BILLA: Privátní značky pomáhají spotřebitelům i dodavatelům
- Privátní značky představují v tomto roce přes 23 % obratu řetězce BILLA.
- Do roku 2028 zvýší jejich celkový podíl z obratu až na 30 %.
- Růst tuzemských výrobců a pěstitelů, kteří produkují nejen pro privátní značky, bude v následujících letech pro potravinový trh klíčový.
- Podpora českých pěstitelů zajistí vyšší dostupnost plodin, což pozitivně pocítí v první řadě zákazníci na nižších cenách.
Podíl privátních značek na českém trhu roste. Privátní značky získávají u spotřebitelů na oblibě. Není tomu jinak ani v případě obchodního řetězce BILLA, který české zákazníky prostřednictvím svých privátních značek zásobuje kvalitními potravinami za výhodnou cenu a zároveň podporuje byznys jejich lokálních producentů. A jejich podpora bude na trhu s potravinami hrát v několika příštích letech rozhodující roli.
Obchodní řetězec BILLA má ve svém portfoliu 17 privátních značek, z toho pod 11 prodává potraviny. „Privátní značky představují v tomto roce přes 23 % obratu naší společnosti, přičemž mezi nejpopulárnější patří Clever, maso a masné výrobky Vocílka či Česká farma, pod kterou zákazníci zakoupí ovoce a zeleninu. Sortiment našich privátních značek se skládá především z kategorie čerstvého zboží, výjimkou však nejsou ani spotřební či drogistické výrobky nebo zboží určené domácím mazlíčkům. Pokud mluvíme o privátních značkách, vždy je u nás na prvním místě důraz na spokojenost na obou stranách – tedy jak u zákazníků, kteří naše výrobky kupují, tak u dodavatelů, které pro nás výrobky produkují nebo pěstují,“ uvádí Liam Casey, generální ředitel BILLA Česká republika.
Výrobky privátních značek zákazníky zpravidla lákají dobrým poměrem mezi výhodnou cenou a vysokou kvalitou. Obzvlášť v aktuální situaci na trhu proto po nich lidé v obchodech sahají více. „Cítíme, že poptávka po privátních značkách na trhu je a roste, speciálně u cenově senzitivních zákazníků. Vždy se proto snažíme upravovat a rozšiřovat naši nabídku tak, abychom zákazníkovým potřebám vyšli maximálně vstříc. Zařazení privátních značek do našeho sortimentu se nám dlouhodobě osvědčuje. I proto naší strategií do roku 2028 bude zvýšit jejich celkový podíl z obratu na 30 %,“ komentuje situaci Matúš Uhliarik, operativní ředitel BILLA Česká republika.
Zvyšování potravinové soběstačnosti
Stěžejní roli v podpoře pro zákazníky výhodných privátních značek hrají lokální dodavatelé. Trh s potravinami v současnosti čelí řadě výzev: klimatické změny a cyklus počasí přirozeně dopadají na hlavní zemědělské oblasti Evropy. Stoupající ceny energií zapříčinily pozastavení mnoha evropských produkcí a prodražení klasických pěstitelských technologií. Společenský a politický tlak na snížení uhlíkové stopy v dodavatelských řetězcích roste a to se promítá do nákladů, které dodavatelé s inovacemi a modernizacemi mají. S novými technologiemi však rostou také nároky na vzdělání pracovníků v zemědělství, za současně snižující se ochoty lidí v zemědělství pracovat.
Význam spolupráce mezi lokálními producenty a obchodními řetězci je na vzestupu, a kvůli těmto výzvám proto bude sílit. „Růst tuzemských výrobců a pěstitelů bude v následujících letech pro potravinový trh klíčový. Otvírá se diskuze, jakými cestami je mohou řetězce podpořit, aby mohli svůj byznys modernizovat a rozvíjet tak naši potravinovou soběstačnost,“ říká Ladislav Lázňovský, senior nákupčí segmentu ovoce a zelenina, pečiva a masných produktů BILLA Česká republika.
Odběr od tuzemských producentů má mimo jiné také ekologický dopad. Čím blíže je produkce od místa prodeje, tím klesá logistická náročnost a snižují se emise CO2. Řetězec BILLA aktuálně importuje zhruba 7 800 kamionů s ovocem a zeleninou ročně. Díky sílící kooperaci s místními dodavateli řetězec očekává, že do roku 2025 podaří jejich počet zredukovat o 17 až 20 %.
Podpora tuzemských producentů
Privátní značky jsou často tématem veřejné diskuse. „Za současné situace vstupuje otázka podpory lokálních producentů do popředí. Pokud totiž podpoříme naše zemědělce a pomůžeme jim jejich produkci rozšiřovat, bude dostupnost plodin vyšší, a to se pozitivně promítne do cen. Těžit z toho tak bude v první řadě koncový zákazník,“ upozorňuje Ladislav Lázňovský.
Dobrou ukázkou spolupráce mezi řetězcem a lokálními dodavateli je například privátní značka Česká farma, která během roku čítá na 87 položek výhradně z českých zemědělských produkcí. „Díky podpoře místních malých zemědělců a zemědělských družstev mohou i výrobci s omezenými logistickými a technologickými možnostmi dostat své produkty do našich prodejen a mít z nich zisk. Přímý kontakt umožňuje společně pracovat na dlouhodobé strategii a plánech, které zajistí, že pro zákazníky budeme mít vždy dostatek čerstvého zboží. Jednoznačně se ukazuje, že se takový druh spolupráce oboustranně vyplácí. Díky tomu očekáváme, že do dvou let bude Česká farma tvořit 30 % tržeb veškerých našich prodejů ovoce a zeleniny. U další tuzemské produkce, která pod Českou farmu nespadá, to bude dokonce 40 %,“ nastiňuje budoucí vývoj Ladislav Lázňovský.