Nákupy Čechů při Black Friday

Na konec listopadu se každoročně těší tisíce milovníků výprodejů. V té době se totiž koná největší nákupní událost roku – Black Friday. Obchodníci se na něj připravují dlouhé měsíce dopředu, aby mohli zákazníkům nabídnout nejlepší slevy a akce. Letos se tyto největší výprodeje budou odehrávat 29. listopadu.

Slevový svátek známý jako Black Friday je období velkých slev, které připadají na pátek následující po Dni díkůvzdání. Ikdyž tradice Černého pátku k nám přišla ze Spojených Států, již od několika let se slaví také v mnoha jiných částech světa, a už napevno se zabydlel i v tuzemských obchodech. Češi slevy milují a proto rádi využijí v tento den výhodného nákupu.

Obyvatelé kterých měst jsou nejvíce nadšení z Black Friday? Jak ke slevám přistupují ženy a jak muži? Kolik peněz jsou Češi ochotni utratit a za co? Kde a kdy nakupují čeští spotřebitelé? Na tyto i další otázky se pokusili odpovědět analytici z Picodi.com při zkoumání fenoménu Black Friday.

Král všech výprodejů

Black Friday není jediný nákupní svátek v listopadu. Za zmínku totiž stojí ještě jedna slevová akce, která pochází až z Číny. Slaví se už na začátku listopadu a říká se jí Singles’ day. Je to den, který má v datumu samé jedničky, a ty symbolizují nezadané jedince. Zatímco v mnoha zemích je Den nezadaných již tradičním svátkem, v Česku doposud příliš nezdomácněl. Získal popularitu hlavně v Asii, kde přitahuje davy milovníků výprodejů. Internetové obchody lákají především na výrazně zlevněné zboží, určené však nejen svobodným.

Black Friday je absolutním vítězem mezi slevovými akcemi v Česku, vyplývá to z výsledků dotazníkového průzkumu. 81% respondentů, kteří se zúčastnili listopadových výprodejů, využilo právě černopátkových slev. 15% nakupovalo jak na Black Friday tak Singles’ Day. Pouhých 4% se zúčastnilo pouze Dne nezadaných.

Nákupní boom v českých městech

I když se Black Friday slaví po celé České republice, v některých městech se těší obzvláštnímu zájmu zákazníků. Díky interním údajům Picodi.com jsme dokázali určit města, kde procentuální nárůst návštěv uživatelů internetu v e-shopech byl nejvyšší (ve srovnání s běžným pátkem).

Největší nárůst zájmu o Black Friday výprodeje byl zaznamenán u obyvatel Kladna. Hned za nimi se umístili lidé z Ústí nad Labem a Mladé Boleslavi. Na čtvrtém místě byli zákazníci z Mostu a těsně za nimi na páté pozici skončili spotřebitelé z Karlových Varů. Je zajímavé, že největší česká města se do první pětky nezařadila.

Ženy versus muži

I když Black Friday výprodeje jsou oblíbené u všech skupin zákazníků, bez ohledu na pohlaví, není žádným překvapením, že ženy nakupují častěji než muži. Statistiky ukazují, že letošních Black Friday výprodejů se zúčastní až 68% dotazovaných Češek, a jen 57% Čechů. Dámy o něco málo vedou nad muži také z hlediska počtu zakoupených produktů (3,6 a 3,4 v daném pořadí). A oproti mužům stráví na nákupech o 29% více času.

Ovšem v útratách vedou muži. Zástupkyně něžného pohlaví nechají v obchodech průměrně 3247 Kč, kdežto pánové plánují utratit 3871 Kč. Důvod rozdílné částky můžeme hledat v tom, že muži na Black Friday nakupují nejčastěji elektroniku, kdežto ženy dávají přednost oblečení a obuvi. Tyto kategorie pánové kladou až na druhé místo. Stejně jako ženy elektroniku.

Nákupní svátek Black Friday je hlavně o slevách, které mohou být různého druhu. Při zkoumání odpovědí obou pohlaví bylo zjištěno, že odlišnost lze najít již v samotném postoji ke slevám. Jako nejoblíbenější druh slev dotazované ženy vybraly slevový kód nebo kupón. Druhé místo patří menší slevě, která však zahrnuje celý sortiment, a třetí místo větší slevě na vybrané zboží. Naopak u mužů hraje nejdůležitější roli výše slev. Pánové nejčastěji vybírali vysokou slevu, i když platila jen na vybraný sortiment. Na druhém místě u mužů byla menší sleva a nakonec slevový kód nebo kupón.

Není času nazbyt

Popularita online nákupu roste každým rokem, a to zejména díky takovým událostem jako je Black Friday nebo Singles’ Day. Až 60% dotazovaných, kteří se zúčastní letošních Black Friday výprodejů, plánuje nakoupit v internetových obchodech. 34% chce nakupovat jak online, tak v kamenných prodejnách a jen 6% zamíří pouze do kamenných obchodů.

Jeden z důvodů, proč lidé nechtějí nakupovat v obchodních centrech, je dlouhý čas strávený ve frontě u pokladny. Ačkoliv čeští zákazníci pocítí narvané obchodní centra, v Americe se dějí daleko horší věci. Američané jsou oproti Čechům při nakupování daleko razantnější a o zlevněné věci se dokáží i poprat. V některých zemích dokonce vznikají speciální příručky, jak se na dlouhé čekání ve frontě připravit a vydržet je. Avšak ne každý chce ztrácet svůj čas. Až 45% mužů a 36% žen uvedlo, že raději nic nekoupí, než aby stáli frontu.

Lidé, kteří se rozhodnou pro online nákupy, můžou se vyhnout frontám a nakupovat prakticky kdykoliv a odkudkoliv. Největší nákupní aktivita na českém internetu byla zaznamenána mezi 10. a 11. hodinou. Čeští spotřebitelé nakupují doma, na cestách a dokonce i v kanceláři. Až 55% dotazovaných Čechů přiznalo, že nakupují i během pracovní doby.

Metodika

Tento výzkum vznikl na základě archivní statistiky slevového portálu Picodi.com a výsledků dotazníku, který byl prováděn v období 9 až 20. října 2019.

Zdroj a infografika: Picodi.com a foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010