Jak v karanténě bezpečně přijmout online nákup?
V preventivní karanténě se ocitá několik tisícovek domácností. Pro celou řadu z nich vzniká problém, jak si opatřit potraviny. Pokud nemáte rodinu, známé či kamarády, kteří by si chtěli zahrát na poslíčky, nezoufejte. Skoro polovina republiky může využívat online nákup potravin.
Pokud nakupujete poprvé, přinášíme vám krátký návod:
1) Nákup v online supermarketech připomíná běžný e-shop. Pokud online občas něco nakoupíte, neztratíte se. Začněte kontrolou, zda e-shop vozí na adresu vašeho bydliště – to se ověřuje zadáním celé adresy anebo PSČ na homepage e-shopu.
2) Následně založte osobní účet. Zadejte sem i adresu, kam budete chtít nákup zavézt. Košík umožňuje zadání vícero adres, takže pokud máte v závozové oblasti třeba rodiče, můžete z jednoho účtu nakupovat i jim.
3) Nakupujte jako v e-shopu. Nebuďte zaskočení, v online supermarketu se spíše nakupuje hlavou než smysly. Hodně pomůže, když si sepíšete nákupní seznam, abyste se v nabídce neztratili a na něco nezapomněli. Kategorie online supermarketů mívají podobné řazení jako regály v obchodech, můžete tedy jet od jedné k druhé a přihazovat do košíku co právě potřebujete
4) Při nákupu máte možnost filtrovat potraviny například podle země původu nebo diet či alergií. Zároveň si můžete v klidu přečíst složení. Dejte si pozor, jestli do košíku přihazujete jednotlivé kusy nebo balení, případně jak velký výrobek je, z obrázku to občas není poznat. Množství můžete zpětně upravovat v nákupním košíku.
5) Nákup hotový? Zkontrolujte si ho naposledy v celkovém přehledu, kde můžete zároveň upravit množství jednotlivých položek.
6) Vyberte si některý z časů doručení, který vám e-shop nabídne. Za menší nákupy se platí – často různě velké částky v průběhu dne – za nákupy nad 1200, resp. 1500 podle online supermarketu je doprava zdarma. Online supermarkety se sice chlubí dodáním nákupu v řádech hodin, v době, kdy je velká poptávka, si však počkáte. Nevyděste se tedy, pokud vám nejbližší termín nabídnou až za pár dní.
TIP: Supermarkety vám většinou po zaregistrování umožní zjistit dostupnost termínů ještě před započetím nákupu.
7) Nákup musí z preventivních důvodů platit všechny domácnosti v předstihu, protože kurýři nesmí přijímat hotovost ani platby kartou přes terminál. Nemusíte se bát, všechny velké e-shopy jsou spolehlivé a pokud by bylo s nákupem v nepořádku, vrátí vám peníze. Pokud jste v preventivní karanténě nezapomeňte připsat do poznámky k nákupu.
8) Zaplaceno? Přijde Vám potvrzující email nebo SMS s termínem doručení. A je to! Stejná informace Vám přijde ve chvíli, kdy kurýr zaparkuje před vaším domem.
Krok za krokem – jak probíhá “distanční” nebo “bezkontaktní předání”
1) Skutečnost, že jste v preventivní karanténě, nahlašte již při samotné objednávce. Většinou stačí vepsat „domácí karanténa“ do poznámky před zakončením nákupu. Nicméně “distanční předání” si vyzkoušíte, i když v karanténě nejste.
2) Zaplaťte kartou online nebo si se zákaznickou linkou domluvte možnost platby převodem z účtu. Hotovost ani platba přes terminál bohužel nebude z preventivních důvodů akceptována.
3) Ještě před samotnou předávkou nákupu Vám bude kurýr volat. A to i v případě, kdy jste do poznámky neuvedli. Nebuďte tedy překvapení, je to nařízení, které se týká všech nákupů. Kurýr Vás bude informovat o takzvaném „bezkontaktním předání“ – jednoduše to znamená, že byste neměli vůbec přijít do kontaktu a rozestup mezi Vámi by měl být vždy několik metrů. Prosím, respektujte jeho nařízení.
4) Vpusťte kurýra do domu, aby se mohl dostat ke dveřím Vašeho bytu. Pokud musíte jít otevřít osobně, tolerujte nařízený rozestup, vraťte se do bytu, kurýr Vás bude následovat. Kurýr Vám nákup odnese před vstupní dveře do vašeho bytu nebo domu. I v tomto případě prosím stůjte v potřebné vzdálenosti nebo dveře raději zavřete.
5) Převezměte a zkontrolujte nákup. Pokud jste zaplatili předem, je vše v pořádku a můžete se rozloučit. Pokud jste zvolili platbu kartou nebo hotovostí, zkontaktuje vás zákaznická linka, která vám umožní zaplatit převodem z účtu.
6) Do odvolání zároveň není možné přebírat od domácností v preventivní karanténě vratné obaly – ani skleněné, ani plastové. Kurýr Vám zároveň neodveze ani tašky nebo papírové sáčky. Tak se na něj prosím nezlobte. Případnou platbu za zálohy můžete vyřešit se zákaznickou linkou.
7) I kurýři se na předávku nákupu připravují. Před tím, než za vámi vyrazí si vydezinfikují paže dezinfekčním gelem a to samé udělají po předání nákupu. Jejich vozy jsou navíc dezinfikovány po každé směně.
Staří rodiče? I těm můžete nakupovat online
Současná situace na ně doléhá asi zdaleka nejvíc – senioři. Právě ti jsou nejzranitelnější, zároveň často nemají zkušenosti s objednáváním zboží po internetu. To však nemusí nutně vadit – online supermarkety mají často programy určené přímo pro seniory.
Například Košík.cz provozuje ten svůj s Kontem Bariéry. Nabízí možnost objednávat po telefonu a 30 potravin s dotovanou cenou. Základní nákup je tedy pro seniora levnější než v obchodě. Stačí se pouze registrovat po telefonu a při převzetí nákupu se prokázat občankou nebo průkazem ZTP.
V Praze navíc začala fungovat seniorská linka 800 160 166 pražského magistrátu. Ta seniorům kromě potravinové pomoci, rozvozu léků nebo potřeb pro domácnost poskytuje informace, jak se v současné situaci zorientovat. Včetně psychologické pomoci pro všechny seniory, kteří ji v náročné situaci ocení.
Zdroj a foto: Košík.cz