. Očekává se, že v letošním roce bude taková to prodejna spuštěna v USA i pro standardní nakupující. Navíc Amazon plánuje rozšíření i na evropský trh.
Společnost Amazon v současnosti svými službami již dobyla on-line trh, a tak se postupně začíná obracet i na kamenné obchody, překvapivě na prodejny s potravinami. Samozřejmě s využitím svých nejnovějších technologií, které začíná používat i v retailovém prostředí.
Tato experimentální prodejna, která má rozlohu 167 metrů čtverečních, nabízí kromě základních potravin jako je chléb nebo mléko, i hotová jídla k snídani, obědu a večeři, které kuchaři připravují čerstvá přímo v prodejně. V nabídce nechybí ani výrobky z vlastní pekárny.
Jak v této moderní prodejně probíhá z hlediska zákazníka samotný nákup?
Na začátku musí mít každý zákazník ve svém smartphonu staženou aplikaci Amazonu, která jej při vstupu do prodejny přesně identifikuje. Když pak přijde k vybranému zboží a vloží si jej do košíku, v tom momentě data ze senzorů a kamer rozmístěných po prodejně rozpoznají toto zboží a přičtou jeho cenu na zákaznický virtuální nákupní seznam. Pokud se ale v průběhu nákupu rozhodne, toto zboží vrátit, technologie to opět rozpozná a zase jej z virtuálního nákupního seznamu odečte. Na druhé straně, v rovině obchodníka, se aktualizuje pohyb zboží na prodejním místě, tedy celkově i ve skladovém hospodářství.
Po ukončení nákupu může zákazník i se zbožím v klidu z prodejny odejít, neboť platbu za nákup si obchod strhne automaticky přes platební kartu navázanou na účet v aplikaci. Následně se účtenka v telefonu zobrazí jen v elektronické podobě.
Odborníci z Amazonu uvádějí, že nakupování bez pokladen umožňují stejné technologie, jaké se používají v samořiditelných autech.
„Jsem rád, že s tím někdo přišel, ale myslím, že uplynou dekády, než se něco takového rozšíří,“ je podle portálu idnes.cz trochu skeptický Stanislav Zrcek, jednatel společnosti Diebold Nixdorf, která v retailu zavádí inovace a stojí například za systémem skenerů, se kterými nakupují zákazníci hypermarketů Globus nebo některých obchodů Tesco. Jejich nasazení zvažují i další hráči. Jeden z jeho klientů mezi obchodními řetězci teď testuje pojízdné roboty, kteří kontrolují, zda je v regálech dost zboží.
I když Amazon plánuje tento typ obchodu realizovat v blízké budoucnosti v USA a ve Velké Británii, podobné inovace určitě neminou ani českého zákazníka, který je podle ředitele společnosti Retailtrek Martina Hoška jedním z nejpokrokovějších v Evropě, pokud jde o využívání možností moderních telefonů. Firma je v tuzemsku jedním z průkopníků v instalaci zařízení, kterým se v angličtině říká beacons. Jedná se o tzv. majáčky, které komunikují se zákazníkem a jsou nainstalované například v desítkách obchodů OC Galerie Teplice.
„Klienty ani nemusíme přesvědčovat. Uvědomují si, že technologie je budoucnost,“ sdělil portálu idnes.cz Hošek.
Jak je tedy vidět, rozvoj nových technologií v retailovém prostředí pokračuje stále rychlejším tempem. V blízké budoucnosti se tedy můžeme těšit, jaké novinky nám vývojáři a retaileři nabídnou, aby náš nákup byl ještě více pohodlnější, sofistikovanější, a tedy ještě víc „cool“
Podívejte se na představení první prodejny Amazon Go.
Zdroj : AMAZON, businessinsider.com, cnbc.com, idnes.cz, lidovky.cz, aktuálne.cz
Foto: Amazon, Reuters, delimarketnews.com