Rozhovor měsíce – Radek Kounický
Pro březnový rozhovor měsíce jsme oslovili pana Radka Kounického, který zastává pozici Services Director ve společnosti POS Media Czech Republic,s.r.o., se kterým jsme hovořili o ochutnávkách na místě prodeje, o eCommerce a dalších trendech retailového trhu.
Co všechno, pane Kounický, vaše divize POS Services, která je součástí POS Media, svým klientům aktuálně nabízí?
POS Services, jako divize POS Media, je postavena na třech základních službách. Poskytujeme hostess promotions, merchandising a rezervace ochutnávek pro obchodní jednotky Tesco a Ahold.
Smyslem otevření POS Services, bylo změnit vnímání POS Media, jako „pouze“ poskytovatele POS kampaní v in-store segmentu. A to se povedlo! Navíc, media a services služby se krásně doplňují.
Dnes poskytujeme A-Z řešení pro retailový trh. Vše máme in-house, počínaje grafikou, kreativou, logistikou, vlastním skladem, regionálním managementem, atd.
Jak vnímáte současný retailový trh a co očekáváte v nejbližších několika letech?
Zajímavá otázka, kterou si klade hodně lidí. Osobně jsem hodně zvědavý, co udělají v celkovém retailovém trhu malé formáty. Jinými slovy, mění se doba, kdy byly standardem velké nákupní koše a chodilo se nakupovat jednou za týden.
Dnes je formát supermarketu mnohem oblíbenější, nákup častější. Je to vidět na výsledcích třeba Lidlu, nebo supermarketů Billa. Další zajímavostí bude pozorovat nárůst v eCommerce segmentu s novými hráči jako jsou Rohlík.cz, Kolonial.cz nebo Košík.cz.
Jak velkou část z vašich nabízených služeb tvoří ochutnávky?
Z celkového objemu POS Services jsou ochutnávky na cca 40%. Co je ale podstatné a pro nás radostné, že stále rychle rostou. A to jak v navýšeném objemu u stávajících zákazníků, tak máme i řadu nových projektů, značek.
Moc dobře víme, že je stále co zlepšovat. Stav není stoprocentní. Pro udržení dlouhodobého růstu je zásadní držet požadovanou kvalitu a „nezaspat dobu“.
Hovoříte o „zaspání doby“. Co si pod tímto termínem můžeme představit konkrétně?
Je to spíše o tom, jakou má kdo svoji vizi. Jak ji dokáže uchopit vzhledem k budoucnosti retailového trhu, tedy stavu v horizontu 3-5 let.
Dalším tématem bude změna spotřebitelského chování. Třeba viditelná „závislost“ na mobilních telefonech, poptávka po nových aplikacích a mnohem informovanější a náročnější je také spotřebitel.
Když se vrátíme zpět, uvedl jste, že zájem o vaše ochutnávky u klientů roste. O jaké akce bývá v řetězcích největší zájem?
Nejčastěji je požadavek na standardní ochutnávku s promo stolkem. Aktivitu, kde dochází ke komunikaci s nakupujícím, ochutnání a zpětné vazbě na produkt.
Extrémní zájem pozorujeme na EASY promotion. Jde o 5 hodin hard-sell promotions, kterou nabízíme ve speciálním cenovém balíčku na řetězcích Tesco a Ahold.
Hosteska nemá stánek, ale používá košík, nebo vozík. Může tak efektivně „cestovat“ za zákazníky, které chceme kontaktovat. Klienta krátce osloví a jednoduše se snaží prodat maximální objem. Samotná ochutnávka se tak posouvá do domácností zákazníků.
Jaké jsou podle vás aktuální trendy ve světě ochutnávek a co chystá vaše společnost za novinky?
Na objemu EASY promotions bylo poslední dva roky vidět, že klienti šli taktikou „chceme objem – prodej, za nižší cenu“. Šetřilo se na kostýmech, vizualizaci prodejního místa, a podobně.
Logicky se vše změnilo tlakem na ceny, který je vyvolán akčními letáky. Hodně se teď řeší, co s tím a jak se vrátit ke „standardnímu“ prodeji za udržitelné ceny.
Ale vraťme se k novinkám. Právě dokončujeme zcela novou koncepci, která propojí standardní ochutnávky s on-line světem. Detaily dnes neprozradím, ale mohu říci, že první reakce na on-line koncepci jsou velmi pozitivní.
Snad jdeme správným směrem.
V únoru jste na své současné pozici oslavil dvouleté výročí, což je možnost k malému bilancování. Co na ni máte nejraději?
Všeobecně jsou to volné ruce a flexibilita malé firmy, agentury. Když jsem dělal ve velké korporaci, každá změna trvala měsíce a mnoho změn nešlo udělat, protože narážely na různé směrnice, procesy, atd. Tady je velmi motivační skutečnost, že se dnes něco vymyslí a probere, zítra se to schválí a můžeme začít. Pokud mám bilancovat výsledky POS Services, tak mohu jen říci, že jsme daleko překročili původní plán, který jsme se Services divizí měli.
Vaše pozice je pane Kounický jistě náročná na čas a také na stres. Jakým způsobem relaxujete a nabíráte novou energii? A co Vás motivuje k další práci?
Začnu od konce, motivací. Pro motivaci potřebuji vidět výsledky a také skutečnost, že tato činnost naplňuje nejen vedení, ale celý services tým.
A co se týká zmíněného relaxování, je to sport, nejčastěji běhání a kolo. V zimě lyžování.
Děkuji Vám, pane Kounický, za rozhovor a přeji Vám i Vaší společnosti úspěšný celý rok 2016 a plno krásných akcí a spokojených jak klientů, tak také nakupujících.
Za redakci se ptal Miroslav Oupic