Po Vánocích lidé nejvíc vrací levnější elektroniku a oblečení
Levnější elektronika a její příslušenství jsou už tradičně nechtěné vánoční dárky, které lidé vrací zpět do kamenných obchodů. Ze zkušeností prodejce elektroniky a domácích spotřebičů Expert Elektro vyplývá, že asi 4 % elektro zboží zakoupeného jako vánoční dárek zákazníci vrací zpět do prodejen. Ještě vyšší jsou čísla u zboží zakoupeného na e-shopech. Typicky jde o oblečení, kterého se podle údajů internetové přepravní služby Zaslat.cz vrací po svátcích až 15 %.
Vedle případů, kdy se nadělí stejný dárek dvakrát, je důvodem vracení prostý fakt, že se lidé netrefí do vkusu obdarovaného.
„Na první pohled může jít o maličkosti, pouzdra na telefony, brašny na tablet nebo další různé doplňky elektroniky. Stačí ale, aby nevyhovovaly svou velikostí, designem nebo barevným provedením a dárek se stává rázem nevhodným,“ uvádí Zuzana Löflerová, vedoucí marketingu řetězce Expert Elektro s tím, že u dražších a prémiových produktů je procento vrácení poloviční, protože mu lidé při koupi věnují daleko větší pozornost, případně předem jeho výběr rovnou konzultují s obdarovaným.
Přestože kamenné obchody ze zákona nemají povinnost vracet zákazníkům za nevyhovující zboží peníze, řada z nich se snaží alespoň vycházet vstříc.
„V našich prodejnách mohou všichni zákazníci využít třicetidenní lhůtu na výměnu zboží. Rádi jim poradíme s výběrem něčeho jiného,“ dodává Löflerová.
Naopak nákupem na internetu vzniká spotřebitelům možnost odstoupit od smlouvy do dvou týdnů bez udání důvodu a tedy nechat si vrátit peníze zpět.
„Mnoho zákazníků ale neví, že čtrnáct dní je pouze lhůta, do které musí prodejcům oznámit odstoupení od smlouvy. Fyzicky je možné zboží vrátit i v následujících dvou týdnech,“ upozorňuje ředitel internetové přepravní služby Zaslat.cz Miroslav Michalko. Výjimky, u nichž možnost vrácení neplatí, jsou zájezdy, jízdenky, potraviny, zboží uzavřené v hygienickém obalu nebo vyrobené na míru.
Podle Michalka na nevhodných dárcích vydělávají online bazary.
„Řada lidí k věnovaným dárkům nedostane účtenku, nebo je jen nechce vyměňovat a raději je prodá. Proto je leden pro bazarový trh stejně úspěšný jako konec prosince,“ tvrdí Michalko a upozorňuje, že pokud je prodávajícím podnikatel, má spotřebitel naprosto stejná práva, jako by nakupoval takové zboží v e-shopu. Občanský zákoník totiž nerozděluje prodej v e-shopu nebo v internetovém bazaru.
Zdroj a foto: Expert Elektro