Řetězce nemusí zrušením letáků zboží zdražovat

Minimálně v době nouzového stavu je rozumné, aby základní komodity byly v českých obchodech plošně za přijatelné akční ceny. A letákové akce výrazně omezeny nebo zrušeny. Podle zástupců velkých řetězců by ale zrušení letáků znamenalo automaticky zdražení zboží – tedy návrat k běžným cenám. Zahraniční obchodní sítě se tak nechtějí vzdát obrovských marží a vyjít vstříc spotřebitelům. Ti by si mohli nakoupit veškeré zboží v obchodě za rozumnou cenu a nepřejíždět kvůli manipulativním obrovským slevám mezi různými obchody. Více v komentáři přibližuje předseda Družstva CBA Roman Mazák.

V českém prostředí lze dlouhodobě pozorovat, že o slevové akce mají nejvyšší zájem senioři. Často to znamená objet hned několik obchodů a pořídit si v něm zboží s velkou slevou. Prakticky nic se na tom nemění ani v době druhé vlny pandemie koronaviru, kdy ale nejen tato nejohroženější skupina riskuje možnost nákazy. Zastáváme proto názor, že letákové akce by měly být v období nouzového stavu výrazně omezené, nebo přímo zakázané. Když jsme toto stanovisko formulovali, zástupci velkých obchodních řetězců namítali, že by kvůli zrušení letáků museli zdražit zboží. Tedy vrátit ho na jeho původní cenu s obrovskou marží, se kterou běžně pracují.

Je zarážející, že vůbec nikdo nepřipustil i druhou variantu. Tedy alespoň základní komodity ponechat za akční cenu a obětovat část své obrovské marže. K žádnému zdražování by nedošlo, sítě řetězců by naopak šly naproti samotným spotřebitelům. Ti by nebyli vystaveni tak velkému riziku nákazy pendlováním mezi různými obchody. Zároveň by ocenili rozumné ceny v době, kdy se řada z nich kvůli protiepidemickým opatřením obává výpadku příjmů. Realita je nicméně taková, že po skončení akce řetězce zboží opravdu opět zdražují. A zneužívají tak situace v nouzovém stavu, kdy jsou lidé nuceni oproti normálu nakupují jídlo daleko více právě v obchodech než v restauracích.

Zahraniční obchodní sítě díky tomuto přístupu vydělávají neskutečné peníze. A to na úkor uzavření drobných podniků. Dobře to lze odvodit z procentuální výše slev uváděných v letácích. Když má zboží najednou o polovinu nižší cenu než běžně, jde vidět, že obchod má na zboží stabilně obrovskou marži. Netýká se to přitom pouze jedné konkrétní položky, ale komodit napříč celým sortimentem. Jde o začarovaný kruh, kdy lidé pouze čekají, až bude zboží ve slevě. Pak buď přejížděním mezi obchody riskují riziko nákazy, nebo zvolí jednu prodejnu, ovšem u zboží za běžnou cenu zaplatí násobně více. Jak je možné, že v při velkých nárůstech pozitivních případů, jsou v den vyhlášení akce plná parkoviště a lidé v prodejně přes sebe pomalu přepadávají?

V CBA se proto snažíme jít příkladem. Nepracujeme na rozdíl od velkých řetězců s přemrštěnou marží. Základní komodity navíc dlouhodobě prodáváme za akční ceny řetězců a na této úrovni je držíme i po celou dobu nouzového stavu. Výrazně jsme také omezili letákové akce, abychom předešli tomu, co se jinak děje na zbytku trhu. Tedy že lidé kvůli slevám objíždí hned několik obchodů a riskují nákazu. Pokud by se podobně jako naše síť zachoval i zbytek trhu, byl by to mimořádně pozitivní krok směrem ke spotřebitelům.

Zdroj: Družstvo CBA, foto: Kupi.cz, koláž: redakce

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010