Obliba hypermarketů mezi českými domácnostmi stále roste
Výsledky nové studie GfK Supermarket, Diskont & Hypermarket 2015 ukázaly, že meziročně mezi českými domácnostmi vzrostla obliba hypermarketů (Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket). Jako své hlavní nákupní místo potravin a základního nepotravinářského zboží je uvádí 47 % českých domácností.
Naopak mírně poklesla obliba diskontních řetězců (COOP Diskont, Lidl, Norma, Penny Market), které jsou nyní hlavním nákupním místem pro 23 % domácností.
Supermarkety (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket) si meziročně drží stejnou 17% úroveň preferencí.
Menším prodejnám (malé samoobsluhy a pultové prodejny) se preference meziročně snížili na 13 %.
Hypermarkety jsou nadprůměrně oblíbené ve středně velkých městech (20–100 tisíc obyvatel) a v Praze.
Diskontní prodejny jasně vedou v menších městech (5-20 tisíc obyvatel).
Supermarkety jsou nejpopulárnější ve větších městech nad 100 tisíc obyvatel včetně Prahy.
Menší prodejny jsou nejoblíbenější v malých obcích do 5 tisíc obyvatel.
Při výběru prodejny, ve které domácnosti utrácí za rychloobrátkové zboží nejvíce, jsou stále ještě důležitější akční ceny a slevy, které prodejna nabízí, než příznivé ceny v prodejně celkově. Více než 70 % českých domácností přiznává, že v posledních 6 měsících nakoupilo nějaké rychloobrátkové zboží podle letáků řetězců. A více než 90 % domácností přiznává, že v posledních 6 měsících nakoupilo potraviny nebo drogerii podle POS materiálů umístěných přímo na prodejně (např. cedulky s označením pro zboží v akci/ slevě). Letáky a POS materiály přitom výrazně silněji ovlivňují nákupní rozhodnutí žen, starších zákazníků a lidí s nižším a středním vzděláním. Letáky jsou nejvíce ovlivněni zákazníci z Prahy a malých obcí do 1 tisíce obyvatel, nejméně naopak lidé z měst o velikosti 100–300 tisíc obyvatel. Už 13 % domácností uvádí, že má na své poštovní schránce žádost o nevhazování letáků.
Podle redakce Místa prodeje se s rostoucí oblibou hypermarketů budou v těchto typech prodejen i zvyšovat náklady na POS média v těchto prodejnách.