8/2024 Vít Staněk, Botas: „Do každého návrhu se snažím dát kus sebe.“

Vít Staněk je od minulého roku ředitelem značky Botas. Společně jsme se setkali v prodejně Botas v Praze v Krakovské ulici, která za pár měsíců bude jejich první výhradní v ČR. V budoucím „samostatném domečku“, kde se ještě stále prodávají i boty Vasky, jsme se bavili, jak se k obuvnickému řemeslu dostal, jak probíhají rodinné obědy, kdy se sejdou i se svým bratrem Václavem, ředitelem značky Vasky a jaké jsou jeho plány se značkou Botas do budoucna.

Značku Botas před rokem odkoupila společnost Vasky. Jak dlouho jste se společně s bratrem rozhodovali, že Botas zachráníte?

Vizí značky Vasky a také mou vizí je zachování ševcovského řemesla v Česku. Když jsme se na začátku roku 2023 s bratrem dozvěděli, v jaké situaci je značka Botas, tak jsme ihned věděli, že bychom rádi v této značce pokračovali a udělali jsme všechno pro to, aby to vyšlo a naštěstí to klaplo.

 Zůstala v původní „domově“ Botas ve Skutči zachována nějaká výroba a původní zaměstnanci nebo se vše přestěhovalo do Zlína?

Snažili jsme se pracovní místa ve Skutči udržet a nějakým způsobem tam pokračovat ve výrobě, to se nám ale nepovedlo. Převezli jsme tak stroje, výrobní zařízení a technickou dokumentaci do výrobny Vasky a tam nyní znovu ožívá produkce Botasek.

Jak jste se vlastně k „obuvnickému řemeslu“ dostal? 

Já vždycky miloval boty, hrál jsem fotbal, takže nejdřív to byly spíš kopačky, ale asi ve 13 letech, kdy jsem začal vypomáhat bráchovi a navrhoval první Vasky, tak jsem se do toho určitým způsobem zamiloval. Tehdy jsem ještě nevěděl, že to bude v mém životě takhle důležité odvětví, ale jsem za to rád.

Jaká byla Vaše cesta, než jste se stal ředitelem značky Botas?

Už v mých 15 letech jsem prodával ve Zlíně v úplně prvním showroomu značky Vasky, takže jsem svým způsobem retail znal. Když jsem po gymplu přišel do Prahy na VŠE, první rok jsem strávil na prodejně jako brigádník, poté jsem se přihlásil na výběrové řízení vedoucího prodejny, aniž bych o tom bratrovi řekl. Retail manažer si mě vybral jako vhodného kandidáta, působil jsem tedy jako manažer této prodejny a už tehdy to byla vlastně velká změna. Potom, když mi brácha vyslovil důvěru v ředitelování Botas, tak jsem to měl už trošku lehčí, protože jsem měl zkušenosti s vedením lidí. Poučil jsem se ze svých úspěchů i chyb v manažerské roli. Teď je to teda dost jiné, samozřejmě, ale myslím si, že jsem se v této pozici našel, moc rád se učím a zlepšuji. Svým způsobem to zvládám a baví mě to!

Pracujete v tandemu s bratrem stejně, jako tomu bylo u Baťů. U nich to skončilo rodinným rozvratem. Jak se Vám spolupracuje s Vaším bratrem?

Mně se s ním spolupracuje skvěle. Jsem vděčný za to, že mu můžu koukat pod ruce i v pracovním životě. Znám ho jako bráchu v osobním životě celý život, nyní jej vidím už i v týmu lidí z firmy a vím, jakým způsobem se je snaží vést, jakým způsobem reaguje na určité, i třeba vypjaté situace a že se od něj můžu hodně naučit. Jistěže máme v určitých směrech jiné názory/vhledy na podnikání a business, ale myslím si, že je super, že se právě v tomhle můžeme doplňovat. Ačkoliv brácha nemá úplně tolik času, aby se mně a značce Botas věnoval na denní bázi, přeci jen má především značku Vasky, která je momentálně daleko větší než Botas, jsem moc rád, že si na mě najde čas a můžeme se společně doplňovat a růst. Řeším s ním tak jen ty nejdůležitější věci a mám v zásadě hodně volnou ruku. Zároveň jsme se oba v průběhu let naučili spolu komunikovat. Když se nám něco nelíbí, tak si to i ostře řekneme narovinu. Nějaký rozkol nám díky tomuto nehrozí. Je super podnikat s bráchou!

A když přijedete domů do Zlína a sejdete se u oběda Vaši rodiče, vy, Váš bratr a sestra. Bavíte se třeba o byznysu nebo je to spíš takové to klasické, jak všichni známe, že maminka se ptá?

Když se s bratrem vidíme po delší době, tak jsou občas naše podnikatelské debaty předmětem oběda i večeře, ale je to ještě v rámci nějaké dobré míry, myslím si. Naše mladší sestra Julinka, které bylo letos 18, je sice už na naše podnikatelské otázky a odpovědi u jídla trochu alergická :). Snažíme se tomu tedy vyhýbat, ale není to úplně jednoduché, protože maminka se ptá. Má o nás stále nějakým způsobem strach, aby se nám něco náhodou nevymklo kontrole, nebyli jsme pořád ve stresu, odpočívali jsme atd. Chce, abychom byli prostě šťastní a spokojení.

Kolik aktuálně máte prodejen – v ČR/zahraničí? Kde je Vaše největší nákupní síla

Zatím máme prodejny jen v České republice. Na Slovensko prodáváme online přes náš e-shop. Prodejen máme společně ve spolupráci se značkou Vasky devět a další chystáme. Jinak 35 % celkových tržeb se utrží na prodejnách a 65 % z onlinu. E-shop je tedy stále nejsilnější prodejní kanál.

Snažíte se tak podporovat prodej online nebo míříte víc na propagaci v kamenných prodejnách?

V průběhu let jsme se značkou Vasky vypozorovali, že potenciál kamenných prodejen roste a roste, a proto jsme se snažili rozšiřovat prodejny a na ně cílit své reklamy, aby se zákazníci přišli podívat a nakoupit. Digitální marketing je ale určitě jednodušší, protože ten si dokážeme doměřit. Víme, že když dáme do reklamy X peněz, tak nám Y peněz přinese v prodeji. U prodejen to tak úplně není a nemůžeme říct, díky čemu přesně k nám zákazník zavítá. Snažíme se tak povědomí o kamenných prodejnách šířit na internetu a propagaci dělat na obě strany jak na prodejny, tak na e-shop.

Když jste ředitelem Botas, neměli byste mít v této prodejně především značku Botas? Jak to teď máte vlastně nastavené?

Já bych byl samozřejmě rád, kdybychom všude „tlačili“ značku Botas, ale nesmíme zapomenout na to, díky které značce se stále z Botasu můžeme těšit. Jsem značce Vasky vděčný! Zatím to je tak, že tahle prodejna bude společná, dokud probíhá rekonstrukce prodejny Vasky v ulici Na Příkopech, poté bude vyloženě značky Botas – takový náš domeček. Vasky samozřejmě zůstávají jako ten hlavní byznys a hlavní značka, ale já se snažím, aby značka Botas rychle rostla, protože v ní opravdu věřím a i dosavadní výsledky hovoří jasně.

Značka Vasky je už zavedená, jak je to ale se značkou Botas? Přeci jen jsou botasky známé jako sportovní boty. Máte nějaké ambice v tomhle sportovním odvětví?

Já bych v první řadě řekl, že značka Botas oslaví letos 75 let, takže je určitým způsobem více zavedená než značka Vasky, která je ale samozřejmě trendem poslední doby. Myslím si, že máme oproti Vasky určitou výhodu. Tou je naše bohatá historie, kdy se můžeme nejen poučit z chyb bývalého Botasu, ale také využít povědomí o samotné značce, které v ČR stále je. Slovo botasky je zavedené i v normálním slovníku, sice už trochu méně, ale stále nám to hraje do karet a je to pro nás přínosem. V téhle souvislosti se snažíme podporovat různé akce, jako je třeba Nejúspěšnější sportovec roku, kde jsme letos byli hlavním partnerem. Dále dáváme botasky i jako ceny do sportovních soutěží pro mladé lidi. Botas jako značka chce podporovat mladé sportovce.

Botas má zajímavý barevný design. Jak takové boty – jejich návrhy vlastně vznikají?

Návrhy jsem doposud vymýšlel já, většinou skicou na papír, kde si jednotlivé vzory načrtnu a vykresluji. Potom se je snažím dát do grafické podoby. Nyní mám v týmu k ruce šikovného Davida Merganse, který se také na návrzích podílí. Na konci pak máme před sebou početnou kolekci odlišných vzorků v barevných variantách, ze kterých vybereme ty nejlepší, otestujeme kvalitu a poté jdou botasky do výroby a prodeje. Co se týče vzorů, tak se inspirujeme minulostí značky Botas. Oni měli opravdu obrovské portfolio modelů a barevných variant, ze kterých vybíráme to nejlepší, co se nám nejvíc líbí. To potom určitým způsobem re-designujeme a snažíme se do toho dát kus sebe. Také pracujeme na modelech úplně nových – nejnovější model ve spolupráci s Footshopem toho je určitě příkladem.

Jak často Vás napadne udělat nový design?  

Tohle je zrovna složka mé práce, která mě strašně baví, takže se k ní rád vracím. Každý měsíc si tak najdu čas, abych měl „náboje“ do budoucna, abych věděl, co se bude dít na konci roku už teď, co se bude dít na začátku příštího roku a tak dále. Takže se snažím mít nějaký ten náskok a průběžně na tom pracuju.

Kdybyste měl mluvit o konkurenci značky Botas, kde ji vidíte?

Já se na konkurenci nedívám úplně z českého pohledu. Mám rád spíš různé světové brandy a ten nejbližší k naší značce mi přijde japonský Onitsuka Tiger. Značku ze začátku prodával zakladatel Nike – Phil Knight, který je dovážel z Japonska do Ameriky, kde je rozšiřoval. Na základě povědomí o téhle značce si potom založil svoji. Mimochodem Phila Knighta a jeho příběh úplně zbožňuji a mám o něm přečtených hodně knížek. Myslím si, že naše boty jsou podobné a to, co mne hodně těší a přijde mi zároveň i hezké a trochu vtipné je, že lidi staré modely znovu začínají milovat stejně jako já. Nám to hraje určitě do karet a jsme rádi, že můžeme naše modely obnovovat a nejen pracovat na nových a tím vlastně i předvídáme, co se třeba bude líbit lidem v budoucnu.

Jaké jsou Vaše plány ohledně značky Botas do budoucna?

Botas bude stále tradiční značka obuvi, která je vyráběna lokálně, to chceme zachovat. Dále se pořád chceme dívat primárně na kvalitu, aby produkt vydržel a nevyhazoval se, protože s tím je spojena i udržitelnost v našem segmentu. Zároveň opravdu chceme nějakým způsobem otočit ten trend, kdy se k nám z Číny valí zboží z masových výroben. Díváme se tak samozřejmě i do zahraničí, kde bychom Botas rádi viděli a to do budoucna souvisí s expanzí mimo ČR. Samozřejmě bude znát určitá kooperace obou značek (Vasky a Botas) i další roky, ale snažíme se je budovat různými směry. Pokud půjdeme do expanze, už třeba v tomto nebo v příštím roce, tak opravdu primárně jako značka Botas.

A poslední otázka, jak trávíte volný čas, když nepracujete?

Já se rád probouzím i chodím spát s knížkou, takže se denně snažím přečíst pár stránek, protože pak je mi lépe, že jsem se něco nového dozvěděl a něco pro sebe udělal. Rád se i vzdělávám, tam mi teda teď pomáhá škola:). Miluju běh, při kterém poslouchám podcasty a celkově miluju i ostatní sporty jako je fotbal, tenis, hokej a u toho vždycky „vypnu“ nejlépe s kamarády, to je úplně nejlepší.

 

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010