Pozitivní strana prohibice
V rámci studie společnosti Nielsen, která byla zpracována na elektronických datech spolupracujících řetězců (součet řetězců Tesco, Ahold, Globus, Interspar, Billa, Penny Market a Makro), bylo zjištěno, že oproti průměru za 4 týdny před prohibicí (vyhlášena 14. září 2012) byly nejvíce zasaženy tržby rumů, vodek, ginů, tequil a ostatních nápojů s obsahem alkoholu nad 20 %, které shodně poklesly o více než 40 %. V o poznání menší míře se víkendový výpadek projevil na tržbách whisky (-10 %), brandy a koňaků (-15 %) a hořkých bylinných likérů (-18 %). Které kategorie naopak na tomto vývoji profi tovaly? Zanalyzujeme-li dopad na prodeje substitučních skupin výrobků, zjistíme znatelný 43 % nárůst tichých vín, 39 % zvýšení tržeb šampaňských, sektů, šumivých a perlivých vín a stejné navýšení prodejů vermutů. Pozitivní dopad byl zpozorován i v rámci likérů, kterých se prodalo o 19 % více. Sem ale spadají i některé výrobky s vyšším obsahem alkoholu, u kterých platil zákaz prodeje, což negativně ovlivnilo tržby celé kategorie. Spotřebitelé na druhou stranu neprojevili zvýšený zájem o nákup piva. Zde však vstupuje do hry i faktor sezónnosti. Ve 3. zářijovém týdnu se již prohibice projevila naplno u kategorií s vyšším obsahem alkoholu, u nichž byly zaznamenány nulové prodeje. Naopak došlo k markantnímu zvýšení prodejů tichých vín o 35 % (v absolutním vyjádření o 24,3 mil. Kč), šampaňských, sektů, šumivých a perlivých vín o 31 % (5,2 mil. Kč), vermutů o 81 % (2 mil. Kč) a likérů o 32 % (3,3 mil. Kč). Spotřebitelé navíc projevili zvýšený zájem o nákup medoviny (+121 %), tato kategorie je však v porovnání s ostatními minoritní. Pomineme-li kategorie výrazně ovlivněné sezónností, pak byla ve 2. týdnu v září víkendová ztráta tržeb vysokoprocentního alkoholu více než vykompenzována nárůstem zejména tichých vín a celkově došlo dokonce ke zvýšení prodejů o 7,2 mil. Kč. Prohibice se naplno projevila až o týden později, kdy se tržby propadly o -67,3 mil. Kč.