Kongres Samoška: nové výzvy na obzoru
Na konci ledna proběhne v Olomouci jubilejní 30. kongres na podporu tradičního trhu Samoška. Organizátorem akce je Atoz Retail, vydavatel odborného měsíčníku Zboží&Prodej. Kongres se koná pod záštitou Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), Independent Retail Europe, Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) a Rady kvality ČR. Za cíl si klade inspirovat a informovat tradiční obchodníky a pomoci jim tak lépe obstát na vysoce konkurenčním trhu.
Už po třicáté se 28.–29. ledna 2025 v Clarion Congress Hotelu Olomouc sejdou zástupci centrál maloobchodních sítí na tradičním trhu, jednotliví majitelé prodejen, jejich dodavatelé i zástupci státní správy, municipalit a profesních organizací. Diskutovat budou o nových výzvách v obchodě.
Tradiční obchodníci se dívají do budoucnosti, kde na ně čeká řada výzev i příležitostí. Udržet si své místo ve společnosti a zůstat konkurenceschopní v rychle se měnícím světě vyžaduje nový pohled – odvahu přizpůsobit se, inovovat a vidět dál než ostatní. Jak překonat tyto výzvy, ať už modernizací prodejen, spoluprací s obcemi a místními komunitami nebo budováním zákaznické věrnosti?
Odbornému programu předchází exkurze, která tentokrát účastníkům přiblíží sýrárnu Brazzale Moravia, a večerní networkingová party – skvělá příležitost na utužení stávajících a navázání nových obchodních kontaktů.
Využijte po oba dny jedinečnou příležitost potkat jednou v roce na jednom místě zástupce významných uskupení na tradičním trhu, např. Skupiny Coop (Coop HB, Velké Meziříčí, Dvůr Králové nad Labem, Konzum, Mnichovo Hradiště, Plzeň, Jednota Boskovice, České Budějovice, Hlinsko, Hodonín, Kamenice nad Lipou, Nymburk, Pardubice, Tachov, Uherský Ostroh, Vsetín, ZKD Sušice, včetně obou nákupních centrál Coop Centrum družstvo a Coop Morava), Čeposu, Družstva CBA CZ, Družstva Eso Market, Hrušky, společností JIP východočeská, makro ČR, Maloobchodní síť Brněnka, Tempo či Žabka.
Ukázkový obchod umožní testovací nákup v automatizované prodejně
Středeční konferenční program zahájí ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček, Pavel Březina, předseda AČTO, a čestný předseda téže asociace Zdeněk Juračka. Během něj si také další prodejny převezmou ocenění značkou kvality Tradiční český obchod – certifikováno.
Po oba dny bude účastníkům k dispozici expo zóna, v jejímž rámci představí dodavatelé zboží, služeb i vybavení pro obchod své novinky a která nabídne mnoho příležitostí k posílení obchodních vazeb a získání nových, ale také ke sdílení zkušeností s kolegy z oboru.
Přímo na místě si budou moci návštěvníci akce prohlédnout ukázkovou samoobslužnou prodejnu. Ale nejen to. Také si aktivně vyzkoušet, jak funguje nákup v automatizovaném obchodě, a seznámit se s technologiemi, které umožňují nepřetržitý provoz. Vzorovou prodejnu jsme připravili ve spolupráci se společnostmi P.V.A. systems, RN servis EU a Gerflor.
Jak ovlivní nové výzvy v potravinářství maloobchod?
O tom, jaká je budoucnost českých a lokálních potravin v kontextu rostoucích nároků na udržitelnost a efektivitu, promluví na úvod odborného programu Jan Pivoňka, ředitel pro Společnou zemědělskou politiku a strukturální fondy Potravinářské komory ČR a odborný asistent na VŠCHT Praha. Co přinese evropský tlak na reformu zemědělství a potravinářství, zejména zavádění moderních technologií, efektivního řízení odpadu a snižování emisí? Jak by se měli obchodníci adaptovat na nové legislativní regulace a očekávání zákazníků?
Přehled vývoje prodejů na tradičním trhu a srovnání s nadnárodními řetězci nabídnou Natálie Netušilová, analytic insights associate, a Daniel Plecháč, senior consultant společnosti NielsenIQ. Zaměří se také na roli privátních značek a promočních strategií v ovlivňování zákaznického chování. Zmíní, které kategorie zboží mají největší potenciál růstu a jak se liší nákupní preference napříč regiony. Nebude chybět pohled na výzvy a příležitosti, které přináší oslovení nastupující generace Z, jež mění zavedené nákupní vzorce.
Jak budovat věrnost
Otázku, jak v dnešní době budovat zákaznickou loajalitu, řeší většina firem. Na kongresu vystoupí přední expert na vytváření věrnostních strategií ve střední Evropě s 25letou zkušeností a partner společnosti Voxwise Radek Hrachovec. Zaměří se na základní pilíře úspěšného věrnostního programu. Které trendy by měli jeho autoři reflektovat, aby skutečně fungoval, a kterých smrtelných hříchů se při jeho tvorbě vyvarovat? Na které zákazníky zacílit, jak měřit loajalitu a jak zajistit, aby přinášel dlouhodobé výsledky?
Na jeho prezentaci rovnou naváže panelová diskuse, která bude hledat odpovědi na otázky, jaké loajalitní programy nejlépe fungují na tradičním trhu a jak mohou mobilní aplikace podpořit jejich efektivitu. Které strategie motivují zákazníky k pravidelným nákupům? Jaké jsou zkušenosti a výsledky konkrétních obchodníků, kteří na trh uvádějí své aplikace? Jak vidí jejich roli a budoucnost? Jsou aplikace jen náhradou letáků, nebo nástrojem pro budování vztahů se zákazníky? Kromě Radka Hrachovce se o své zkušenosti podělí zástupci obchodních sítí: Pavel Primus, ředitel marketingu a rozvoje Jednoty, s. d. České Budějovice, Radim Šedivý, ředitel IT Coopu Morava, a Jiří Štorch, předseda představenstva Družstva Eso Market.
Obchody 24/7 jako služba pro místní komunitu
Další výzvou posledních let je zajištění obchodní obslužnosti venkova. V současné době se jako zajímavá cesta jeví automatizované prodejny. Na trhu se objevují jak franšízy zavedených sítí, tak projekty místních nadšenců, kterým není lhostejná situace v jejich bydlišti. Zásadní roli při vzniku a provozu těchto obchodů hraje spolupráce s místní samosprávou a využití dotačních programů. O konkrétních zkušenostech budou hovořit obchodníci i zástupci obcí: Tomáš Dubský, starosta obce Vysočina a poslanec Parlamentu ČR, Václav Hora, manažer maloobchodu a aliance Můj obchod společnosti makro ČR, Iveta Kalousová, členka rady obce Zámrsk, Lukáš Plánička, místostarosta obce Janovice, Tomáš Pokorný, obchodní ředitel družstva Coop Konzum, a Otto Urma, spolumajitel Samoobslužné sámošky 24/7 v Pnětlukách.
Na podporu maloobchodu se v posledních letech intenzivně zaměřuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Pavel Vinkler, zástupce vrchního ředitele sekce hospodářství, ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání a 1. místopředseda Rady kvality ČR z MPO, představí programy, které mohou pomoci obchodníkům financovat automatizaci, digitalizaci nebo energetické úspory. Seznámí účastníky kongresu s informacemi v rámci Obchůdku 2021+, výzvou Technologie pro MAS, programem Nové úspory energie a dalšími podporami. Zazní také podrobnosti o Podnikatelském balíčku, který přináší 22 opatření na omezení administrativní zátěže podnikatelů. Týkají se oblastí energetiky, digitalizace, trhu práce, daní, dopravy či automatizovaných prodejen.
Chybět nebudou ani oblíbené videoreportáže, které nechají nahlédnout pod pokličku podnikání několika majitelů prodejen.
Více informací o kongresu, jeho programu a registraci najdete na www.samoska-kongres.cz