Lidé si vybrali v obchodech v hotovosti téměř pět miliard, služba je oblíbená hlavně na venkově

Možnost vybrat si hotovost na pokladně obchodu existuje už téměř dvacet let. V posledních letech však obliba služby strmě roste. Ještě v roce 2018 celkový počet transakcí podle Sdružení pro bankovní karty jen lehce přesáhl hranici osmi set tisíc, v roce 2023 se přiblížil třem milionům.  V obchodech sítě COOP je dnes realizováno téměř 60 % všech výběrů.

Možnost výběru hotovosti na pokladnách obchodů, který se někdy označuje také jako cashback,  začaly české banky spolu s obchodníky nabízet už v roce 2006. Přes pokračující digitalizaci a rozšiřování bezhotovostních plateb však služba nabrala na popularitě hlavně v posledních letech. Užívání služby výrazně vzrostlo v době pandemie Covid-19, kdy lidé přirozeně omezovali svoje cestovaní a počet transakcí se prakticky zdvojnásobil. Počet výběrů i objem vybraných prostředků však roste i nadále. Například v roce 2023 si lidé v porovnání s rokem 2022 vybrali téměř o  miliardu více a počet transakcí se zvýšil o tři sta tisíc. Nejvíce výběrů hotovosti (1,7 miliónů, 59 % všech transakcí) je realizováno v obchodech sítě COOP, které jsou umístěny hlavně na venkově a v menších městech. Podle Lukáše Němčíka, ředitele marketingu a rozvoje sítě COOP, stojí za oblibou služby celá řada důvodů. „V mnoha situacích lidé hotovost stále potřebují, přitom dochází k rušení poboček České pošty a také počet bankomatů stagnuje. Zároveň platí, že zákazníci si naše obchody stále více zvykají využívat jako centra služeb, kde si mohou nejen nakoupit potraviny ale také léky, vyzvednout si nákup z eshopu, zaplatit složenky či posedět v kavárně. Zachování obchodů v obcích je proto s ohledem na škálu poskytovaných služeb pro místní životně důležité“, říká Lukáš Němčík.

Venkovských obchodů přitom začalo v poslední době zase podle statistik agentury Nielsen IQ ubývat a za poslední 3 roky jich zavřelo téměř 400.  Podle Pavla Březiny, předsedy Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), se však úbytek týká hlavně nezávislých obchodů, které mnohdy žádné dodatečné služby neumí nabídnout. „Vesnický obchod, který chce obstát v konkurenci, musí umět nabídnout daleko více než v minulosti a oslovit celou škálu zákazníků. Na jednu stranu tedy dává smysl nabízet službu jako je cashback a na stranu druhou jsou nutné inovace pro moderní zákazníky například  v podobě non-stop automatizovaných obchodů,“ vysvětluje Pavel Březina.

  „Cílem našeho partnerství se sítí Coop je podpora bezhotovostních plateb a především dostupnosti digitálních a inovativních služeb v regionech. I přes dlouhodobou preferenci plateb kartami nebo mobilem, které jsou bezpečné, spolehlivé a rychlé, zákazníci v řadě obcí a měst bohužel postrádají některé finanční služby, jako je právě přístup k hotovosti. Díky službě cashback přitom nakupující zvládnou výběr peněz najednou při placení kartou na pokladně a nemusí ztrácet čas hledáním bankomatu, který je v řadě případů i desítky kilometrů vzdálený,“ uvádí Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Vývoj počtu transakcí a objemu transakcí

Rok Počet transakcí Objem transakcí (v tis. Kč)
2018 808 774 1 191 244
2019 1 553 694 2 343 694
2020 1 282 135 1 919 939
2021 2 292 506 3 624 742
2022 2 595 772 3 936 656
2023 2 914 715 4 895 871

Zdroj: Sdružení pro bankovní karty

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010