Více než polovina Čechů se snaží nakupovat potraviny za akční ceny a sleduje letáky řetězců
V přístupu Čechů k jídlu se v současnosti prosazuje několik tendencí: rádi při nákupu potravin ušetří, za kvalitu je naopak necelá polovina ochotná si připlatit a poměrně výrazný je i zájem o zdravý životní styl. Ten se projevuje například snahou o pravidelnou konzumaci ovoce a zeleniny či užíváním vitaminů, minerálů a jiných potravinových doplňků.
Naopak velmi málo je mezi českými internetovými uživateli rozšířené vegetariánství a veganství. Ukázal to výzkum Nielsen Admosphere realizovaný na vzorku pěti set respondentů z internetové populace starší 15 let z Českého národního panelu.
Při zjišťování návyků Čechů souvisejících s nakupováním jídla odpovědělo 59 % dotázaných, že se snaží nakupovat potraviny za akční ceny, polovina pak sleduje letáky řetězců a jejich akce. Obě tyto tendence jsou výraznější u žen. Nemalé procento lidí si však rádo připlatí za kvalitu, mezi respondenty jich je 43 %.
Co se týče stravovacích návyků, poměrně výrazně se projevuje snaha o zdravý životní styl, alespoň v některých aspektech. Třetina se například snaží konzumovat doporučenou denní dávku ovoce a zeleniny, 29 % pak užívá nezbytné vitaminy, minerály a podobně ve formě potravinových doplňků. Více než čtvrtina lidí ve výzkumu odpověděla, že se považuje za zdravě se stravující.
Nové potraviny a ingredience pravidelně zkouší pětina dotázaných.
Malé prodejny využívá pro nákup potravin 18 % lidí, přičemž nepřekvapí, že výraznější je tato tendence u lidí žijících v menších městech: v obcích mezi tisíci a 5 tisíci obyvateli nakupuje převážně v malých prodejnách čtvrtina respondentů, zatímco ve městech nad 100 tisíc obyvatel jich je pouze 9 %. Na trzích s ovocem a zeleninou pak pravidelně nakupuje 16 % lidí.
Různá stravovací omezení jsou mezi dotázanými poměrně málo obvyklá: alergii na některé potraviny má 6 % lidí, vegetariánů jsou v české internetové populaci 2 % a veganů 1 %. Ke snaze omezit konzumaci masa se přitom hlásí 10 % lidí.
Zdroj: Nielsen Admosphere
Foto: kupi.cz
Koláž: redakce