Barvy v POS materiálech se nevyplatí podceňovat
Červenou si lidé spojují s aktivitou, oranžovou se štěstím. Modrá uklidňuje. Černá zase asociuje moc, sílu a exkluzivitu. Napadlo vás někdy zamyslet se nad tím, jak mohou barvy ovlivnit chování nakupujících a jak jsou důležité v POS materiálech?
Věděli jste, že reklamní materiály, které jsou vyvedené v barvách, zaujmou o 42 % více lidí než ty, které jsou vytištěné jen černobíle? Barvy zkrátka hrají v marketingu obrovskou roli. Jsou spojeny s emocemi, umí upoutat pozornost i ovlivnit nákupní chování spotřebitelů. Stejně tak dokáží formovat dojem ze značky nebo budovat její identitu.
Zaujmout během sekundy
Barvy se proto nevyplatí podceňovat ani při tvorbě POS materiálů: „POS materiály jsou klíčové při vytváření zákaznického dojmu o značce a produktu. Pokud se při jejich navrhování zkombinují správné barvy se správnými materiály a formou prezentace, dokážeme jejich prostřednictvím účinně komunikovat v podstatě cokoli,“ říká Dana Běloušková, výkonná ředitelka české pobočky agentury POS Media, která je evropským leaderem v shopping marketingu.
„Musíme vycházet z toho, že všichni nakupující pospíchají. Do obchodu přichází s hlavou plnou toho, co musí vyřídit, a do toho se na ně ze všech stran hrnou další a další podněty. Aby nedošlo k přehlcení, mozek se brání selektivní pozorností a my máme jen několik málo sekund na to, abychom zákazníka zaujali a přiměli ho k nákupu. Celá řada impulsů k nákupu probíhá na nevědomé úrovni a špatně zvolené či nevýrazné barvy mohou instore nosič zcela znehodnotit,“ upozorňuje Běloušková.
Psychologie barev
Barvy totiž v lidském mozku stimulují příslušné paměťové stopy, jako jsou obrazy, pocity a emoce. Jsou zodpovědné i za asociace a očekávání. „Barvy jsou to první, co zákazník vidí a vnímá. S jejich pomocí tak můžeme navodit dojem například exkluzivního, rukodělného, tradičního, nebo naopak velmi moderního produktu. Použití korporátních barev je zase nezbytné pro firemní identitu značky i pro odlišení od konkurence. Stejně tak je ale při navrhování POS materiálů důležitá znalost psychologie barev,“ zdůrazňuje Dana Běloušková.
Ačkoli je samozřejmě každý člověk jedinečný, existují obecně platné vzorce, jak jsou jednotlivé barvy vnímány a s jakými asociacemi se pojí. Například červená stimuluje chuť k jídlu a stejně tak symbolizuje energii či vášeň. Oproti tomu třeba hnědá je vnímána jako zemitá, domácká, bezpečná a je spojována s rukodělnými výrobky. Podstatná je také kombinace barev, která může zcela změnit jejich vyznění. Takže například zatímco jasná žlutá symbolizuje štěstí a energii, ve spojení s jasně červenou je vnímána spíše jako symbol vysoké rychlosti.
Všechny tyto aspekty je přitom při tvorbě POS materiálů potřeba brát v úvahu, protože zákazník může koupit pouze ten produkt, který zaregistruje, rozpozná a odliší od konkurence – a základním předpokladem je jeho správné vystavení v místě prodeje.