Jak se po třech letech proměnily titulní strany letáků?

Jogurt se vyhoupl na první místo coby nejčastěji zobrazovaný produkt na titulních stranách letáků. Naproti tomu kuřecí maso, které bylo v roce 2016 na špici, se propadlo až na 11. pozici. Pivo i po třech letech drží druhou příčku. Vyplynulo to z analýzy společnosti Česká distribuční, která letáky obchodních řetězců doručuje.

Společnost Česká distribuční se po třech letech opět zaměřila na titulní strany letáků. „Přední strany mohou hodně napovědět o tom, jací my Češi jsme. Obchodníci tam umisťují produkty, které mají největší šanci nás zaujmout,“ vysvětluje Petr Sikora, ředitel České distribuční. „Výsledky nás poměrně překvapily. Podobnou analýzu jsme dělali před třemi lety. Tehdy bylo nejčastěji inzerované kuřecí maso, to letos není ani v první desítce,“ uvádí Sikora.

Supermarkety a obchody s potravinami nyní sází na jogurty. Na titulních stranách se objevují nejčastěji, tvoří 9 % nabídky. V roce 2016 byly s pouhými 3 % až na 13. místě. Oblíbené zůstává pivo. I po třech letech drží druhou pozici a mezi úvodními produkty ho najdeme v 7 % případů. Do top trojky se mezi potravinami dostaly ještě sýry s 6 %.  

V hračkárnách vedou panenky, v lékárnách prášky proti bolesti

„Oproti minulé analýze jsme se rozhodli rozšířit záběr a kromě potravinových obchodů jsme zkoumali také další odvětví. Většinou jsou výsledky poměrně vyrovnané, ale v některých případech jsou oblíbenci zřejmí. Třeba v obchodech se sportovním vybavením jasně vede sportovní obuv, která tvoří dokonce více než polovinu titulní nabídky,“ komentuje Sikora. Výrazný úspěch mají dále léky proti bolesti v lékárnách. Ty tvoří 27 % nabídky. V hobby obchodech je nejpopulárnější osvětlení (26 %).

Různý přístup mají jednotlivé kategorie obchodů k počtu produktů na titulní straně a ke slevám. V průměru se na titulní straně setkáme s 6 produkty. Nejvíce položek prezentují potravinové řetězce, kde je průměr 9, nejméně naopak obchody se sportovním vybavením a oblečením (3). Rekordmani dokážou naskládat na stránku až kolem třiceti položek.

Často zůstává přední strana zcela bez nabídky a zdobí ji pouze imageová fotografie. „Někomu může připadat zvláštní, že se obchody vzdají nejzajímavější inzertní plochy. Je to ale nový trend, na který zákazníci slyší,“ upozorňuje Sikora. „Na slevy může lákat každý – aby se obchody vzájemně odlišily, musí si vytvořit osobitý styl a způsob komunikace. A letáky jsou ideálním prostorem pro navázání vztahu se zákazníky. Jako průkopníci se v tomto směru ukázaly třeba hobby obchody. Už od titulní stránky na čtenáře vyzařují emoce. Obchodník působí jako parťák, který jim rozumí a umí poradit,“ doplňuje.

Rekordní slevy na nábytek, přes 50 % je standard

Zajímavostí hobby obchodů je i to, že naprostou většinu výrobků na titulních stranách nezlevňují. 88 % produktů nabízejí bez slevy. Na opačném pólu stojí drogerie, jejich nabídku tvoří z 95 % zlevněné zboží. Z hlediska výše slevy jsou nejštědřejší obchody s nábytkem, které nabízejí průměrnou slevu 55 %. Pro všechny kategorie dohromady je průměrná sleva 36 %. Za zmínku stojí také nejčastěji se vyskytující sleva, což je 50 %.

Analyzováno bylo celkem 112 letáků platných v období od 1. 8. do 15. 9. 2019. Zkoumaný vzorek obsahoval letáky od 60 různých obchodních řetězců.

Zdroj a foto: Česká distribuční

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010