Prodej roste jen u sektů a růžového vína
Podle agentury Nielsen, která sleduje prodej tichých vín a sektů ve všech prodejnách potravin a smíšeného zboží nad 400 m2 prodejní plochy (s výjimkou Makra), došlo k poklesu prodeje především v segmentu tichých vín, která jako celek zaznamenala v období 7/2011-6/2012 v meziročním srovnání snížení objemu prodeje o více než 12 % a hodnoty přes 6 %. Za tímto nepříliš radostným výsledkem stojí červená (-13,8 % v obejmu, -8,3 % v hodnotě) a bílá vína (-12,5 % v objemu, -6,0 % v hodnotě) – třetí subkategorie tichých vín, vína růžová, naopak výrazně rostla v objemu i hodnotě (+10,6 a +12,2 %). Jedná se však stále o nejmenší segment trhu, takže jejich růst nedokázal nepříznivý vývoj v kategorii zvrátit. „Z hlediska prodaného objemu tvoří bílá a červená vína shodně zhruba čtyřicet sedm procent všech prodaných tichých vín na českém moderním trhu, tedy v hypermarketech, supermarketech a diskontech s prodejní plochou nad 400 metrů čtverečních. Teprve zbylých zhruba pět procent připadá na růžová vína,“ říká Jakub Špika ze společnosti Nielsen.
Stoupá zájem o šampaňské
Kategorie sektů a šumivých vín je na tom znatelně lépe – objem jejího prodeje se udržel ve sledovaném období na stejné hodnotě jako o rok dříve (-0,3 %), v hodnotě dokonce nepatrně stoupl (+1,2 %). Pochvalu zde zaslouží především segment šampaňského, jehož prodej se zvýšil v objemu o 15,6 % a v hodnotě dokonce o 18,4 %, špatně si ale nevedly ani sekty a šumivá vína, kde objem prodeje narostl o 6 % a hodnota o 4 %. Jediným segmentem, který v této kategorii poklesl, tak zůstaly perlivá vína a šumivé nápoje (-7,4 % v objemu i hodnotě). „Při pohledu na tržby je patrné, že jejich vývoj víceméně kopíruje prodané objemy, což naznačuje nepříliš výrazné změny cenových hladin jednotlivých kategorií,“ komentuje Jakub Špika. Nejdůležitější kategorií z hlediska tržeb jsou přitom podle něj (kromě tichých vín, jejichž tržby jsou řádově vyšší) sekty a šumivá vína (900 mil. Kč tržeb) následovaná perlivými víny a šumivými nápoji (téměř 300 mil. Kč) a šampaňským (zhruba 24 mil. Kč). Tichá vína pak vygenerovala za posledních dvanáct měsíců tržby ve výši 4,5 mld. Kč. Z toho více než 2,1 mld. připadlo na červená vína, téměř 2,1 mld. Kč na bílá vína a více než 300 mil. Kč na vína růžová.
Zkrátilo se období vánoční horečky
Meziroční pokles tichých vín i stagnace sektů samozřejmě vinaře nepotěšily, stejně jako v jiných letech však doufají, že se spotřebitelské chování v této kategorii výrazně změní stejně, jako tomu bývalo v jiných letech. „Poslední čtvrtletí roku bylo vždy spojováno s mírnou nákupní horečkou zákazníků. Ti shánějí vhodné dárky pro své blízké a zároveň si dělají zásoby různých dobrot pro sváteční dny a chvíle pohody. K oběma těmto účelům se bez pochyby hodí jak tiché víno, tak i víno šumivé,“ říká Jaroslav Opatřil, obchodní náměstek Znovínu Znojmo, a dodává, že v tomto období spotřebitelé vyhledávají spíše kvalitnější a dražší produkty, případně atypické lahve a dárková balení. Bohužel se však podle něj doba vánočního rozhazování stále zkracuje. „ Je pravda, že toto předvánoční nákupní období trvalo v minulosti mnohem déle, než je tomu nyní. V současné době se významné nákupy odehrají v mnohem kratším intervalu na přelomu listopadu a prosince. Je to dáno velkou hustotou obchodních jednotek, nákupních center a širokou nabídkou. V podstatě se už nemusí nic shánět, protože je všechno k dostání,“ konstatuje a dodává, že Znovín Znojmo je na tento předvánoční čas připraven dostatečnou zásobou sektů vyráběných klasickou metodou kvašením v lahvi včetně dárkového balení jedenapůllitrové a třílitrové lahve.
Roste počet nákupů v akcích
Zda však budou Češi letos ochotni utrácet za nápoje pro vánoční a silvestrovský stůl stejně jako v minulých letech, je zatím značně nejisté. „Bohužel i na prodeji vína se podepsala momentální situace, takže lidé více nakupují levnější vína. Až předvánoční čas ukáže, jestli budou ochotni alespoň v tomto období utrácet za kvalitnější vína,“ není si budoucností příliš jistá Lucie Kalašová, ředitelka Vinných sklepů Lechovice, a o šetrnosti českých spotřebitelů při nákupu vína mluví i další oslovení. „Pokud jde o současné trendy, pozorujeme, že je sice zájem o nová vína, častější je však i nákup z akčních nabídek. Celoročně proto nabízíme tematické akční balíčky vín, které si u našich zákazníků získaly velkou oblibu,“ uvádí Ivana Šaleová, vedoucí obchodního oddělení vinných sklepů Valtice. Zároveň však připouští, že kupuje-li zákazník víno jako dárek, klade většinou důraz na jeho kvalitu, což znamená i menší důraz na cenu. Před dárkovým balením vín přitom podle ní zákazníci upřednostňují vlastní výběr vína a nákup papírového dárkového kartonku.