Čeští obchodníci se teprve učí, jak nejlépe využít Black Friday

V zámoří dlouholetý fenomén, v tuzemském prostředí spíše novinka, se kterou se obchodníci teprve učí pracovat. Tak je v Česku vnímán Black Friday – období na konci listopadu, jež je zasvěceno velkým slevám. Jejich výše přitom nedosahuje takových hodnot jako v USA, obchodníci se raději snaží najít pro spotřebitele jinou přidanou hodnotu v podobě doprovodných služeb. Během Black Friday přitom zaznamenávají i o polovinu vyšší tržby, podobný nárůst zmiňují i nákupní centra v případě počtu návštěvníků.

Před téměř 90 lety došlo na newyorské burze ke krachu, který předznamenal Velkou hospodářskou krizi. Vše začalo ve čtvrtek 24. října 1929, který je dodnes označován jako tzv. černý čtvrtek. Právě k tomuto termínu a výraznému poklesu cen během krize odkazuje v současnosti černý pátek, často známý pod anglickým pojmem Black Friday. A zatímco v zámoří, odkud pochází, platí za dlouholetý fenomén s výraznými slevami na všechny druhy zboží, do Česka se dostává až v posledních letech. Potvrzuje to i ředitel nákupního centra Galerie Vaňkovka Brno Jan Borůvka.

„Nákupy na Black Friday jsou v zahraničí tradicí již desítky let. V Česku je tato nákupní horečka fenoménem poslední dva až tři roky. Tuzemští zákazníci i obchody se stále teprve učí, jak nejlépe využít potenciál této akce,“ uvedl. Podle obchodního ředitele společnosti CZC.cz Tomáše Pilského je pojetí Black Friday na obou trzích nesrovnatelné. „Ve Spojených státech se jedná o mnohem výraznější událost v roce. V Česku se každým rokem přidává více jednotlivých maloobchodů i nákupních center, takže i u nás stále roste, ale zatím ani zdaleka nedosahuje takových rozměrů jako v USA,“ doplnil.

Obchodníci vnímají Black Friday jako začátek hlavní sezony předvánočních nákupů. Ovšem zatímco na americkém trhu jsou slevy pro obchodníka často až na hranici únosnosti a zboží je možné koupit za setinu původní ceny, v Česku jsou slevové akce v průměru nižší.

„V tuzemském prostředí se fenomén Black Friday vnímá jako poskytnutí nějaké slevy nebo omezeného počtu kusů zboží. Nelze očekávat, že by se situace v následujících letech měla změnit,“ řekl Adam Pýcha z knihkupectví Knihy Dobrovský. I vzhledem k tomu, že Češi patří podle četných průzkumů mezi největší celoroční vyhledávače promočních akcí v Evropě, soustředí se během Black Friday spíše na výraznější slevy. Podle ředitele Galerie Vaňkovka jsou tak pro spotřebitele atraktivní slevy od 15 % výše.

Nárůst tržeb i návštěvníků o polovinu

Tržby obchodníkům během Black Friday výrazně rostou, běžně se přitom pátek řadí mezi výsledkově slabší dny v týdnu.

„Black Friday je u nás stále oblíbenější, což potvrzují i loňské tržby, které byly o 30 % vyšší než v předchozím roce. Oproti klasickým týdnům čekáme nárůst tržeb o 50 %,“, sdělila Iva Pavlousková, mluvčí společnosti HP Tronic provozující síť prodejen Datart či Euronics.

Rostoucí oblibu této nákupní horečky potvrzuje i projektový manažer Alza.cz Jaroslav Kotápiš. „Zaznamenáváme každoročně zvýšenou poptávku, vloni vzrostla v meziročním srovnání o 43 procent,“ uvedl. Řada společností zároveň nezasvěcuje slevy pouze pátku, ale akci natahuje například na víkend či celý týden.

Výrazné slevy se projevují i na rostoucím počtu nakupujících, který kulminuje s blížícími se vánočními svátky, v případě Black Friday je však jejich počet umocněn také kampaněmi napříč maloobchody.

„V průměru v tento den zaznamenáváme dvojnásobek počtu návštěvníků, což se promítá samozřejmě i v nárůstu tržeb,“ řekl Jan Borůvka. Podobně to vnímají i některé módní značky. „Ve srovnání s víkendem ve stejném období předpokládáme nárůst obratu o 80 procent,“ uvedl marketingový ředitel společnosti Blažek Antonín Wierer.

Výrazný větší zájem registrují i e-shopy. „Je to vidět hlavně na návštěvnosti, která je v daný termín více než dvojnásobná oproti jiným dnům sezóny. Co se týče tržeb, na Black Friday jsou několikanásobně vyšší, než je průměr e-shopu,“ doplnil Tomáš Pilský z CZC.cz.

Přidaná hodnota ke slevám

Obchodníci si zároveň uvědomují, že v přemíře slev musí spotřebiteli nabídnout také přidanou hodnotu, aby si pro nákup vybral právě konkrétní značku.

„V našem případě to bude letos dodatečný servis, kam patří lounge zóny, občerstvení, soutěže, služby stylisty či make-up artistů. Na víkend jsme připravili také VIP Bazar s charitativní akcí pod záštitou Báry Nesvadbové či limusine servis, kdy zákazníka po nákupech odvezeme domů,“ uvedl ředitel Galerie Vaňkovka.

Adam Pýcha z Knihy Dobrovský vidí základ úspěchu v kombinaci silné značky, zajímavé slevy a dobře zásobené prodejny, která dokáže uspokojit výrazně vyšší počet zákazníků. Zástupci e-shopů pak jako hlavní přidanou hodnotu uvádí služby, které zákazníkům poskytují i mimo Black Friday. „Jedná se například o doručení o víkendu či v den objednávky, nepřetržitou otevírací dobu na některých pobočkách či široké možnosti placení včetně kryptoměn,“ řekl Jaroslav Kotápiš z Alza.cz.

Vyšší spotřeba znamená nutnost recyklace

Kromě výrazných slev se s Black Friday pojí i další aspekty, které mnohdy nejsou na první pohled patrné.

„S tímto nákupním svátkem souvisí výrazně vyšší procenta nákupu elektrozařízení. Můžeme však říci, že se stoupající poptávkou po nové levné elektronice se spotřebitelé zároveň zbavují starších zařízení. I když tedy Češi v uvedeném předvánočním období více nakupují, čím dál častěji se taky zbavují elektroniky a přístrojů, které nahrazují těmi novými. V recyklaci se tedy zlepšujeme,“ uvedl David Vandrovec, generální ředitel společností REMA, které se specializují na sběr a recyklaci vysloužilých elektrozařízení, přenosných baterií a akumulátorů. Podle něj pak funguje čím dál lépe zejména sběr větších spotřebičů, jejich majitelé mohou totiž použít rozsáhlé nabídky služeb. „Důvodem úspěchu je široká nabídka podpůrných služeb prodejců, kteří nabízí odvoz starých spotřebičů, nebo také využití odvozu zdarma z domu nebo z firmy. Například domácnosti mohou využít služby Buď líný, kdy pro jejich vysloužilá zařízení a spotřebiče přijede bezplatně kurýrní služba. Sběru pomáhá i úzká spolupráce s obcemi a firmami na větších sběrných akcích,“ doplnil Vandrovec.

Kvitují to i prodejci elektroniky a e-shopy. „Vysloužilé elektrospotřebiče k recyklaci je možné odevzdat v prodejně Datartu,“ uvedla mluvčí HP Tronic Iva Pavlousková. Podobně se vyjádřil i Jaroslav Kotápiš z Alza.cz.  „Odpad třídíme ve všech našich provozech. Všechny naše prodejny zároveň slouží jako sběrná místa elektroodpadu. Je tam také možné odložit baterie do sběrných nádob, které prostřednictvím specializované firmy pravidelně svážíme k bezpečné likvidaci,“ uzavřel.

Zdroj: LESENSKY.CZ

Foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010