9/2024 Josef Nejedlý, Fruko-Schulz: „Jsme rádi, že jsme opět stoprocentně česká firma.“

O změnách, které na začátku roku proběhly v likérce Fruko-Schulz, plánech, ale také kde vidí aktuální výzvy v prodeji nebo oslovení mladé generace, jsme si povídali s jejím ředitelem Josefem Nejedlým.

Letos proběhla ve Fruko-Schulz velká změna. Společnost, kterou dříve vlastnili z 90 % ruští akcionáři, převzal Radek Bukovský, který je jednatelem Českého hospodářského holdingu. Vy jste opustil místo jednatele a zůstal jste ředitelem firmy. Jak změna probíhala?

Letos jsme změnou majitele odstartovali novou éru Fruko-Schulz a jindřichohradecká likérka je teď 100% v českých rukou. Všem nám totiž záleží na tradici značky Fruko-Schulz, na kterou navazujeme. Naším tradičním artiklem je Jindřichohradecký Tuzemák s plachetnicí, který určitě zůstává naší „vlajkovou lodí“. Když se ale ještě vrátím k uplynulým událostem ve Fruko-Schulz. Já jsem ve firmě už 34 let, z toho 26 let jako ředitel (a do nedávna také jako jednatel). Do roku 2012 byla Fruko-Schulz ryze česká firma, která se transformovala z originální likérky Moritz Schulz. V tu dobu vypukla metanolová aféra – vznikla nejistota do budoucna, legislativní nouze na trhu, a tak jsme se společně s dalším spoluvlastníkem rozhodli firmu prodat. Tehdy vstoupil na scénu petrohradský holding Ladoga. Nadnárodní skupina pro nás znamenala propojení s ostatními evropskými zeměmi. Kromě Fruko-Schulz měl holding další dvě firmy např. ve Francii zaměřené na koňak a také dvě ve Španělsku, kde se orientovali na produkci vína. Vlivem geopolitických událostí, jak je známe, se však situace za poslední dva roky změnila a přikročili jsme proto k zásadnímu rozhodnutí o prodeji. Od letošního roku tak fungujeme opět pod českými barvami.

Kam Fruko-Schulz pod vaším vedením nyní směřuje a jaké novinky plánujete?

Pro letošek chystáme s novým vedením novinky, kterými chceme mimo jiné navázat na ohlas růžového IbalGINu, který zákazníky velmi bavil a na trhu byl úspěšný. V tomto směru zábavných nebo možná až provokativních výrobků plánujeme pokračovat. Nápady máme a vyladění nových řad výrobků nás samotné baví, včetně vymýšlení příběhů, které většinou nějakým způsobem vztahujeme k aktuálnímu dění ve společnosti nebo se vezeme na, řekl bych, zábavné vlně. Kromě toho chystáme také novou řadu prémiových ovocných sirupů. Tím chceme navázat na dřívější tradici, protože právě ovocné sirupy byly jedním ze stěžejních produktů v úplných začátcích firmy.

Jak dlouhá je vlastně cesta od nápadu k novému výrobku?

Tady bych chtěl vyzdvihnout náš tým v laboratoři, kterého si velmi cením a který disponuje důležitým know-how. Když přijdeme s nápadem, a s tím může přijít kdokoliv z kolektivu zaměstnanců, laboratoř připraví vzorky, které následně testujeme. Pak probíhá veřejná degustace, na které se sejde třeba až 30 námi oslovených lidí, kteří hodnotí a známkují jednotlivé vzorky. Je to taková kolektivní práce, protože chceme dosáhnout co nejlepšího a nejkvalitnějšího výsledku, přičemž namíchání nové řady výrobku zabere řádově měsíce.

Jak vidíte situaci na trhu s lihovinami a co je pro vás aktuální výzvou?

Čeští zákazníci by se dali rozdělit rámcově na dvě skupiny. Jedna, která si potrpí na tradiční výrobky, které jsou prověřené po dekády, jako třeba Tuzemák. Příslušníci druhé skupiny, ti jsou mladší 50 let, rádi zkouší nové věci a zároveň se u toho rádi baví. Hlavně ta mladší generace vyžaduje větší rozmanitost výrobků, proto jim vycházíme vstříc. Nyní nabízíme více jak 40 druhů alkoholických nápojů a širokou škálu likérů, které se používají do míchaných nápojů. Aktuální výzvou na trhu je pro nás skok ve spotřební dani o 10 %, u které nejsou rovné podmínky pro veškerý alkohol (jiné podmínky jsou pro tvrdý alkohol, pivo a jiné pro víno). Za mě je nepochopitelné, že se za víno neplatí spotřební daň, ale za pivo a lihoviny ano. Alkohol je jen jeden a politici by si to měli uvědomit. Tím myslím udělat rovné podmínky pro všechny kategorie a zavést spotřební daň i u vína.

Česká republika drží jednu z prvních příček ve spotřebě alkoholu ve světě. Jak se díváte na specializované obchody s alkoholem, které známe např. ze Skandinávských zemí?

Licencované prodejny jsou podle mě mezistupněm k prohibici. Historické zkušenosti jasně hovoří o tom, že jakákoliv prohibice je iniciátorem černého trhu a zdrojem mnoha problémů. Systém licencovaných prodejen ve Skandinávii způsobil exodus spotřebitelů do sousedních zejména pobaltských zemí, kde došlo k enormnímu růstu nárazového pití s dalekosáhlými zdravotními následky. Ve střední Evropě je tak za mě zavedení takového systému zcela nesmyslné a historicky neopodstatněné.

Jak je to vlastně s reklamou na alkohol v kamenných obchodech? Má vystavení tvrdých alkoholických nápojů nějaká omezení?

Naštěstí nemá a je to tak správně. Máme, ještě v to pořád doufám, rovné podmínky v podnikání, tak proč by měla být znevýhodněna jedna skupina zboží. Pouze je omezen prodej alkoholických nápojů mladistvým do 18 let a to je podle mě dostačující.

Jaké jsou vaše prodejní kanály – kamenné obchody versus online?

 Zhruba 75 % naší produkce jde na český trh (zbytek na export), z toho většina směřuje do obchodních řetězců a velkoobchodů, které je následně distribuují do gastronomické oblasti. Máme i svůj e-shop, většinu ale prodáváme v maloobchodních sítích, pro které dodáváme také privátní značky. Je to například značka Marshall, kterou mohou zákazníci najít v síti COOP.

My všichni dobře známe váš klasický Tuzemský rum s etiketou plachetnice, jak ale oslovujete svými nápoji mladší generace?

 Mladší generaci se snažíme oslovit především novinkami, starší generace jsou zvyklé na naši „klasiku“, ke které jednoznačně patří jindřichohradecký Tuzemák s plachetnicí. V průběhu času jsme samozřejmě zaznamenali různé trendy, které se na trhu projevují. Zákazníci si třeba v určitém období více žádali zelenou, v poslední době zase rostl zájem o gin. My to samozřejmě sledujeme a přizpůsobujeme se trendům, abychom vyšli  zákazníkům vstříc.

Když nepracujete, jak trávíte svůj volný čas?

Jsem příznivcem české rockové muziky. Navštěvuji různé rockové festivaly a koncerty. Můj největší koníček je však potápění. Je to úplně jiný svět. Krásný podmořský život, to mne naplňuje a uklidňuje. Jak mi to čas dovolí „mizím pod vodu‘‘ a navštěvuji atraktivní potápěčské lokality po celém světě. 

Autor rozhovoru: Jana Follprechtová ve spolupráci s KNOWLIMITS.

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010