Souboj kamenného a internetového obchodu vstupuje do dalšího dějství
Hlavní protagonisté boje o nový retailový trh, Amazon a Walmart, předvádějí nové zbraně.
Walmart investuje do omnichannel komunikace
Walmart je ve velké válce s Amazonem. Nyní však zaútočil i na další digitální giganty – Google a Facebook – a výrazně posílil svoje možnosti v omnichannel komunikaci. Odkoupil totiž know-how i technologii marketingového start-upu Polymorph Labs ze Silicon Valley. Pomocí jejích serverů, portálů a softwaru bude totiž schopen komunikovat se svými zákazníky v různých kanálech ještě rychleji a relevantnějším způsobem. Dále také zvýší svoji schopnost detailně analyzovat návratnost marketingových investic v jednotlivých bodech dotyku se zákazníky. To si samozřejmě nechá zaplatit od svých dodavatelů.
Walmart však nezanedbává ani klasické investice – jen v USA chystá výstavbu nových prodejen za celkem zhruba 20 miliard Kč a řadu remodellingů. Staré dobré „řetězcové řemeslo“ pak naplno uplatnil na svém nejvýznamnějším zahraničním trhu – v Mexiku. Promptně tam přinutil několik svých dodavatelů, aby přestali obchodovat s Amazonem, který se pokusil nabízet příslušné značky levněji.
Cenová válka s Walmartem je podle amerických expertů momentální prioritou Walmartu. Jejím nejvýznamnějším projevem bylo nedávné poměrně radikální snížení cen stovek výrobků v síti Whole Foods. V souvislosti s tím se objevil expertní komentář, který netřeba překládat: „They hate, hate, hate Walmart. Walmart is the biggest grocery chain in the country. Amazon will stop at nothing to take away the share that Walmart has gained.“
Atmosféru války o nový retail dokresluje nedávná mediální přestřelka mezi oběma predátory. Jeff Bezos vyzval své maloobchodní konkurenty, aby svým zaměstnancům přidali alespoň na úroveň, kterou nabízí Amazon. Walmart obratem reagoval konstatováním, že některé firmy by se měly přestat zabývat cizími zaměstnanci a radši se věnovat placení daní.
Pokud bychom jako arbitra v boji těchto 2 titánů vzali americké spotřebitele, resp. jejich názor na to, kdo je jejich „love brand“, pak Amazon vítězí na celé čáře. Do kategorie top 5 se dostal u všech věkových skupin s výjimkou spotřebitelů nad 54 let. V celkovém přehledu agentury Morning Consult je Amazon na 1. příčce a Walmart je 18. (jeho přímý konkurent Target 15.). Pro srovnání: Google je č. 2. a Netflix č. 3.
FMCG Online v Německu
Nielsen zveřejnil výsledky analýzy online nakupování rychloobrátkového zboží, která je založena na pravidelném sledování nákupů reprezentativního panelu německých domácností v letech 2016 – 2018. Výsledky nejsou nijak oslnivé: Podíl domácností, které nakoupili online alespoň jednou za sledované období, poklesl z 18,9 na 17,7 %, počet nákupů vzrostl ze 4 na necelých 5 za rok a velikost jednoho nákupu se zvýšila z cca 800 na 970 Kč. Celkové výdaje německých domácností za FMCG online odhaduje Nielsen na zhruba 33 miliard Kč (stav roku 2018).
Z tohoto celkového koláče si zatím nejvíce ukusují kamenní obchodníci – jejich e-shopy se podle LZ Retailytics umístily na prvních 6 místech podle velikosti obratu. S odstupem vede REWE (vloni cca 5 miliard Kč), následuje dm Online a Edeka Online (oba s cca 2, 5 miliardami Kč obratu). Amazon Fresh se pohyboval na úrovni 1,2 miliardy Kč a Amazon Prime Now dosáhl cca 900 milionů Kč obratu, což potvrzuje tezi, že světová jednička e-Commerce s expanzí prodeje potravin online v Evropě nijak nespěchá. V německé top 10 není ani jeden lokální hráč nepocházející z tradičního obchodu.
Podle panelu domácností GfK v online prodeji FMCG produktů s velkým náskokem vedou výrobky pro domácí mazlíčky (10,6 % objemu všech nákupů), následuje „krása a zdraví“ a alkohol – obě mega-kategorie po zhruba 3 %. Maso-uzeniny a pekárenské výrobky jsou zcela na chvostu a reprezentují pokaždé jen 0,3 % prodaného zboží.
Dynamická tvorba cen už není sci-fi
E-Commerce razantně mění přístup k tvorbě cen. Podle analýzy cenového portálu Idealo je v německých e-shopech v noci levnějších 40 % produktů a výhodnější ceny lze u 26 % položek nalézt i v čase mezi 5:00 a 9:00.
Dynamická tvorba cen se pod tlakem internetové konkurence stává nutností i v kamenném obchodě. Podle výzkumu Evropského obchodního institutu (EHI) to maloobchodní řetězce řeší zejména s pomocí elektronických cenovek. U našich západních sousedů to podle EHI nepovažuje za relevantní téma jen 39 % retailerů, ostatní již elektronické cenovky zavedli či je pilotují (celkem 36 % firem), 9 % již konkrétně plánuje jejich nasazení v nejbližší době a 16 % deklaruje zájem o investici v blízké budoucnosti.
Zdroj: Blue Events
Foto: pixabay.com