Pop-up prodejny letí i v Česku

Pop-up prodejny sázejí na kouzlo neokoukaných zážitků a zároveň využívají strach lidí, že o něco zásadního přijdou, který se módně nazývá FOMO. Dočasné obchody, restaurace nebo výstavy chtějí zaujmout odvážným designem a snaží se v krátkém čase přilákat co nejvíce pozornosti, a to i na sociálních sítích. Důležitou složkou jejich úspěchu je zprostředkování zážitku, díky němuž značky získají důvěru zákazníků.

Věděli jste, že pop-up obchody mají své kořeny v 90. letech, kdy se poprvé začaly objevovat v Los Angeles jako součást tehdejších skate a streetwear kultur? Tyto dočasné obchody vznikaly hlavně kvůli tomu, že mladé značky neměly dostatek financí na provoz klasických kamenných obchodů, a tak si našly vlastní způsob, jak zaujmout zákazníky – s pomocí exkluzivních, krátkodobých prodejních akcí.

A dnes? Pop-up obchody už nejsou jen provizorním řešením, staly se plnohodnotným marketingovým nástrojem. Především proto, že umožňují značkám experimentovat – mohou snadno vyzkoušet nové produkty nebo vstoupit na nový trh bez velkých finančních investic. Navíc nabízejí zážitek, který online nakupování prostě nedokáže poskytnout. „Na pop-up obchodech, restauracích nebo eventech je skvělé to, že v lidech probouzejí obavy, že by mohli o něco přijít. Zákazníky přitahuje exkluzivita a koncept ‚dneska tady, zítra pryč‘,“ vysvětluje Jeremy Baras, CEO společnosti PopUp Republic zaměřující se na pop-up akce.

Zážitek i užitečné rady

Kreativního marketingu se dlouhodobě nebojí například IKEA, která v Londýně uspořádala speciální přespávací akci a pozvala své fanoušky, aby strávili noc v její prodejně. Zákazníci si mohli vybrat matrace a ložní prádlo, přičemž IKEA celý zážitek obohatila o odborné rady týkající se spánku.

Tímto způsobem firma nejen propagovala své produkty, které si lidé mohli doslova osahat, ale rovněž budovala loajalitu zákazníků díky jedinečnému zážitku a užitečným informacím o zdravém spaní.

Pomocník při únikovce

S propojením zážitku s propagací produktů má zkušenost i česká firma Bert solutions, která pro značku nářadí Bosch vytvořila únikovou hru v lodním kontejneru. Ta putuje po pobočkách firmy nebo je součástí tematických veletrhů.

„Nářadí se během únikové hry stává pomocníkem při řešení tří úkolů, které nakonec vedou k otevření posledních dveří. Zákazník tak podvědomě získává vztah a důvěru k této značce, protože si produkty vlastnoručně vyzkouší, a navíc mu pomohou ve hře uspět. Zákazník se při nákupu nářadí rozhoduje podle dobrého pocitu a ten mu naše úniková hra pomůže získat,“ popisuje CEO Bert Solutions Jakub Olbert.

Poutavý obsah chtějí všichni

V současnosti je obliba pop-up akcí spojená s masivním využíváním sociálních sítí. Nakupující se rozhodují také podle toho, jestli jim daný event přinese zážitek vhodný pro sdílení na jejich profilu. Pop-up obchody tak představují skvělou příležitost pro tvorbu virálního obsahu.

„Značky hledají zajímavé sdělení, které mohou sdílet, a spotřebitelé zase poutavý obsah, s nímž se mohou propojit. Na akci do obchodu může přijít 30 tisíc lidí, ale v online prostředí se může přidat dalších 300 tisíc zobrazení,“ komentoval Erik Eliason, CEO společnosti Storefront, která zajišťuje pop-upové eventy a prodejny.

Atmosféra je klíčová naživo i online

Podle Jakuba Olberta může vizuálně atraktivní ztvárnění fungovat i u klasické prodejny v dlouhodobém horizontu a zvyšovat dosah na sociálních sítích. Správná volba instalace navodí atmosféru provázející daný výrobek nebo službu a poslouží i jako kulisa pro online obsah.

„V londýnské prodejně North Face naše společnost vytvořila horolezeckou stěnu a skály. Výřez skalního masivu jsme doplnili o figuríny horolezců. Tato instalace fungovala nejen jako živé místo pro prezentaci vlastností výrobků, ale i jako fotopoint, který bez dalších nákladů šíří reklamu na sociálních sítích,“ doplnil Jakub Olbert.

Pop-up obchody tedy nejsou pouze módním výstřelkem, ale strategickým nástrojem, jak posílit značku a nabídnout zákazníkům něco navíc. Jsou to místa, kde se prolíná kreativita, exkluzivita a zákaznická zkušenost.

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010