První automatizovaný obchod slaví tři roky, dnes jich COOP provozuje 65 a mění zažité nákupní zvyklosti

Nakupování bez obsluhy zvyšuje komfort zákazníků a také pomáhá udržovat vesnické obchody. Zhruba 13 % zákazníků preferuje nový styl nakupování. Koncept, s kterým přišla česká síť družstevních obchodů COOP, přebírají i další firmy a prosazuje se také v zahraničí.

První automatizovaný obchod se otevřel v roce 2022 ve Strakonicích a nyní vstupuje do čtvrtého roku provozu. Podle Lukáše Němčíka, místopředsedy představenstva sítě COOP, je celý koncept revoluční a zároveň poměrně jednoduchý na zavedení i při využívání zákazníky. V automatizovaném režimu v místech, kde je technologie k dispozici, nakupuje v průměru kolem 13 % zákazníků. To představuje už nyní několik set tisíc nákupů ročně. To je podle Lukáše Němčíka vysoké číslo s ohledem na skutečnost, že většinou jde o menší obchody. Lidé nakupují v automatizovaném režimu nejčastěji mezi 18. a 23. hodinou. Nejvíce zákazníků zamíří do těchto obchodů zejména v sobotu a neděli, kdy mají jinak malé obchody obvykle zavřeno.

„Pro běžné zákazníky znamená náš koncept zásadní změnu komfortu. Naše obchody provozujeme jako hybridní, to znamená, že v nich zachováváme standardní otevírací dobu. Po jejím skončení či o víkendech se však již zákazníci obslouží sami. Případné zloděje a vandaly poměrně snadno odstrašuje celá technologie. Díky využívání bankovní identity totiž přesně víme, kdo se v našich obchodech pohybuje. Navíc stále více obchodů pomáhá hlídat i umělá inteligence,“ říká Lukáš Němčík.

Síť COOP nyní otevírá tyto obchody prakticky každý měsíc a do konce roku jich má v plánu provozovat kolem stovky. V budoucnu má COOP záměr rozšiřovat na partnerské bázi síť non-stop obchodů i o prodejny provozované obcemi. Česká republika je díky tomuto konceptu dnes zemí s jednou z nejhustší a nejrychleji se rozvíjející sítí automatizovaných prodejen. Nápad prodávat bez obsluhy získal řadu ocenění, mezi které patří Křišťálová lupa a ocenění Mastercard Obchodník roku.

Koncept přebírají i další sítě a začíná se prosazovat také v zahraničí. Aktuálně jej využívají například družstevní prodejny v Maďarsku, Bulharsku či na Slovensku. „S konceptem jsme původně přišli jako s řešením, které hlavně pomůže malým prodejnám v regionech navýšit tržby bez zvyšování mzdových nákladů. Ukazuje se však, že má daleko širší využití a dnes takovou prodejnu provozujeme například v rakovnické nemocnici, v kampusu Jihočeské univerzity či na ostravském letišti. Obchod s nonstop provozem se skvěle hodí i pro turistické oblasti, kde pomáhá vykrývat rozdíly v počtu zákazníků během roku,“ doplňuje Lukáš Němčík. Návratnost investice do samotné technologie je podle typu prodejny přibližně dva až tři roky.

Koncept 24/7 se uplatňuje v regionech i turistických centrech

Strakonický obchod je umístěn v centru města a tedy v pěší dostupnosti místních obyvatel. V rámci běžné otevírací doby tato malá městská prodejna funguje jako normální obchod, mimo tuto dobu si už ale zákazníci nakupují sami za pomoci aplikace DoKapsy a bankovní identity. Tu dnes má prakticky každý, kdo využívá služeb elektronického bankovnictví. Podle Romana Slamky, předsedy představenstva COOP Jednoty Volyně, která obchod provozuje, s celým konceptem panuje velká spokojenost a zákazníci si na nový model rychle zvykli.

„Počet zákazníků v automatizovaném režimu neustále narůstá a dnes jde o stovky zákazníků měsíčně. V automatizovaném režimu realizujeme v Strakonicích kolem 10 % tržeb, typicky jde o menší nákupy, samozřejmě se ve večerních hodinách prodává více alkohol, různé pochutiny nebo hygienické potřeby,“ vysvětluje Roman Slamka. Z pohledu podílu na tržbách však větší úspěch představují automatizované venkovské obchody či obchody v turistických lokalitách. „Naše Jednota provozuje celkem čtyři automatizované prodejny. V Malenicích jsme přešli na částečně automatizovaný prodej u malé vesnické prodejny. Jde o obec, kde na rozdíl od Strakonic prakticky neexistovala možnost si v pozdějších hodinách a o víkendu nakoupit. Automatizace pomáhá takové obchody udržovat, protože zvyšuje jejich obrat bez dalších mzdových nákladů. Z pohledu podílu na tržbách zde dosahujeme v automatizovaném režimu o několik procent lepších výsledků než v Strakonicích,“ říká Roman Slamka.

Jednou z největších a nejúspěšnějších automatizovaných prodejen je obchod v Lipně nad Vltavou, který provozuje COOP Jednota Kaplice. V průměru tvoří nákupy v prodejně v Lipně nad Vltavou v automatizovaném režimu kolem 18 % tržeb. „Naše prodejna má v turistické sezóně rozšířenou standardní otevírací dobu a samozřejmě má otevřeno i o víkendu. I tak nám automatizace hodně pomohla, protože turisté potřebují maximální flexibilitu. Výjimkou u nás nejsou velké rodinné nákupy za několik tisíc korun,“ dodává Jan Hoffmann, ředitel COOP Jednoty Kaplice.

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010