Ocenění MasterCard Obchodník roku 2012
Generálním partnerem ročníku 2012 ocenění Obchodník roku se stala společnost MasterCard Europe, hlavními partnery jsou GE Money Bank a věrnostní program bene+. V rámci ocenění byli vybírání vítězové v sedmi oborových kategoriích, tři zvláštní ceny (GE Money Bank Cena veřejnosti, MasterCard Osobnost obchodu a MasterCard inovace v obchodě) a jeden Absolutní vítěz.
Výsledky ocenění MasterCard Obchodník roku 2012 byly vyhlášeny 31. ledna 2013 v hotelu Boscolo v Praze. Jednalo se o jubilejní 10. ročník soutěže. Absolutním vítězem a držitelem titulu MasterCard Obchodník roku 2012 se stala dm drogerie markt. Na základě rozsáhlého zákaznického výzkumu bylo uděleno sedm ocenění oborových kategorií, ve kterých zvítězily Globus, Sportisimo, Alza.cz, dm drogerie markt, Datart, Neoluxor a OBI. Vítěze v kategorii GE Money Bank Cena veřejnosti vybrali zákazníci hlasováním na internetu a přes SMS. Nejvíc hlasů získala společnost Lidl.
Absolutním vítězem se stala dm drogerie markt
Absolutním vítězem jubilejního desátého ročníku ocenění se stala společnost dm drogerie markt. Vítěz v této kategorii byl určen na základě výsledků výzkumu společnosti INCOMA GfK. Lidé nejvíce oceňovali hlavně kvalitu zboží a skladbu sortimentu společnosti. Prvenství dm drogerie markt zaujala i díky široké síti poboček. Na druhém místě se v kategorii Absolutní vítěz prosadila také drogistická společnost – Teta/Schlecker a na třetím místě se umístil Neoluxor.
Vítězové jednotlivých kategorií
Vedle hlavní kategorie byli na základě průzkumu vybráni i vítězové sedmi oborových kategorií: Cenu MasterCard Prodejce potravin roku 2012 (hypermarkety, supermarkety, potraviny) letos vyhrál Globus, na druhém místě se umístil Kaufland a na třetím Tesco. U Globusu lidé uváděli nejvyšší loajalitu a dosáhl nejvyššího kvalitativního ohodnocení celkově. Globus získal tuto cenu poprvé, v přechozích letech se o ni dělili Tesco, Albert, Kaufland a Delvita. GE Money Bank Prodejce odívání roku 2012 (obuv, oblečení, sport) vyhrála společnost Sportisimo, na druhém místě se umístil A3 sport a na třetím Marks&Spencer. Sportisimo bodovalo zejména skladbou sortimentu, kvalitou personálu a rozvětvenou sítí poboček, díky které se vybaví respondentům jako první v této sortimentní kategorii. Cenu MasterCard Internetový prodejce roku 2012 získal portál Alza.cz, na druhém místě se umístil server Aukro.cz a na třetím Mall.cz. Alza.cz tak po třech letech sesadila Aukro.cz z první příčky, mimo jiné díky výborně hodnocené kvalitě zboží, skladbě sortimentu a orientaci na webových stránkách. Vítězem kategorie MasterCard Drogerie a parfumerie roku 2012 se stala společnost dm drogerie markt, druhé místo patří Teta/Schlecker a třetím oceněným se stal Rossmann. dm drogerie markt je zároveň celkovým vítězem soutěže. MasterCard Prodejce elektrotechniky roku 2012 se stal Datart, na druhém místě skončil Electro World a na třetím Okay. Společnost Datart lidé nejčastěji hodnotili jako jedničku v přístupu personálu a v kvalitě zboží. Datart se tak poprvé od roku 2003 vrací na první příčku. Cenu GE Money Bank Prodejce knih, CD a DVD roku 2012 obdržel Neoluxor, hned za ním získaly ocenění Levné knihy a Knihy Dobrovský. Vítězem v kategorii MasterCard Prodejce pro dům a zahradu 2012 (hobbymarkety, nábytek, zahradnictví, pet shopy) se stalo OBI, na druhém místě Ikea, na třetím místě Hornbach. OBI zvítězilo ve své kategorii zatím pokaždé za dobu trvání soutěže a má tak na svém kontě už deset prvenství. Boduje zejména díky široké síti prodejen a široké sortimentní nabídce.
Cenu veřejnosti získal Lidl
Zákazníci měli možnost dát hlas svému nejoblíbenějšímu obchodníkovi v kategorii MasterCard Obchodník roku 2012 – GE Money Bank Cena veřejnosti. Hlasování probíhalo prostřednictvím internetových stránek www.obchodnik-roku.cz a SMS zpráv od 26. listopadu 2012 až do 27. ledna 2013. Vítězem ceny veřejnosti se stala společnost Lidl. Vyhlášení vítězů speciálních kategorií MasterCard Inovace v obchodě a Master-Card Osobnost obchod u (více se dočtete na str. 24–25) bylo načasováno na 5. února na konferenci Retail Summit 2013.