Na trh vstoupí nové weby s potravinami
Vlastní e-shopy s potravinami chystají také Billa či
Kaufland a služba Potraviny on-line řetězce Tesco se letos rozšíří do dalších
regionů. „Na poli on-line prodeje potravin jsme aktivní a chystáme
vlastní projekt pod hlavičkou E-commerce Holding. Podle informací, které máme o
službě Rohlík.cz, půjde naše řešení jinou cestou,“ řekl ředitel E-commerce
Holding a výkonný ředitel skupiny Rockaway Jan Jírovec.
E-shop s potravinami Rohlík.cz spustil na začátku září
zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr. Jedním z dodavatelů zboží je velkoobchod
Makro. Portál nabízí dodání potravin do 90 minut, zatím po Praze.
„Nákup potravin online v České republice čeká v
příštích letech obrovský růst. V roce 2015 očekáváme spíše nárůst nových, čistě
‚eshopových‘ hráčů, od roku 2016 poté vstup i velkých nadnárodních řetězců,
které doposud provozují pouze kamenné prodejny. Během následujících tří let by
tak mohl růst objem trhu až na 20 miliard Korun,“ říká Ondřej Hloupý z
portálu AkčníCeny.cz, který sdružuje výhodné nabídky desítek maloobchodních
prodejců.
Na on-line trhu s potravinami dominuje nyní Tesco. Zájem o
službu Potraviny on-line roste o desítky procent ročně. E-shop má 165 tisíc
registrovaných zákazníků, letos se má rozšířit do dalšího krajského města.
Na web se chystají další řetězce
Internetový obchod s potravinami chce spustit i Billa. „V
tuto chvíli sledujeme trh. V budoucnu plánujeme spuštění vlastního e-shopu,“ uvedla
mluvčí Lucie Borovičková.
V plánu má vlastní e-shop i Kaufland. „Časový horizont, kdy
a v jakém rozsahu budeme nabízet zákazníkům zboží na webu, zatím není
stanovený,“ uvedl mluvčí Michael Šperl. Podle něj má ale prodej přes internet
řadu úskalí. „Zákazník si zboží nemůže vybrat sám, což může být u některých
zbožových skupin, jako je například ovoce a zelenina, důležitý aspekt. Dále je
zde otázka logistiky a včasného doručení zboží zákazníkovi,“ řekl.
„Prodej čerstvých, resp. rychle se kazících potravin je
zejména logisticky poměrně náročný. Pro maloobchodní řetězec představuje na
jedné straně rozšíření nabídky, na druhou stranu jde ale o službu, která je
relativně vzdálená jeho tradičnímu obchodnímu modelu. Proto lze na internetu
zatím nalézt více on-line prodejce potravin z řad internetových firem než z
oblasti tradičního maloobchodu,“ řekl odborník na maloobchod společnosti PwC
Audit Pavel Kulhavý.
Miliardový trh
Češi kupují na internetu hlavně alkohol a trvanlivé potraviny.
„Trend obliby nákupu jídla online sledujeme již delší dobu, v některých
kategoriích v segmentu potravin se zájem meziročně zvýšil o desítky procent.
Konzervativní Češi však potřebují trochu času, aby se na internetu naučili
nakupovat tento sortiment zboží,“ dodal ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš
Braverman. Obrat prodeje potravin na internetu (bez alkoholu) je podle
Asociace pro elektronickou komerci nyní zhruba miliarda korun ročně.