Rozhovor měsíce 2/2022 – Petr KAIN: „RETAIL JE NESMÍRNĚ VDĚČNÉ TÉMA“
Nosným projektem našeho portálu je od loňska hodnocení zákaznického zážitku „VISA Czech Top Shop“. Jeho mediálním partnerem se nedávno stal časopis „ekonom“. Položil jsem v této souvislosti pár otázek jeho šéfredaktorovi Petru KAINOVI, který se stal členem finálové poroty.
Jak a proč jste se stal ekonomickým novinářem?
Na ten prvotní impuls si pamatuji velmi přesně. Seděl jsem před drahně lety ještě jako student večer s kamarády v restauraci, když kolem desáté dorazil schvácený Marek Hudema, tehdejší redaktor Hospodářských novin, nyní komentátor v Lidových novinách. Po chvilce nadávání na stresující zaměstnání, ve kterém zase strávil hodně přes deset hodin, utrousil, že hledají někoho na pozici eléva. Takové nabídce samozřejmě nešlo odolat.
Představte nám prosím společnost Economia.
Jsme mediální dům, který kromě našeho týdeníku Ekonom vydává deník Hospodářské noviny, týdeník Respekt a některé další tituly – Právní rádce a Logistika. Provozujeme rovněž zpravodajské servery HN.cz a Aktuálně.cz, freemailové portály nebo tematické internetové tituly jako magazíny Žena.cz či Vaření.cz. Tvoříme i video obsah, a to i ve spolupráci s DVTV.
Co je náplní práce šéfredaktora Ekonomu?
Samozřejmě každodenní řízení redakce, rozhodování o konkrétní obsahové náplni daného čísla. Jelikož jsme malá redakce, tak také píšu relativně dost textů sám. Vedle toho ve spolupráci s kolegy vymýšlíme spoustu projektů, konferencí a eventů.
Jak v ČR funguje podle vás trojúhelník média x byznys x politika?
Ekonom píše primárně o byznysu, politiku se snažíme sledovat a pokrývat, hlavně když má vliv na ekonomiku. Pokud jde o vztah médií a byznysu, myslím, že je standardní podobně jako v západních demokratických zemích. Pokud jde o vztah médií a politiky, tam se podle mne vztah pokřivil, když Andrej Babiš koupil vydavatelství Mafra.
Váš pohled na ekonomickou situaci a její vývoj v ČR?
To je na dlouhé povídání. Ve zkratce si myslím, že nás nečeká úplně jednoduchá budoucnost. Promarnili jsme roky ekonomického růstu, které jsme mohli a měli využít k potřebným reformám. Místo toho jsme se v pandemii zbytečně výrazně zadlužili, takže teď budou všechny reformy bolet mnohem víc.
Jak se vyvíjí hlavní média v ČR? Je obsah kvalitní?
Veškerá média prochází obrovskou proměnou. Čtenáři, diváci a posluchači v posledních letech naprosto změnili své chování a média na to musí reagovat. Založit si dnes něco jako médium, ať jde o blog, podcast nebo videokanál, dnes může doslova každé dítě. Pereme se o pozornost doslova s celou planetou. A jsem přesvědčený, že neexistuje jiná cesta, jak uspět, než vytvářet kvalitní obsah.
Funguje ještě reklama resp jaká a jak?
Samozřejmě funguje, reklama je věčná. Otázkou je spíše forma a množství. My lidé-spotřebitelé, jsme reklamou nebývale přesycení. Reklamní blok v televizi je pauza na doplnění oříšků do misky, na internetu stále více uživatelů platí za prémiové služby bez reklam. Při debatě s našimi obchodními zástupci cítím, že zájem o některé méně tradiční reklamní formáty je enormní. Nedávno jsem četl výsledky výzkumu, podle kterého například pěkná printová reklama lidi dokáže i potěšit. Jakkoliv to zní banálně, myslím, že funguje dobrá reklama, která říká lidem to, co je opravdu zajímá.
Jaký je Váš pohled na mediální obraz retailu: kamenné prodejny x e-commerce?
Retail je mediálně nesmírně vděčné téma. Je fascinující sledovat, jak se proměňuje a jak se mění i spotřebitelské návyky nás zákazníků. Uvědomuji si, že jako novináři klademe větší důraz na e-commerce než na klasický maloobchod, ale i kamenné prodejny jsou téma, kterému se minimálně na stránkách Ekonomu budeme letos intenzivně věnovat.