Vánoce budou podle titulních stran vánočních letáků bondovské – nejvíce se nabízí elektronika, alkohol, auta i zbraně
Vánoční letáky jsou dobrým ukazatelem toho, jaké dárky se budou nejčastěji objevovat pod stromečkem. Radost by z nich letos měl James Bond: na titulních stranách letáků totiž nalezneme nejčastěji alkohol, mobilní telefony a v podobě dětských hraček také auta a zbraně. Nechybí ani panenky. Jsou to produkty, na které obchodníci nejčastěji lákají zákazníky do obchodů. Na těchto trhácích lze ušetřit průměrně třetinu ceny oproti nákupu beze slev. Letošní Vánoce budou také digitální – trendem jsou chytré náramky a hodinky, bezdrátové reproduktory a interaktivní plyšáci. Vyplývá to z analýzy předvánočních letáků, kterou provedla společnost Česká distribuční.
Co se týče produktů na titulních stranách, vítězí zde již tradičně mobilní telefony a alkohol, a to jak sekty, tak lihoviny. Obchody se sportovním zbožím očekávaně reflektují zimní sezónu a na titulních stranách se zaměřují takřka výhradně na lyžaře. Hračkářstvím vévodí panenky a různé typy modelů autíček včetně autodráh. Hypermarkety pak často lákají na různé cukrovinky a relativně dražší pochutiny, po kterých není v průběhu roku tak vysoká poptávka jako před Vánoci. Typicky jde o sušené šunky nebo kvalitní sýry.
U produktů na titulních stranách může Ježíšek počítat s průměrně 33% slevou. Avšak nejen slevami se snaží obchodníci přilákat zákazníky. Kromě slevy nabízí často také dárky k nákupu. Týká se to především elektroniky. K třetině zboží z této kategorie propagovaného na titulních stranách je nabízený dárek. Jeho průměrná hodnota činí osm set korun, což představuje 17 % z průměrné ceny nabízeného zboží. Na druhou stranu, v předvánočním období nejsou slevy či odměny za nákup tím nejdůležitějším. Takřka polovina produktů na titulních stranách letáků se totiž visačkou se slevou pyšnit nemůže.
„Pro zákazníky již není sleva tím jediným lákadlem. Stále častěji slyší na kvalitu, exkluzivitu nebo jiné atributy, které jim obchodník dokáže v letácích prezentovat. A před Vánoci to platí dvojnásob. Dá se přitom předpokládat, že obchodníci začnou v následujícím roce letáky s přidanou hodnotou využívat stále častěji,“ řekl Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční.
Celkově se pak v předvánočních letácích hypermarketů ve vysoké míře nabízí dárkové sady, především ty s kosmetikou, čokoládami či alkoholem. V kategorii elektronika jasně vítězí trio televize, notebooky a mobilní telefony, u těch se v 83 % případů jednalo o smartphony s průměrnou cenou necelých pět a půl tisíce korun.
U hraček potvrdily nadvládu z titulních stran autíčka a panenky. Trendem jsou zde plyšoví domácí mazlíčci, kteří interaktivně reagují na podněty jejich malých páníčků. Mezi nejčastější motivy na hračkách patří Trollové, My Little Pony a Star Wars.
Analýzu slevových letáků provedla společnost Česká distribuční, která je největším distributorem reklamních letáků v Česku. Zdrojem informací byly předvánoční letáky hypermarketů, supermarketů a prodejců spotřebního zboží.
Zdroj: Česká distribuční
Foto: kupi.cz
Koláž: redakce