Před Vánocemi rostou prodeje čokolády, té s certifikací Fairtrade se v ČR prodává rok od roku více
Vánoce jsou – vedle Velikonoc – pro obchodníky jedním z vrcholů, pokud jde o prodej čokoládových výrobků. Ty podle novodobé tradice k těmto svátkům neodmyslitelně patří. Stále větší množství čokolády, které se na českém trhu prodá, má přitom certifikaci Fairtrade – a zajišťuje tak svým pěstitelům zaručené minimální výkupní ceny a příplatky, které mohou využít na rozvoj svých komunit. Od roku 2014 vzrostl prodej výrobků s fairtradovým kakaem u nás více než devadesátinásobně (v roce 2014 se prodalo 15,7 tun a v roce 2018 1420 tun).
„Stálý sortiment pravidelně obohacujeme o akční nabídky, například před Vánocemi a Velikonocemi, kdy je celá nabídka čokoládových produktů pod značkou Favorina označena certifikátem Fairtrade. V rámci sezónního fairtradového zboží tak sledujeme nárůst prodejů i v desítkách procent,” potvrzuje tisková mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
Celkově spotřeba fairtradového kakaa v roce 2018 vzrostla na českém trhu o 155 %, prodalo se ho celkem 1420 tun, převážně ve formě čokolády a cukrovinek. Jde o pokračující důsledek zavedení Fairtrade programu pro kakao (Fairtrade cocoa programme), který funguje již od roku 2014, zjednodušuje zpracovatelům podmínky při výrobě produktů z fairtradového kakaa a pěstitelům kakaa dává více příležitostí k uplatnění jejich produkce za podmínek Fairtrade. Díky tomu se výrobky s fairtradovým kakaem uplatňují stále více i ve velkých obchodních řetězcích. Lídrem v oblasti fairtradového kakaa je právě společnost Lidl, která během loňského roku prodala výrobky vyrobené z 584 tun fairtradových kakaových bobů a prodeje oproti roku 2017 tak zvýšila o více než 200 %. Nejvyšší skokový nárůst ale zaznamenala společnost Gunz (loni prodala cukrovinky vyrobené ze 177 tun fairtradového kakaa, v roce 2017 to bylo jen 753 kg). Třetím největším prodejcem fairtradového kakaa byla loni společnost Penny market (155 tun kakaa, osminásobně více než v roce 2017).
„Čím více výrobků s certifikací Fairtrade se na trhu uplatní, tím větší množství surovin mohou pěstitelé prodat za podmínek Fairtrade – tedy za cenu, která skutečně pokrývá náklady pěstování včetně jejich práce. U kakaa se jedná zejména o pěstitele z chudých zemí západní Afriky, jako jsou Ghana nebo Pobřeží slonoviny,“ vysvětluje ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko Hana Malíková, co se za rostoucími objemy skrývá.
Konkrétně v západoafrickém Pobřeží slonoviny na příklad pracuje kolem jednoho miliónu pěstitelů a země je s produkcí téměř 2 milióny tun kakaa ročně největším producentem této komodity na světě. Pěstování kakaa však není nijak lukrativní. Dle výzkumů si pěstitel v Pobřeží slonoviny vydělá průměrně denně méně než 1 USD. To je 2,5x méně, než by potřeboval na důstojný život: pokrytí nákladů vyvážené stravy, pitnou vodu, bydlení, zdravotní péči, náklady na vzdělávání dětí a vytvoření nezbytné finanční rezervy. Mezi problémy spojené s pěstováním kakaa dále kromě chudoby patří dětská práce, ničení deštných pralesů nebo odliv mladých lidí ze zemědělských oblastí do měst nebo k výnosnějším, ale neméně problematickým aktivitám, jakou je například těžba zlata.
Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE
Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování.
Zdroj: Fairtrade, foto: Fairtrade Česko a Slovensko, Stanislav Komínek