Rozhovor měsíce 09/2020 „Chceme podpořit hotely, kavárny a restaurace při obnovování jejich podnikatelských aktivit“ říká Radim Panák z Coca-Cola HBC
Pro další díl našeho rozhovoru měsíce jsme tentokrát oslovili pana Radima Panáka, obchodního ředitele HORECA segmentu společnosti Coca-Cola HBC ČR. V rozhovoru jsme nemohli opominout letošní koronakrizi v oblasti HORECA a podporu společnosti Coca-Cola například v podobě kampaně Open Like Never Before/Otevřeno jako nikdy dřív. V rozhovoru jsme se také dostali v zajímavým in-storovým kampaním na místě prodeje.
Jak pane, Panáku, probíhaly hektické jarní měsíce během koronakrize ve Vaší společnosti Coca Cola HBC Česko a Slovensko?
Situace v HORECA segmentu je opravdu závažná. Dopad pandemie na gastronomické provozy byl a stále je obrovský, spousta podniků bojuje o přežití. Od počátku krize jsme intenzivně pracovali na možnostech přímé podpory našich zákazníků, na možnosti pomoci jim restartovat jejich byznys. Pro restaurace a bary jsme tak připravili uvítací balíčky. Ty zahrnují nejen řadu produktů zdarma, ale i materiály pro vybavení restaurací a zahrádek, jako jsou slunečníky či plotová pole. Současně Coca-Cola HBC nahrazuje svým zákazníkům také například expirované postmixy za čerstvé, a i v průběhu celé sezóny poskytovala speciální nabídky na nákup produktů za zvýhodněné ceny. A ve spolupráci s The Coca-Cola chystáme další zajímavé akce. Gastro jsme ale podporovali i v nejkritičtější situaci. V dubnu jsme ve spolupráci s právními poradci z advokátní kanceláře Vítek Mrázek Kramný, s. r. o. uspořádali zdarma pro naše zákazníky dvouhodinový webinář, jehož cílem bylo důkladně probrat finanční a personální otázky a pomoci jim porozumět předpisům a zákonům, které se v závislosti na vývoji pandemie neustále měnily. Zákazníkům jsme také nabídli bezplatné právní konzultace a možnost odkladu splatnosti faktur, která tak byla stanovena na 14 dní po ukončení nouzového stavu, čili odklad v řádu měsíců. Od začátku pandemie jsme také nabízeli pomoc a dodávali nápoje nemocnicím, domovům pro seniory, dětským domovům, podporovali IZS – do čehož se s námi zapojila i řada restaurací.
Jaký dopad měla krize na trh s nápoji v Česku a na Slovensku? A jsou mezi oběma zeměmi nějaké větší rozdíly?
Viz předchozí otázka. Za posledních 10 let prošel HoReCa segment několika takovými šoky, vždy se z nich ale vzpamatoval. Ať už to byla minulá ekonomická krize, metanolová aféra, zákaz kouření nebo zavedení EET. Vidím za tím velkou houževnatost a píli lidí v pohostinství, kteří se podle mě nikdy nevzdávají. Další vlna koronaviru v krátké době by ale byla velmi pravděpodobně pro současný byznys destruktivní, majitelé nemají vybudované rezervy
Jaký očekáváte vývoj na trhu do konce letošního roku? A kdy by se mohla situce vrátit na úroveň na začátku letošního roku?
Spotřeba v HoReCa je oproti loňsku stále nižší, hlavně se ale velmi změnila po jednotlivých segmentech. Například občerstvení a prodejní automaty u hobbymarketů jsou v porovnání s loňským rokem výše, ale je to jen menší skupina těch nejšťastnějších. V ostatních segmentech je prodej pod loňskou historií. I ty nejlepší provozovny jsou zhruba 10-20 % pod minulým rokem. Ovšem v centrech velkých měst, hlavně Prahy, je situace výrazně horší. Některé provozovny ještě neotevřely, jiné jsou zhruba na 20-30 % loňských provozů. Významný je pokles turismu, zejména in-come – ze zahraničí.
Před pár týdny jste oznámili Vaší podporu segmentu HORECA v rámci kampaně Open Like Never Before v celkové hodnotě 60 milionů korun. Kdy jste se pro tuto pomoc rozhodli a jak začala a probíhá?
Ano, jako systém Coca-Cola jsme se rozhodli podpořit hotely, kavárny a restaurace při obnovování jejich podnikatelských aktivit v časech pandemie Covid-19 poměrně záhy, chvíli však zabrala příprava konceptu. Doprovodná kampaň Open Like Never Before/Otevřeno jako nikdy dřív pak vyzývá k podpoře i koncové zákazníky formou jejich návštěvy v oblíbeném podniku. Segment HORECA, tvoří 40 procent našeho obratu, patří k vůbec nejcitelněji zasaženým podnikatelským oborům.
Mohou se zájemci z řad hotelů, restaurací a kaváren o tuto pomoc u Vás hlásit a nebo monitorujete nejpostiženější provozovny?
Situaci průběžně intenzivně monitorujeme, s HORECA zákazníky jsme ve velmi úzkém kontaktu od počátku, většina pomoci už byla distribuována v průběhu června a července.
Jako portál zaměřený na místo prodeje nás nejvíce v rámci této kampaně upoutal funkční nábytek Stoolky. Jak tato pomoc HORECA provozovnám vznikla? Ve kterých z nich jsou Stoolky již nainstalovány a jakou s nimi plánujete budoucnost?
Všimli jsme si jejich iniciativy Gastro žije!, v rámci níž bylo cílem podpořit co nejrychlejší otevření gastro provozů a zmírnit dopad krize. Tyto cíle jsme měli totožné, proto jsme se rozhodli realizovat společný projekt právě v rámci kampaně Open Like Never Before. Co bude dál ale v tuto chvíli s ohledem na vývoj aktuální situace nelze vůbec předjímat…
Do společnosti Coca-Cola jste, pane Panáku, nastoupil z Plzeňského Prazdroje. I když se jedná o pivovarnictví a nealkoholické nápoje, nacházejí se na jednom společném trhu s nápoji. Co jste mohl v nové funci uplatnit stejného a co naopak bylo pro Vás nové?
Z Prazdroje jsem si přinesl více než 15 let zkušeností v nápojovém byznysu, v mnoha oblastech je to velmi podobné. Nové je pro mě fungování s více kategoriemi, kromě mnoha druhů nealko nápojů distribuujeme i prémiové alkoholické nápoje a brzy začneme i kávu Costa Coffee. Jen poznat celé portfolio mi zabralo pár týdnů 😊.
V soutěži našeho portálu POP STAR máte vždy velmi zajímavé a nepřehlédnutelné in-storové kampaně, z nichž například kampaň Grilujeme s Coca-Colou vyhrála v červenci 2019. Jak vznikají tyto kampaně pro místo prodeje a jakým způsobem vyhodnocujete jejich úspěšnost?
Základní koncepty kampaní vznikají globálně, my je postupně upravujeme pro lokální prostředí a naše potřeby. Tento proces zahrnuje i vyhodnocení, většinou na základě prodejních výsledků a dosahu kampaně na potenciální spotřebitele. Plán kampaní se připravuje na celý rok dopředu a každá kampaň pak v detailu minimálně 6 měsíců před začátkem. Teď už se díváme na první kvartál příštího roku.
Kampaň Grilujeme s Coca-Colou využila formy interaktivního shop-in-shopu, který ukáže nabízené produkty v „reálném“ prostředí a především výrazně zaujme pozornost nakupujících. Budete tuto formu ve svých kampaních využívat i nadále a nebo se můžeme těšit i na nějaké novinky?
Snažíme se v kampaních využívat všechny dostupné nástroje, i ty interaktivní. Spousta lidí už dnes nemá televizi nebo nečtou noviny a nalákat jejich pozornost v digitálním světě je čím dál obtížnější, proto je budeme využívat i v budoucnu. A nejen v kampaních. Třeba teď pro naše zákazníky připravujeme řešení pro objednávání a placení přes QR kódy, což je ideální například pro zahrádky nebo jiné sezónní provozovny. Přijdete ke stolu, naskenujete QR kód, objednáte a zaplatíte přes zabezpečenou bránu. Bez čekání, bez kontaktu a taky bez rizika pro majitele restaurace, že by zákazníci odešli bez placení.
Co Vás, pane Panáku, na Vaší aktuální pozici nejvíce vytěžuje a co Vás na ni nejvíce baví a oslovuje?
Před Covidem bych řekl, že mě vytěžuje jízda v autě a cestování, ale to se v posledních měsících dost výrazně změnilo. Přešli jsme na virtuální nástroje, většina meetingů mezi více lidmi nyní probíhá přes videokonference. Ač s těmito nástroji pracujeme efektivně, stejně mi po čase chyběl kontakt s ostatními lidmi.
To mě také nejvíce oslovuje na současné pozici. Mám možnost vést tým více než 100 lidí a spolupráce s každým z nich mě inspiruje. Stejně jako setkání s našimi zákazníky. Těch máme ještě mnohem víc, bohužel není v mých silách všechny rychle potkat, ale vážím si každé příležitosti je vidět a cením si toho, jak každý den bojují a hledají nové cesty všem krizím navzdory. V našich lidech jsem po karanténě viděl spoustu energie, jak chtějí zpátky do práce a oni pak tuto energii proměnili v úspěšné léto a věřím tomu, že nás to posílilo na další měsíce a roky.
Vaše práce je velmi náročná na čas i stres. Jak ve volném čase odpočíváte a nabíráte novou energii?
Práci se snažím uspořádat tak, aby mi brala co nejméně energie. Používám pár zenových praktik, ne v oblasti náboženství nebo meditace, ale s pohledem na jednoduchost, přítomný okamžik vidění věcí takových, jaké jsou. Zjednodušeně řečeno se v každý okamžik snažím zaměřit na to nejdůležitější, uzavřít to a jít dál. Ne vždy se to povede, ale už jenom takové nastavení mysli mi pomáhá uspořádat si pracovní povinnosti jak v rámci dne, tak i v delším období.
Energii mi pak dobíjí má rodina, rád vařím i jím a pak musím hodně sportovat, abych to trochu kompenzoval. Jezdím rád na kole, na koloběžce (ne elektrické) a hraju golf, všechno ideální sporty na social distance 😊.
Děkuji Vám za rozhovor.
Za redakci se ptal Miroslav Oupic
Zdroj: redakce, foto: Coca-Cola HBC ČR