Soumrak katalogů se nekoná
Tržby internetových obchodů v České republice stouply v minulém roce o 14,5 procenta. Tento nárůst je patrný dlouhodobě a nezastaví ho zřejmě ani ekonomická krize v souvislosti s koronavirovou pandemií. Neznamená to však blížící se konec kamenných obchodů a dalších forem prodeje. Naopak se ukazuje, že prodejci se zaměřují na více různých cest k zákazníkovi. A důležitou roli stále hraje i dříve odepisovaný katalogový prodej.
Podle loňského průzkumu Využití internetového prodeje v maloobchodě zpracovaném Českým statistickým úřadem obchodníci musí na vývoj informačních a komunikačních technologií reagovat a zlepšovat své služby podle požadavků zákazníků. „Téměř 38 procent respondentů ze všech podniků uvedlo, že k obchodování využívalo kombinaci více forem prodeje svého zboží. Nejčastěji se jednalo o kombinaci kamenné prodejny a prodeje přes internet,“ uvádí Klára Štěpánová z Odboru statistiky služeb.
Tento trend potvrzuje i Petr Wagner, ředitel společnosti PackWay, která provozuje například e-shopy Astoreo.cz nebo vyprodej-slevy.cz. „Můžeme pozorovat, jak kamenné obchody směřují k internetu jako k dalšímu prodejnímu kanálu. A stejně tak i e-shopy v rámci svých marketingových aktivit hledají a budou hledat i jiné možnosti prezentace než pouze prostřednictvím online reklamy,“ říká Wagner.
Jedním z důležitých prodejních kanálů na českém trhu stále zůstává katalogový prodej. Svou zlatou éru mají katalogy samozřejmě už dlouho za sebou, ale pro mnoho zákazníků je pořád důležité, moci si nabídku v klidu prolistovat. Jde zejména o lidi starší šedesáti let, které ještě nejsou na internetu tak doma jako mladší generace.
Udržet katalogy se vyplatilo
Zatímco ještě na počátku devadesátých let minulého století byl katalogový prodej na vrcholu, s příchodem internetu většina velkých hráčů z trhu zmizela. Potkalo to například společnosti Quelle a Neckermann, kterým zlomila vaz složitá logistika, centralizace a nákladný provoz centrál. „Trh opustily společnosti, které se neuměly přizpůsobit. Ale řada jiných si stojí dobře. Klíčové byly dvě věci: jednak rychlost, neboť internetový trh je daleko rychlejší, ale také přizpůsobení se cílové skupině. U některých generací stačí internet, u jiných se vyplatí držet vedle e-shopu též katalogový prodej,“ potvrzuje Tomáš Hájek, výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ).
Od katalogového prodeje neustoupila ani společnost PackWay, která navazuje na tradici slavného katalogového obchodu Magnet. Ten už před padesáti lety přinášel na desítkách barevných stránek závan „západního“ luxusu do socialistických domácností. A důležitou pozici si katalogy drží u řady zákazníků i dnes, kdy jsou kamenné obchody plné zboží z celého světa a na internetu si můžeme koupit téměř cokoli.
„Neměli jsme důvod rušit katalogy, když dlouhodobí zákazníci tímto způsobem stále nakupovali a nakupují. Řada společností jednoduše ze dne na den škrtla papír a přešla pouze na nabídku online. Jenže spousta z nich tuto změnu neustála a najednou přišla o osmdesát procent svých dřívějších zákazníků. S katalogy je to obdobně jako s lifestylovými časopisy. Téměř vše se dá vyčíst na internetu, ale držet něco v ruce a v klidu a přehledně si to přečíst, má stále své nenahraditelné výhody. Nabídka v katalogu je přehledná, při prohlížení čtenáře neobtěžují blikající reklamy a může katalogem listovat třeba v křesle na zahradě,“ popisuje Wagner.
Podle něj sice katalogový prodej nezažívá stejný boom jako internetové obchody, ale v posledních letech vykazoval stabilní růst v jednotkách procent. Prostřednictvím katalogů na rozdíl od e-shopů zákazníci u PackWay nejčastěji nakupují celé sady zboží, například ubrusy s prostíráním a nádobím ve stejném designu, které vidí hezky naaranžované na obrázku.
Zdroj a foto: PackWay