Jak mohou nákupní centra spolupracovat s Youtubery?
S koncem letní sezóny se vrací mladí do škol a tím pádem také do měst. Zvýšený počet mladých návštěvníků zaznamenala se začátkem září i obchodní centra. Ne vždy se však omladina vydává do obchodních domů pouze za nakupováním. Styl trávení volného času se mezi mladými značně proměnil a výrazným jevem současnosti je natáčení videa na youtube. Takzvaní youtubeři dnes chodí lovit video obsah pro své kanály i do obchodních center. A ne vždy jde o nevinnou zábavu. Pro sledovanost a z toho plynoucí výdělek jsou hvězdy internetu ochotny provokovat ochranku, obtěžovat ostatní nakupující nebo záměrně poškozovat nájemce.
„Youtuber natáčel v obchodních centrech videa, která spočívala v provokování členů ostrahy centra, personálu centra, nájemců nebo návštěvníků. Pokud někoho člověk provokuje a ještě si ho přitom natáčí, ne každý ten tlak dokáže opakovaně nebo dlouhodobě vydržet a některé to svede k nepřiměřené reakci. V takovém případě, má youtuber přesně to, co potřeboval. Pak umístí na internet již sestříhaná videa, kde už jsou jen dané části. Jak obchodní centrum, nájemci a další zapojení lidé z toho nemusí vycházet pozitivně. S takovými případy se nyní setkáváme stále častěji,“ popisuje Jaroslav Zoubek, odborník na bezpečnost v obchodních centrech ze společnosti M2C.
Natáčení nelichotivého obsahu v obchodních centrech a jeho publikování na sociální sítě se ovšem nemusí týkat jen slavných youtuberů s vysokými čísly sledovanosti. Kromě zábavy totiž skýtají tvůrci velmi sledovaného youtube obsahu svým divákům i inspiraci k tomu, aby je napodobovali.
Zkažený den nebo nálada mnohdy nemusí být jediná způsobená škoda. Podle Jaroslava Zoubka při natáčení youtuberů může nezřídka dojít i k újmě na majetku. „Minulý týden jsem viděl video nějakých youtuberů, kteří jezdili na skateboardech v obchodním centru a také se pohybovali mezi auty zákazníků. Nebylo to daleko k nějakému poškození cizích vozidel, majetku centra nebo i zranění jiných návštěvníků. Zřejmě byli pod vlivem alkoholu, ale i tak se snažili důsledně relativně dlouho cíleně vyhýbat pozornosti ostrahy, jak je z těch záběrů evidentní,“ říká Zoubek z M2C.
Jde hlavně o výdělek
Při natáčení videí nejde youtuberům primárně o to, aby někomu uškodili, nýbrž o peněžitý zisk, který generuje vysoká sledovanost videoobsahu na Youtube. Youtuberovou starostí tedy je, aby pro svůj kanál zajistil co nejkurióznější obsah, do kterého se počítá i člověk v emočně vypjaté situaci, například vyprovokovaná ostraha obchodního centra, která přestává zvládat situaci.
Youtube je platforma, která je limitovaná věkem jenom formálně. Desetileté dítě, které se umí proklikat potvrzením, že mu je osmnáct let, tam může mít profil také. Mezi nezletilými jsou dnes tedy i takoví youtubeři, kteří mají měsíční příjem několik desítek tisíc korun.
Vyjít mládeži vstříc
Jedním ze způsobů jak předejít tomu, aby mládež páchala v obchodních centrech podobné nekalosti, by mohla být snaha nabídnout mladým návštěvníkům jiné způsoby vyžití, které by však byly pod kontrolou obchodního centra. V Rumunsku v Bukurešti má například jedno obchodní centrum velký prostor, kde je spousta moderních technologií od tabletů po nahrávací studio na videa. Mládež to zde může zdarma využívat a vytvářet a publikovat odsud videa na Facebook, Instagram a Tik tok. V obchodních centrech v Česku, například Olympii v Brně nebo v Letňanech, zase bývaly videoherna s automaty.
Nápad centralizovat mladé lovce videoobsahu do předem určeného prostoru by umožnil správě obchodních center mít situaci pod kontrolou. Návštěvní nebo provozní řád obchodního centra sice natáčení na mobilní telefony zakazuje, ale podle Zoubka není dostatečnou ochranou ani samotná bezpečnostní služba. Pachatelům totiž stačí najít si místo, kam nedosahuje pokrytí bezpečnostních technologií a v tu chvíli má ostraha velmi omezené možnosti situaci kontrolovat, pokud není fyzicky u toho.
Jakmile se video objeví na internetu, je už skoro pozdě zakročit. „Pokud to samotné centrum, vlastník nebo správce nechtějí dále řešit, tak už se s tím nic moc dělat nedá. A pokud došlo k tomu, že se to řešilo, šlo o škody, které se daly vyčíslit finančně. Někteří provozovatelé se snažili oslovit některou z digitálních platforem, aby video odstranily, ale to video se většinou týkalo konkrétního obchodního centra. A obrana lidí, kteří se nechtěně stanou účastníky těchto videí je dost těžká. Taková je alespoň prozatímní zkušenost,“ uzavírá Zoubek.
Zdroj: M2C, foto: pixabay.com