Rozhovor měsíce 6/2019 – Jakub Malý
Pro rozhovor měsíce června jsme oslovili pana Jakuba Malého, který ve výzkumné společnosti Ipsos s.r.o. zastává pozici Managing Directora CZ a Deputy CEO Ipsos Central Europe.
V rozhovoru jsme především hovořili o moderních výzkumných technikách pro retailery.
——-
Ve
společnosti Ipsos oslavíte v srpnu, pane Malý, plných 16 let, z toho
na pozici Managing Director 3,5 roku. Zastáváte také pozici Deputy CEO Ipsos
Central Europe. Jak se společnost Ipsos v ČR za tu dobu změnila?
Velmi a zároveň vlastně velmi málo 😊. V době, kdy jsem do Tamboru (pozn. původní česká
společnost, začleněná od roku 2007 do globální sítě Ipsos) nastupoval jako 19.
zaměstnanec, jsme stále ještě trochu dělali „všichni všechno“; osobně jsem
vytvářel dotazníky, scriptoval je, prováděl dotazování, zpracovával a
vyhodnocoval data, následně z nich vytvářel report a šel jej prezentovat
klientovi. Dnes máme de facto na každou z těchto činností specializované
týmy – a to je moc dobře, protože naši lidé jsou v každé z nich lepší
než jsem, kdy byl já.
Naopak v podnikatelském přístupu k věci, zápalu a zdravém sebevědomí
se Ipsos proměnil jen velmi málo. Z toho mám velkou radost, protože to
vnímám jako nejzásadnější vklad Radka Jalůvky (pozn. zakladatel Tamboru
z roku 1992 a dodnes menšinový vlastník Ipsosu) ve prospěch českého
marketingového výzkumu.
Společnost
Ipsos nabízí pro své zákazníky široké portfolio výzkumných služeb a technik. O
jaké je, pane Malý, mezi retailovými zákazníky v ČR největší zájem?
V retailu vždy byla a asi zřejmě i vždy budou dvě zásadní témata –
pochopení vlastních i konkurenčních zákazníků a pak porozumění rozhodovacího
procesu vedoucímu ke koupi. To jsou i dnes klíčové oblasti, o kterých
s obchodníky diskutujeme. Do obou z nich zároveň více a více
promlouvají nové technologie; a to nejen jako jeden z informačních a
nákupních kanálů, ale i způsobů testování nových konceptů a iniciativ.

Před
pár týdny jsme psali o největší evropské virtuální laboratoři Virtuplex, kterou
úspěšně pro své zákazníky využíváte. Můžete tuto laboratoř prosím popsat a jaké
služby může poskytovat pro retailery?
Ano, to je přesně ono zmiňované využití nových technologií – naším cílem je
povznést využití virtuální reality z „hračky“ na seriózní součást vývoje a
plánování firem hledajících chytrá řešení. A právě to prostřednictvím
strategické spolupráce s Virtuplexem a Etnetera Group nabízíme našim
klientům. Virtuplex umožňuje na 600 m2 virtuální testování designu,
navigace, rozložení regálů, podobu regálů samotných či vlivu POS materiálů. To
vše pro vícero uživatelů v jedné VR scéně najednou, takže např. 5 osob
může chodit kolem stejného regálu a mohou pracovat na jeho finální podobě a
diskutovat alternativy. Toto se děje za zlomek času i nákladů oproti tomu, kdy
se proti sobě testují různé makety nebo se pro testovací účely přestavuje
existující obchod.
Retailerům
nabízíte, mimo jiné, také produkt Nákupní cesta & Shopper Research.
Můžete prosím v krátkosti popsat jeho zaměření a jaké typy zákazníků tento
produkt nejčastěji využívají?
Jde o produktové „zabalení“ oněch nejčastěji sledovaných oblastí, tj. pochopení
zákazníků a porozumění rozhodovacímu procesu. Přičemž v dnešní podobě jsou
tímto řešení prostoupeny off-line i on-line podoby lidského života, neboť se
v realitě již často mísí – a to je pro nás vždy důležité, aby naše
zkoumání vždy co nejlépe reflektovalo realitu. Různé alternativy tohoto řešení
pak využívají jak obchodníci, tak i výrobci zboží krátko a dlouhodobé spotřeby.
Vaše
agentura nabízí také výzkumnou techniku s názvem Mystery Shopping.Využívají ji v ČR zákazníci více nebo méně než v minulosti? A v jakých
oborech je o tuto techniku největší zájem?
Mystery shopping je nepochybně jednou z rostoucích disciplín uvnitř
výzkumných aktivit všeobecně. Zásadní pro její růst je zejména pochopení, že i
těm nejmenším firmám může přinést výrazné zlepšení (nejen) prodejní exekuce, a
tím pádem i návratnosti investovaných zdrojů. Našimi klienty jsou společnosti
se stovkami poboček v desítkách zemí, stejně jako společnosti
s jednou jedinou obchodní jednotkou. Tradičně silnými zadavateli jsou
v tomto ohledu finanční a telekomunikační služby, prodejci zboží
dlouhodobé spotřeby, energetika nebo HoReCa.
Co Vás, pane Malý, na aktuální pozici nejvíce vytěžuje a co Vás na ni nejvíce baví a oslovuje?
Úplně nejvíce mě vytěžuje práce s lidmi – a to jak externě, tak interně. Zároveň je to i oblast, která mě nejvíce baví, takže to vnímám jako optimálně trávený čas.
Na současném pracovním trhu se velmi těžko shánějí noví kvalitní zaměstnanci. Jakým způsobem své zaměstnance nalézáte?
Bojujeme s tím podobně, jako většina firem, se kterými se o tom bavím. Kromě nízké nezaměstnanosti vstupuje do hry také fakt, že čelíme významnému demografickému propadu v absolutních počtech zástupců absolventských ročníků. Asi nebude úplně překvapením, že úplně nejvíce nových zaměstnanců k nám nastupuje na doporučení – ať už od stávajících členů Ipsos týmu, tak i od našich klientů. Dalšími důležitými zdroji jsou dlouholeté spolupráce s vybranými katedrami vysokých škol a také neutuchající aktivita našeho HR týmu.
Jaké
novinky pro své zákazníky v nejbližší době připravujete?
O těch úplně v přípravě pochopitelně v této fázi mluvit nemohu,
nicméně v naší již známé nabídce budeme i nadále posilovat jeden
z hlavních pilířů naší strategie – a sice smysluplné využívání nových a
pokročilých technologií.
Společnost
Ipsos nabízí asociaci POPAI CE prostory a zázemí pro její semináře a workshopy.
Jak toto spojenectví vzniklo a plánuje se jeho rozšíření?
Jak to tak bývá, tato spolupráce vznikla během konstruktivního dialogu. To je
mi osobně velmi blízký postup a mám v plánu se jej držet i do budoucna.
Logicky se nabízí například možnost rozšíření spolupráce na poli využití
virtuální reality.
Vaše
práce, pane Malý, je velmi náročná na čas i stres. Jak ve volném čase
odpočíváte a nabíráte novou energii?
Nejsilnějším zdrojem energie je pro mě moje rodina a čas s ní strávený, a
proto si do tohoto času také nenechávám zasahovat. Nejsilnějším zdrojem
inspirace je pak kontakt s lidmi, kteří skutečně mají co říct – ať už z profesního,
nebo i čistě lidského hlediska. Když se člověk naučí takové lidi a okamžiky
poznávat, je to silně návyková záležitost.
Děkuji Vám, pane Malý, za rozhovor. A přeji Vám i Vaší společnosti úspěšné léto a celý rok 2019.
Za redakci se ptal Miroslav Oupic.