Prodejna bot CCC expanduje
Téměř čtyři roky řídíte aktivity firmy CCC v Česku a na Slovensku. Vypěstoval jste si profesní deformaci a díváte se kolemjdoucím na boty?
Bohužel trochu ano. Dívám se, spíš mě ale zajímá, co lidé nosí, než jestli jsou jejich boty koupené u nás.
Vypozoroval jste nějaký trend? Šetří Češi na botách?
Dámy spíš na botách nešetří a možná dokonce utrácejí více než dříve, ale pánové za boty moc neutrácejí. Slovenky utrácejí za módu více než Češky, které je však začínají dohánět.
Liší se nákupní chování Čechů od Poláků a Slováků?
Slováci a Poláci nebo také Maďaři jsou ochotni utrácet za módu, doplňky a novinky víc než Češi, a to i na úkor služeb, koníčků nebo jiných věcí. Móda tam hraje větší roli. Lidé se rádi ukazují v nových, trendových a značkových věcech.
Češi si koupí v průměru 3,5 až 4,5 páru bot ročně, ukazují data Českého statistického úřadu. To není málo.
Mohlo by to znamenat, že se situace zlepšuje, nicméně v západní Evropě je číslo ještě vyšší, kolem sedmi až deseti bot. Záleží, o jaké zemi se bavíme, třeba Itálie je v žebříčku jednoznačně nahoře.
V posledních letech CCC v Česku rychle roste, v obratech i zisku asi o třetinu. Otevíráte okolo deseti nových prodejen ročně a doháníte konkurenci Baťa a Deichmann. Co je důvodem úspěchu?
Na českém trhu jsme první prodejny otevřeli v roce 2005. V té době měla před námi náskok konkurence Baťa, Deichmann a Humanic. Nedá se proto říct, že my teď expandujeme rychle a oni ne, protože rostli už před námi. Nám se daří, protože jsme pochopili, co od nás český zákazník čeká. Vyšli jsme mu vstříc cenou i nabídkou a zahájili expanzi tak, abychom na trhu hráli zásadnější roli. Chceme být v ČR do tří let na prvním místě v prodeji bot. S tím je spojena i expanze prodejen, které musí dosáhnout osmdesáti až stovky míst. Dalším cílem byla expanze na Slovensko, která začala loni v březnu a byla úspěšná. Dá se říct, že jsme tam úspěšnější než v Česku.
Jaký podíl na vašem úspěchu hraje fakt, že nabízíte boty cenově dostupné všem?
Zásadní. Náš úspěch v Čechách, na Slovensku i dalších zemích je spojen s tím, že boty jsou za rozumnou cenu, patří do střední cenové hladiny. Současně jsou velmi trendové, módní, což oceňují zvláště dámy, které rády obměňují svůj botník. Nabízíme boty za takovou cenu, že jsou ochotny koupit si několik párů a ne jen jedny. Tím si zákaznice získáváme.
Přechází se v době obecného šetření k levnějším značkám?
Ani bych neřekl.
Do jakých míst chcete expandovat a kde to smysl nemá?
Původní plán byl, že nepůjdeme do měst pod 30 tisíc obyvatel. Od toho jsme ustoupili. Chystáme se i do menších měst. Původně jsme plánovali expanzi jen do obchodních center nebo galerií. Teď v rámci našich ambiciózních cílů budeme otevírat prodejny i v takzvaných retail parcích, tedy menších obchodních objektech v menších městech. Otevřeli jsme už například v retail parku v Jablonci nad Nisou a v Trutnově. Tento trend bude pokračovat. Nejslaběji jsme zastoupeni na Vysočině, ale letos se to změní. Máme v plánu otevřít například v Pelhřimově. Během měsíce otevřeme v Chebu, plánujeme také expanzi na jižní Moravě, kde jsme zastoupeni pouze v Brně. Jsme dobře etablováni ve velkých městech a nyní se tedy přesouváme k menším lokalitám.
Do kamenných prodejen nechcete?
Nemáme v Čechách a na Slovensku ani jednu kamennou provozovnu. Pokud bychom nějakou otevřeli, tak asi jen v Praze. Náměstí jsou čím dál méně navštěvována, trendem je nakupovat v obchodních centrech.
V Číně v poslední letech rostou mzdy. Myslíte, že se blíží doba, kdy už nebude tato země levná?
Náklady na výrobu jsou cenově mnohem vyšší než v předchozích letech. Je možné, že nastane trend hledání nových možností, kde botu vyrábět.
V roce 2011 jste utržili 546 milionů korun, loni okolo 730 milionů a letos chcete poprvé dosáhnout miliardy korun. Jaké byly první měsíce?
Počasí nás zatím nijak nerozmazluje. Boty se nejvíce prodávají v omezené době, na jaře v dubnu a květnu a potom na podzim. Teď nás počasí dostává do složitější situace, na prodejnách už máme jarní kolekci, ale jarní počasí není. Na druhou stranu výsledky za leden a únor hrají minimální roli v celkovém obratu. Jsem optimista a věřím, že jedné miliardy v obratu dosáhneme.
Jak byste zhodnotil loňský rok?
Byl opravdu úspěšný. Věříme, že růst bude pokračovat. Myslím, že boty se stávají skoro rychloobrátkovým zbožím. Zvyk, že si koupíte jedny boty na zimu a jedny na léto, bývá nahrazen tendencí koupit si několik párů na jednu sezónu jen proto, že jsou módní. Celá skupina má v tuto chvíli přes 700 obchodů. Z toho přes 600 je na území Polska. Loni jsme nastartovali značnou expanzi v rámci dalších zemí Evropy. Po Slovensku to bylo Maďarsko a Rumunsko. Máme prodejny i v Pobaltí a v Rusku. Letos bude expanze pokračovat.
Máte šanci dostat se víc na Západ, třeba do Německa?
Letos budeme testovat rakouský trh a chceme zkusit i další západní trhy. V Polsku máme už takovou pozici, že není kam dál expandovat.
Nové prodejny stavíte větší. Proč?
Souvisí to s tím, že se nám tam dobře prodává. Po třech letech, kdy průměrná velikost prodejny byla kolem 300 metrů čtverečních, mají nově otevírané prodejny 400 až 500 metrů čtverečních.
Nakolik je pro vás důležité být v obchodním řetězci v přízemí?
Většina lidí v maloobchodu vám řekne, že přízemí je vždycky lepší než patro, jsou tam ale vyšší nájmy. Zásadní je například umístění supermarketu, umístění garáží, pokud se ale parkuje na střeše, hrají i vrchní patra svou roli. Zásadní je také umístění dominantních prodejců módy. Lepší místo může znamenat vyšší obraty. Snažíme se být blízko obchodů s módou. Pokud jsme v rámci galerie společně s módou nebo také dalším obuvníkem, generuje nám to návštěvnost. Zákazníci se přijdou podívat a srovnávat.