Jaké inovace pro své zákazníky připravily londýnské obchodní domy? Díl 1. – Harrods a Selfridges
Návštěva obchodních domů ve Velké Británii představují určitý způsob života. Tato skutečnost není překvapivá, neboť první obchodní dům na světě Harding, Howell &Co’s Grand Fashionable Magazine se otevřel již v roce 1796 právě v Londýně.
Londýn si i nadále drží svoji pozici a obchodní domy jako Harrods, Selfridges, Fortnum & Mason, Harvey Nichols, John Lewis, Debenhams, Marks & Spencer lákají svojí historií, nabídkou a prestiží k nákupům nejen obyvatele Londýna a Velké Británie.
Tyto vyjmenované obchodní domy nevzpomínají však jen na svoji historii, ale neustále realizují program inovací a rozvoje, aby nejen vyplnily přání zákazníků, ale aby jejich očekávání i překonaly.
Podívejme se nyní na inovace, které pro své zákazníky přichystaly dva z těchto významných londýnských obchodních domů.
Harrods
Kultovní obchodní dům Harrods inovuje své služby různými způsoby.
V roce 2011 obchodní dům představil svoji první mobilní aplikaci a od té doby v ní nejen aktualizuje svoji nabídku, ale také ji i technologicky vylepšuje. Nejnovější verze této aplikace v sobě obsahuje nový lokalizační nástroj s technologií, která zákazníkům ukazuje trasu do vybraného cíle nebo značky. Funguje to prakticky stejně jako v aplikaci Google Maps. Aplikace také umožnuje v tištěném časopise obchodního domu si naskenovat reklamy a redakční obsah k lepšímu nákupu následně na prodejně.
Další inovací je spolupráce se společností Quividi, ze které vzešlo používání technologie pro rozpoznávání publika s cílem zjistit, kdo konkrétně reaguje na digitální reklamy rozmístěné v celé prodejně. Přestože shromážděná data jsou anonymizovány, technologie rozpoznávání obličeje umožňuje měřit čas sledování reklamy, věk a pohlaví sledujícího a také zobrazení každého diváka v reálném čase. Inzerenti tak mohou lépe a přesněji zjistit, jaké je jejich publikum a následně přizpůsobit a optimalizovat každou svoji kampaň. Navíc tyto informace dávají obchodnímu domu Harrods podrobné informace, kdo jsou jejich zákazníci a také data pro lepší vyjednávací pozici se samotnými značkami, svými nájemci.
Harrods ale nestaví jen na nových digitálních technologiích, ale také například na partnerství se značkami a interakci s jejich zákazníky. Například v poslední době kampaň Experience Innovation At Harrods se společností Samsung, která poskytla výstavní a reklamní plochy. Také značky Prada a Fabergé v Harrods umožnily interakci se svými zákazníky novým a jedinečným způsobem, a často právě v obchodním domě Harrods představily své nové produkty.
Selfridges
Obchodní dům Selfridges má dlouholetou zkušenost s inovacemi, například show kolem svých produktových displejů (společnost byla na letošním konferenci Global Department Store Summit oceněna jako nejlepší na světě oceněním World’s Best Sustainability Campaign by a Department).
V poslední době se inovace zaměřily především na Internet věcí (IoT). Obchodní dům zřídil samostatné oddělení, které ukazovalo zákazníkům na jednotlivých produktech zapojení těchto produktů do systému IoT. Vedení obchodního domu totiž zastává názor, že prodeje nejsou hlavním cílem, ale je třeba zákazníkům umožnit interakci s produkty, klást otázky a zjistit, jak Internet věcí by mohl zapadat do jejich života. Zákazníci si mohou dokonce zamluvit předvádění zboží s personálem, aby získali co nejvíce informací. To vše přispívá k tomu, že obchodní dům Selfridges získává pro zákazníky pověst důvěryhodného partnera.
Selfridges rovněž využívá pro omnichannel aplikaci shoppableiOS. Velká část online nákupů se uskutečňuje z mobilů a aplikace navazuje na masivní úpravu webových stránek obchodního domu v minulém roce. Uživatelé aplikace si mohou personifikovat svoji domovskou stránku podle své oblíbené značky a následně budou vedle redakčního obsahu dostávat také upozornění na zavážku nového zboží, případně různé eventy této značky. Jako první prodejce ve Velké Británii umožňuje Selfridges svým zákazníkům nakupovat pomocí aplikace přímo na Instagramu.
Tato aplikace pro zákazníky obchodního domu nabízí kompletní zážitek z nakupování s využitím offline prostorů obchodního domu. Zákazníci mohou při svém nákupu nejen využívat skutečný „kamenný“ obchodní dům, ale získávat i další informace o akcích v něm, objednávat si zboží s následným jeho vyzvednutím v obchodě. Mohou si synchronizovat všechny dostupní informace, vytvářet si nákupní seznamy nebo pro své příbuzné či známé seznamy přání. Navíc je vždy vše aktuálně synchronizované, a to napříč všemi zařízeními. Takže ať se již díváte na virtuální obchodní dům z mobilu, tabletu nebo desktopu, vždy začínáte na místě, na kterém jste naposledy skončili a nemusíte vždy svůj nákup začínat od začátku.
Druhý díl o inovacích v londýnských obchodních domech Fortnum & Mason a Harvey Nichols naleznete zde.
Zdroj: Insider Trends
Foto: wikipedia.org, londontown.com