Nielsen Admosphere se zeptal Slováků, jak slaví Vánoce

Na Vánoce se většina Slováků těší – hlavně na čas strávený s blízkými, na odpočinek a na tradice. Ty pravé vánoční svátky by ale nemohly být bez stromečku nebo vánočních melodií. Vánoční stromek má většina lidí umělý a v hudbě na Slovensku s přehledem vyhrává píseň Tichá noc.    Výzkum, který se zaměřuje také na balení dárků nebo štědrovečerní večeři, provedla společnost  Nielsen Admosphere Slovakia a byl realizovaný v říjnu 2018 na vzorku internetové populace starší 15 let.

Na čas strávený s nejbližšími se na Vánoce těší více než tři čtvrtiny oslovených osob. Na druhém místě se v žebříčku odpovědí objevuje odpočinek, který uvedlo 64 % osob. Třetí místo patří vánočním tradicím, mezi které patří například zdobení stromečku, krájení jablek, zapalování svíček na adventním věnci a podobně. Na tyto zvyky se těší 59 % respondentů.

Odpočinek uvedli nejčastěji respondenti ve věkové skupině 15-24 let, tradice pro změnu věková skupina 25-34 let. Více než polovina oslovených respondentů se těší i na pohádky (53 %), jídlo a pití (51 %) a na dárky (46 %). Tradice, pohádky a dárky převažují více u žen než u mužů.

Vánoční stromek má během Vánoc doma nebo venku před domem plných 97 % oslovených osob. Výrazná většina (79 %) při tom dává přednost stromku umělému. Pětina osob má doma živý uříznutý stromek, 5 % má stromek živý v květináči a jen 2 % lisí si zdobí stromek venku.

Vánoční koledy a písně od nejrůznějších interpretů zní během adventu prakticky skoro všude, tak se výzkum zaměřil na oblíbenost vánoční hudby. Za nejoblíbenější skladbu respondenti uvedli dříve německou Tichou noc (40 % odpovědí).  Až daleko za ní, s pouhými 5 %, se umístily další vánoční písně jako například Rolničky,Last Christmas, Vánoce, Vánoce přicházejí, Pojďme bratři do Betléma nebo Narodil se Kristus Pán. 13 % respondentů však nemá žádnou oblíbenou vánoční píseň.

Zajímavé odpovědi přinesla také otázka ohledně balení vánočních dárků. Prakticky většina si nechává balení vánočních dárků na poslední chvíli: 34 % osob balí většinu dárků více než týden před Vánocemi, 43 % jen pár dní před Štědrým večerem.

Ve větším předstihu balí své vánoční dárky spíše ženy před muži (82 % oproti 71 %). Přímo na Štědrý den balí své dárky 14 % dotázaných. Naopak dárky nebalí vůbec 7 % osob, především muži (11 %. oproti 2 % u žen).

Štědrovečerní večeře je ve slovenských rodinách tradiční: 79 % má k večeři kapustnicu, 36 % kapra a 40 % jiný druh ryby. 18 % večeří řízek a jen necelé 3 % nejedí ke štědrovečerní večeři žádné maso. Co se týká přílohy, jsou výsledky výzkumu ještě jednoznačnější: 85 % respondentů večeří bramborový salát a 10 % lidí uvedlo brambory nebo bramborovou kaši.

 

O tom, jak slaví Vánoce Češi jsme psali zde.

 

 

Zdroj: Nielsen Admosphere Slovakia

Foto: pixabay.com

Překlad: redakce

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010