Kongres Samoška: automatizace a digitalizace obchodu

Už 29. kongres Samoška na podporu domácího maloobchodu proběhne 30.–31. ledna 2024 v Clarion Congress Hotelu Olomouc. Pořadatelem je Atoz Retail, vydavatel odborného měsíčníku Zboží&Prodej. Akce se koná pod záštitou Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), Ministerstva průmyslu a obchodu ČR (MPO ČR) a Rady kvality ČR. Za cíl si klade inspirovat a informovat obchodníky na tradičním trhu a pomoci jim tak lépe obstát ve vysoce konkurenčním prostředí.

Na měnící se potřeby zákazníků, kteří chtějí nakoupit pohodlně, rychle a v čase, který jim vyhovuje, cílí nový typ automatizovaných prodejen, jež se po pilotních projektech prosazují na trhu. Není to samozřejmě plošný recept na úspěch. Pro „obchod na rohu“ bude pořád důležitý sociální aspekt nákupu a vstřícný personál. Tento současný fenomén však mimo jiné ukázal, že bez modernizace prodejen směrem k digitalizaci a udržitelnosti to už dnes nepůjde. Umožňuje totiž kvalitnější servis pro zákazníky, úsporu nákladů a vyšší efektivitu procesů i práce se zaměstnanci. Automatizace a digitalizace bude tedy tématem, o kterém se bude hovořit na konferenci, které předchází večerní networkingová party a exkurze do první automatizované prodejny v Olomouckém kraji Naše vesanka v Měrotíně a do Hanáckého gruntu v Unčovicích.

Odborný program zahájí Pavel Březina, předseda AČTO, čestný předseda téže asociace Zdeněk Juračka a poslanec Parlamentu ČR Tomáš Dubský. Během kongresu budou také oceněny další prodejny značkou kvality Tradiční český obchod – certifikováno.

Na digitalizaci firmy lze využít i dotace 

Úvodní prezentace bude patřit poradci a konzultantovi v oblasti robotizace a digitalizace firem Filipu Plevačovi. Na konkrétních příkladech ukáže, kde všude v obchodě se už dnes můžeme setkat s novými technologiemi a přístupy. Dotkne se aktuálních trendů a výhledů do blízké budoucnosti. Přiblíží hlavní přínosy digitalizace a odpoví na otázku, zda jde o nákladnou záležitost. Zaměří se také na to, jak je dnes v tomto směru možné pracovat se zákazníkem a využít benefity, které to může přinést.

Nedostatek finančních prostředků brzdí další rozvoj řady podnikatelů. Oblast robotizace, digitalizace a automatizace je však v současnosti předmětem podpor směřujících i do maloobchodu. Které jsou ty aktuální? Představí je Pavel Vinkler, zástupce vrchního ředitele sekce hospodářství, ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání a 1. místopředseda Rady kvality ČR MPO ČR. Půjde zejména o výzvy Technologie pro MAS, Digitální podnik – Virtuální podnik či o program Česko platí kartou.

I vesnice si žádá moderní obchod

Zlepšení vzhledu a vybavení, rozšíření prodejní doby třeba zavedením automatizovaného nebo hybridního režimu, to jsou některá z doporučení, která vyplynula z výzkumného projektu Venkoobchod. Jeho cílem bylo zmapovat potravinovou obslužnost venkova a navrhnout řešení, jak prodejny v malých obcích udržet. Výsledky přiblíží Zdeněk Šilhan a Jan Binek, jednatelé společnosti GaREP.

Prodejny v režimu 24/7 se postupně zabydlují v různých regionech. Po průkopníkovi tohoto typu nakupování v České republice Skupině Coop se na trhu začínají objevovat také další hráči. Jak si na tento koncept zvykají zákazníci? S kterými problémy se provozovatelé potýkají? Může být záchranou obchodu na venkově? Jde o systém vhodný i pro obchodníka, za kterým nestojí velká značka? O své zkušenosti se podělí provozovatelé těchto prodejen zapojených do maloobchodních sítí, samostatní obchodníci i dodavatel řešení. Diskutovat budou: Olga Dvořáková, majitelka Fééér – samoobslužného obchůdku v Bítovanech, Miloslav Hlavsa, ředitel Konzumu, o. d. v Ústí nad Orlicí, Kristián Karban, provozní ředitel společnosti Flosman, Pavel Primus, ředitel marketingu a rozvoje Jednoty, ​​​​​​​s. d. České Budějovice, Aneta Šašinová, majitelka prodejny Naše vesanka v Měrotíně, a Marek Šíp, jednatel Arrowsys.

V budoucnu bude možné porovnat účtenku s namarkovanými položkami

Rozpoznání zákazníka prostřednictvím bankovní identity, napojení provozovny na centrální pult ochrany a dohled kamer, to jsou atributy, které napovídají, že krást v automatizované prodejně se nevyplatí. Ani to však není stoprocentní. Rizikovým místem se stává například prostor pokladny. Co je v této oblasti potřeba dořešit, jak zajistit větší dohled nad těmito specifickými částmi prodejen například i pomocí umělé inteligence? Nad tím se zamyslí Radek Nachtmann, ředitel společnosti P.V.A. systems.

Rok 2024: je důvod k optimismu?         

Chybět nebudou ani se začátkem roku spojené predikce ekonomického vývoje pro následující měsíce a data o chování českých zákazníků v době inflace.

Vysoké ceny energií a pokles reálných příjmů měly v posledních dvou letech vliv na změnu chování tuzemských spotřebitelů. Začali rekordně šetřit a v investicích byli velmi opatrní. Jaké jsou vyhlídky pro tento rok, odrazí se česká ekonomika ode dna? Co nás čeká v oblasti cen potravin, energií a paliv? Jak se bude nadále vyvíjet inflace, kupní síla obyvatelstva a trh práce? O tom bude hovořit Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.

Data společnosti NIQ ukážou vývoj cen prodávaného zboží v ČR a nabídnou srovnání s dalšími zeměmi. Přiblíží reakce Čechů na zvyšující se ceny v obchodech. O jakých šetřících strategiích zákazníci hovoří a jak se skutečně chovají? Jak si vedou konkrétní produktové kategorie v jednotlivých prodejních formátech a jaká jsou specifika tradičního trhu? Jakou roli v těchto prodejnách hrají privátní značky? Jak si stojí jednotlivé prodejní formáty a jak se vyvíjí počet obchodů v ČR? Tyto informace přinesou Lucie Zajícová, customer success leader CZ & SK, a Jakub Špika, retail service director CZ/SK/HU společnosti NIQ.

Jak pomocí dat efektivně řídit nákup a prodej zboží

V tradičním retailu se dá nasbírat obrovské množství cenných dat. Spousta obchodníků je však z různých důvodů přehlíží nebo využívá pouze minimálně. Společnost JPServis naopak v datech viděla potenciál a rozhodla se s nimi systematicky pracovat. Ve spolupráci s DataFriends nastavili moderní reporting a chytrý systém vyhodnocování dat, díky kterému mohou každý den vidět, jak se mění velikost a obsah nákupního košíku v jednotlivých prodejnách, co udělá zalistování nového produktu s prodeji jemu podobných výrobků? Jaký vliv má počasí nebo sezonnost? Případovou studii zavedení analytických nástrojů v JPServisu představí Jan Chalas, jednatel DataFriends, a Petr Kuchta, chief product officer JPServisu.

Videoreportáže přinesou skutečné podnikatelské příběhy

S kamerou jsme opět navštívili několik obchodníků a prostřednictvím videoreportáží ukážeme jejich příběhy. Účastníci se tak budou moci seznámit s prodejnou B + L Potraviny Petra Duchoně v Syrovicích, Bylinkami u Blanky majitelky Blanky Sedlářové v Karviné a bezobalovým obchodem BEZz v Brně, který provozuje Markéta Sladkovská.

Více informací o kongresu a registrace: www.samoska-kongres.cz

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010