Do Česka chtějí další fastfoody
Řetězce rychlého občerstvení McDonald´s dostanou v Česku
další konkurenci. Tuzemské partnery pro franšízový rozvoj totiž hledají
americké „hamburgrárny“ Johnny Rockets, Fuddruckers nebo řetězec samoobslužných
motorestů Denny´s. Po českém trhu se ohlížejí také řetězec cukráren Cold Stone,
který nabízí ručně míchanou zmrzlinu, nebo maďarská síť kaváren Cafe Frei.
Podle údajů poradenské společnosti Data Servis je přitom v
České republice už nyní zhruba 29 tisíc restaurací, barů, klubů nebo fastfoodů.
V porovnání se Slovenskem, Polskem nebo Velkou Británií tak máme nejhustší síť
na jednoho obyvatele.
Na bázi franšízy v Česku podle poradenské společnosti Profit
system působí už 26 gastronomických značek. Počet poboček ke konci loňského
roku dosahoval 590.
Amerika padesátých let
Johnny Rockets je klasická americká restaurace, která ročně
po světě prodá 18 milionů hamburgerů. Do Česka chce přenést i atmosféru
padesátých let v USA – do tohoto stylu je laděn celý interiér restaurací.
„Tyto restaurace jsou spojeny s určitou show. Hraje tam
klasická americká hudba, personál zpívá,“ říká Jana Rückerová z amerického
velvyslanectví, která o zájemcích hovořila tento týden na pražské konferenci
Franchising forum, pořádané Českou asociací franchisingu. Pod značkou Johnny
Rockets zatím funguje 320 restaurací ve 26 zemích světa.
Právě originalita je jedním z hlavních předpokladů, jak může
nováček na přesyceném českém trhu zaujmout. „Oblast gastronomie zaznamenává
kvůli nižší poptávce stagnaci až pokles. Šanci uspět má tak především takový
koncept, který je spojen s nižšími náklady a přináší originální nápad. Kvůli
drsné konkurenci se musí stát známým a získat zákazníky, tedy investovat velké
prostředky do marketingu,“ říká Adam Rezek z poradenské firmy Profit system.
„Trh je přesycený zejména v Praze. V ostatních městech, jako
je třeba Brno nebo Liberec, se restaurace a fastfoody prosadit mohou bez
větších problémů,“ domnívá se Aleš Tulpa, jednatel společnosti Avex systems,
která firmám pomáhá s vyhledáváním franšízantů. Tedy lidí nebo firem, kteří si
pronajmou už zavedenou značku s veškerým know-how.
Vlastní hamburger a housky
Na český trh chce proniknout také další „hamburgrárna“
Fuddruckers. V USA působí přes třicet let. Zákazníky v Evropě chce nalákat na
hamburgery podle jejich výběru a na vlastní pečené housky. Zatím provozuje 230
restaurací Fuddruckers, v Evropě je zastoupena ve Švýcarsku, Itálii a Polsku.
Franšízové partnery mezi českými podnikateli nyní hledá také
americká síť samoobslužných motorestů Denny´s. Podél silnic a dálnic chce
nabízet 24 hodin denně snídaně, obědy a večeře. „Tento takzvaný diner má v USA
šedesátiletou tradici a patří mezi deset nejlepších franšízových konceptů. V
současné době má 2100 restaurací v patnácti zemích,“ říká Rückerová.
Pro porovnání: McDonald´s, jehož historie sahá do roku 1940
a na český trh vstoupil už v roce 1992, má po celém světě přes 30 tisíc
poboček. Konkurenční Burger King, který první „restauraci“ v Česku otevřel v
roce 2008, má celosvětově přes 12 tisíc restaurací. Vůbec největší původem
americký koncept fastfoodů Subway provozuje ve světě skoro 40 tisíc poboček. V
Česku sice působí už jedenáct let, ale plánovanou výraznější expanzi zkouší
teprve nyní na druhý pokus.
Zmrzlina, keltské hospody a křidélka
„Zejména mezi dětmi by mohl mít úspěch také americký řetězec
cukráren Cold Stone, který nabízí ručně míchanou zmrzlinu,“ dodává Rückerová.
Zmrzlina se připravuje na ledové servírovací desce přímo před očima zákazníka,
který si může vybrat přísadu.
Najít franšízového partnera chce třeba i německá restaurace
s hamburgery a saláty Burger me nebo maďarská síť kaváren Cafe Frei. Objevit by
se tu mohla také síť „sportovních hospod“ v keltském stylu Tilted Kilt,
nabízející přes 30 druhů piva. Nebo specialista na kuřecí křidélka s všemožnými
omáčkami Wow Cafe.