9/2023 Andrea Faflíková: „LEGO stavím také z důvodu relaxace.“
Andrea Faflíková pracuje desátým rokem ve společnosti the LEGO Group, kde je odpovědná za strategii interní a externí komunikace a eventů v regionu REEMEA zaštiťující země střední a východní Evropy, Blízkého východu a Afriky. Pokusili jsme se spolu s ní proniknout do tajů nejznámější stavebnice světa.
V lednu jste získali ocenění v rámci soutěže Visa Czech TOP Shop za prodejnu na pražském Chodově. Co pro vás ocenění znamená?
Jsme samozřejmě velice hrdí. Prodejna na pražském Chodově je naší první vlajkovou v České republice a jsme velice rádi, že se jí hned krátce po jejím otevření dostalo takového ocenění. Otevření tohoto obchodu je pro LEGO Group důležitým milníkem, neboť nám napomáhá se napřímo setkávat s fanoušky všech věkových kategorií a zprostředkovávat zážitky s naší značkou. To vše přispívá k našemu úsilí inspirovat a rozvíjet stavitele zítřka prostřednictvím kreativní hry a učení.
Za úspěšným otevřením a provozem obchodu je samozřejmě velké pracovní nasazení našich kolegů z různých globálních, regionálních i lokálních týmů, kteří se podíleli na přípravě designu a vybavení prodejny. Ta nabízí kromě standardizovaných prvků i některé lokální elementy inspirované českou historií – mluvícího rytíře na koni či repliku pohledu na Václavské náměstí včetně Národního muzea s mozaikou připomínající další krásné české památky a známá místa. Dále bych chtěla zmínit i absolutně skvělý tým, který v prodejně přímo pracuje a který se podílí na poskytování skvělých zážitků jak malým, tak velkým zákazníkům.
Byla prodejna inspirována nějakou podobnou v zahraničí? Nebo naopak bude pražská prodejna inspirací pro jiné země?
Design prodejny má samozřejmě po celém světě stejné prvky – od identity značky před vybavení prodejny až po komunikační formáty, ale také i ty, které se liší a které jsou spojeny s kulturou nebo historií dané země či města, ve kterém se náš obchod nachází. V londýnském obchodě proto například naleznete 3D LEGO stavbu Big Benu či část vagónu z místního metra, v pražském již zmiňovanou mozaiku s českými hrady a zámky, Václavským náměstím a mluvícím rytířem, který má někdy opravdu neskutečné hlášky.
Jaké jsou klíčové taháky a zajímavosti chodovské prodejny?
Nová prodejna se rozprostírá na ploše 190 m² v nultém patře nákupního centra Westfield Chodov a je plná příležitostí pro fanoušky a fanynky všech věkových kategorií, kteří si zde mohou hrát s kostkami LEGO nebo vytvářet personalizované produkty. Kromě toho že nabízí největší sortiment výrobků LEGO, můžou si zákazníci vyzkoušet například věž pro stavění minifigurek, kde si můžete postavit vlastní minifigurku LEGO a přizpůsobit si ji dle sebe, příležitosti ke stavění včetně interaktivního hracího stolu, výzev ve volném stavění a eventů pořádaných každý měsíc. Zajímavá je i stěna LEGO Pick A Brick Wall, což je skvělý způsob, jakým si zákazníci a zákaznice mohou vybrat a koupit přesně ty jednotlivé dílky, které potřebují pro své stavby.
Musím přiznat, že pro mě samotnou bylo otevření obchodu LEGO v České republice skvělým zážitkem. Přestože jsem navštívila velké množství našich obchodů v zahraničí, a to jak v Evropě, Asii a Africe, mít takovou prodejnu ve své zemi s českými nápisy a českými asistenty prodeje, a navíc možností ho navštívit prakticky každý den je i pro mě speciální.
Prodejnu lze určitě označit jako vlajkovou loď firmy. Jaké akce zde organizujete?
Pořádáme zde akce pro děti, dospělé i celé rodiny. Letos jich proběhlo již několik například pro fanoušky řady LEGO® Friends, která vstoupila do druhé dekády své existence novým příběhem, reflektujícím nové potřeby dětí zjištěných z našich výzkumů po celém světě, a to především potřebu dětí vidět se více zastoupeny ve hře. Noví hrdinové LEGO Friends proto více odpovídají světu, ve kterém se dnešní děti pohybují, včetně zahrnutí rozličných kultur, etnické příslušnosti, fyzických rysů, schopností, ale i třeba duševních poruch. Příběhy, které noví hrdinové zažívají, také více odrážejí skutečné emoce dětí.
Dále také pořádáme i akce pro dospělé fanoušky. Nedávno se zde mohli lidé setkat třeba s jedním z českých designérů společnosti LEGO Milanem Reindlem u příležitosti uvedení stavebnici LEGO® TechnicTM Ford GT na trh. Milan tuto stavebnici sám navrhl a byl tedy tím nejvíc erudovaným zástupcem LEGO u této příležitosti. Tato akce byla opravdu skvělým zážitkem vidět všechny nedočkavé, ale šťastné fanoušky, kteří tam čekali už dvě hodiny před zahájením, protože jsou stavebnice LEGO jejich velkým koníčkem.
Můžeme očekávat další podobné prodejny ve velkých českých městech?
Naše plány si zatím musíme nechat pouze pro sebe. Až budou aktuální, budeme veřejnost informovat. V každém případě je Česká republika pro společnost LEGO velice významným státem, a to hned z několika důvodů. Tím hlavním je skutečnost, že ve středočeském Kladně stojí jedna z pěti světových továren firmy. Proto znají Kladno i kolegové z Asie. Dále se u nás nachází velký distribuční sklad v Jirnech u Prahy pro oblast EMEA, a máme zde také mnoho dalších významných složek, které zajišťují třeba finance nebo HR pro velkou část světa. Také zde má společně s československým týmem sídlo i regionální centrála zaštiťující obchod v zemích střední a východní Evropy, Blízkého východu a Afriky. I já jsem součástí tohoto regionálního týmu.
Je možné prozradit, jaký je podíl online prodeje výrobků LEGO a prodeje v kamenných hračkářstvích?
Přesné podíly nesdílíme. V každém případě oba kanály jsou pro nás samozřejmě velmi důležité. Online obchody zajišťují 24/7 dostupnost našich produktů z jakéhokoliv místa a současně i širokou nabídku portfolia, kamenné obchody poskytují osobní zkušenost se značkou, možnost mít výrobek v ruce, nechat si volbu doporučit od vyškoleného personálu prodejny i možnost okamžitého nákupu. To dělá z obou klíčové pilíře našeho retailu. Navíc nezastupitelnost obou způsobů nákupu potvrzují i samotní provozovatelé online i „offline“ obchodů, kteří v posledních letech otevírají vždy i druhou složku možnosti nákupu, tedy prodejci, kteří mají kamenné obchody, expandují do online prostředí a naopak, online obchodníci zřizují své komplementární kamenné obchody.
Kteří zákazníci jsou pro LEGO nejdůležitější? Spíše malé děti, nebo spíše ti skorodospělí, které zajímají lodě, hrady, Eifelovky aj.?
Naší misí je inspirovat a rozvíjet stavitele zítřka, tudíž především děti, nicméně nezapomínáme ani na dospělé či celé rodiny, kterým můžeme nabídnout spoustu zážitků v podobě stavění dle jejich zájmů, a to například v oblasti filmu, architektury, designu a art dekoru, automobilů, vědy a historie, gamingu, hudby nebo sportu. Svět LEGO je skutečně pro každého.
Co vy osobně nebo vaše rodina a stavebnice LEGO? Hrajete si také?
Ano, stavíme. Já ráda stavím ze dvou důvodů. Tím prvním je, že mi stavění napomáhá pochopit, jaký typ zážitku nabízíme prostřednictvím jednotlivých řad. Jiný zážitek vám dá, když stavíte například LEGO City hasičskou stanici a poté, když stavíte LEGO Flower Bouquet – tedy květiny z kostek LEGO, mapu světa nebo například LEGO Technic auta.
Druhým důvodem, proč ráda stavím, je relaxace. A vím že nejsem jediná. Z různých výzkumů víme, že hodně dospělých hledá nové cesty, jak relaxovat, a hra je jedním z velice častých řešení. Hra nebo chcete-li hraní si nemá žádné věkové limity a mnoho lidí ji využívá k odreagování se od každodenních povinností a starostí. Přesto někdy dospělé může brzdit strach z odsouzení, že se chovají dětinsky anebo i nedostatek tvůrčí nebo kreativní sebedůvěry, což je velká škoda a je to velice zbytečné.
Co jste v poslední době postavila?
Naposledy jsem si postavila Jazz Quartet, z řady LEGO Ideas, která dává každému z nás se stát se designerem LEGO. Klíčové je přijít s dobrým námětem na stavbu LEGO, postavit ji a zapsat ji na platformu LEGO Ideas. Pokud daný člověk dosáhne 10000 hlasů za období jednoho roku a projde i interním výběrem, jde jeho námět do globální výroby. Stále mi to přijde jako absolutně skvělá záležitost.
autor rozhovoru: Tomáš Hájek