Malé prodejny upadají
Malé prodejny na trhu, v pozici hlavního místa nákupu,
nahradily diskonty a hypermarkety. Češi podle průzkumu jako stěžejní důvody pro
výběr prodejny, ve které utrácí nejvíce za potraviny a základní nepotravinářské
zboží, uvádějí šíři sortimentu, slevy a celkovou cenovou úroveň.
Ve srovnání s obdobím před „krizí“ se přitom velmi
výrazně zvýšil význam akčních cen a slev v prodejně. „Hlavními přednostmi
menších prodejen jsou, kromě snadné dostupnosti, ochotný personál, rychlé
odbavení nebo snadná orientace v prodejně. Tedy žádný ze tří výše uvedených
faktorů,“ uvedl Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.
Naopak hypermarkety podle něj splňují požadavek širokého
výběru zboží, dostatečné nabídky slev a přijatelné cenové hladiny. Diskonty
jsou zase pro zákazníky atraktivní díky celkově příznivé cenové hladině.
Supermarkety dokážou v posledních letech přilákat nabídkou zajímavých slev.
Malé prodejny stále více sází na čerstvost
„Díky pokračující expanzi hypermarketových i
diskontních prodejen se tyto formáty navíc stávají stále lépe dostupnými i pro
klasické zákazníky menších prodejen,“ dodal Cabal. Podle výsledků studie
Shopping Monitor 2014 v případě menších prodejen také v posledních čtyřech
letech výrazně klesá, na rozdíl od ostatních typů prodejen, průměrných počet
návštěv za měsíc.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka
Juračky se sice snižuje význam malých obchodů jako místa, kde lidé utratí
největší část peněz za potraviny, roste ale jejich význam jako doplňkového
místa nákupu. „To neznamená, že menší prodejny, které mají doplňkový
sortiment nemůžou dělat větší obrat,“ dodal Juračka, který je zároveň
šéfem družstevních prodejen COOP.
Na velké nákupy podle něj tak lidé jezdí častěji do
hypermarketů a v menších obchodech dělají dodatečné nákupy. V malých prodejnách
se tak podle Juračky mění nabízený sortiment například směrem k čerstvému
zboží, naopak ubývá mj. drogerie.
Budoucnost je v kooperaci
„Řešením pro malé formáty prodejen může být jejich
sdružení do sítí či řetězců, jak to začínáme vidět i v Česku. Malé prodejny z
ČR nezmizí, ale těch samostatných a nezávislých bude čím dál tím méně. Velká
nákupní centra, jejichž součástí jsou supermarkety a hypermarkety, úspěšně
využívají spojení nákupů se zábavou,“ dodal odborník na maloobchod ze
společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.
Podle studie loni 44 procent českých domácností utratilo
největší část svých výdajů za potraviny a drogerii v hypermarketech, 17 procent
pak v supermarketech. Nejvíc loni stoupl zájem Čechů o nákupy v diskontních
řetězcích, preferuje je čtvrtina spotřebitelů. Zbylá dvě procenta jsou ostatní
prodejci.