Jaký je aktuální vývoj české gastronomie?
Ve společnosti Storyous zaznamenali v březnu téměř 90% propad tržeb v gastronomii. S těmito čísly hrozilo, že až polovina podniků půjde po Velikonocích do likvidace. Majitelé českých restaurací se ale odmítají vzdát. Od začátku dubna začalo výrazně přibývat otevřených podniků a jejich tržby aktuálně dosahují téměř 70 % únorových hodnot.
„Podnikům, které mají otevřeno, se daří dosahovat téměř 70 % tržeb v porovnání s únorem. Výdejní okénka nebo rozvoz jídla ale zatím provozuje jen třetina všech podniků a ty zbylé zůstávají zavřené. Proto celý gastro sektor ve srovnání s únorem aktuálně zaznamenává tržby pouze v hodnotě 20 %. I tak je to ale oproti březnu výrazné zlepšení,” říká Igor Třeslín, ředitel společnosti Storyous, která gastro podnikům dodává pokladní systémy.
Nejkritičtější dny zažila gastronomie bezprostředně v týdnu po vyhlášení nouzového stavu, kdy se většina podniků zcela uzavřela. I podniky s výdejním okénkem hlásily tržby blížící se nule. Rychlá mobilizace, lokátory otevřených podniků i přizpůsobení nabídky pomáhají pomalu zvedat tržby a výdejní okénka otevírá stále více podniků. „Těsně po vyhlášení nouzového stavu měla otevřeno pouze čtvrtina hospod. Dnes už se situace postupně mění, otevřeno má více než třetina,” říká Igor Třeslín.
Z restaurací si hosté nejvíce objednávají v poledne. Obědy s sebou představují až 60 % všech objednávek. Nejvyšší útratu, v průměru až 450 Kč za jednu objednávku, ale zákazníci nechávají v podnicích mezi 17 a 19 hodinou. Důvodem jsou objednávky alkoholických nápojů s sebou i vyšší ceny jídla mimo obědové menu.
„Mění se i platební návyky hostů v restauracích. Před karanténou jsme platili v podnicích až 70 % objednávek v hotovosti. Nyní se poměr plateb kartou a hotově vyrovnal,” dodává Třeslín.
Situace v gastronomii je i nadále kritická. Restaurace, kterým se daří vyrovnávat ztráty, radí ostatním, aby otevřeli výdejní okénka, využívali služeb jako kdesenajim.cz či Dáme jídlo a komunikovali svou nabídku na svých sociálních sítích a webu.
Zdroj: Storyous, foto: pixabay.com