Online platforma Foodgroot se na českém trhu spustí už v lednu
Tuto platformu, která sbírá data o potravinách a soustředí je do aplikace, budou moci spotřebitelé používat přímo v obchodech, a zjišťovat si kvalitu potravin ještě před jejich samotným nákupem. Na český trh a později i na globální ji přivádí podnikatel Petr Václavek.
Základem platformy Foodgroot bude elektronická aplikace, která bude schopná z čárového kódu výrobku v obchodě zjistit jeho přesné složení, výrobní postup, certifikát kvality a především reference ostatních dřívějších uživatelů.
„Když si vezmete klasický nákupní košík, tak v něm najdete jednotlivé kategorie výrobků, z nichž každá má podkategorii, a ta ještě subkategorii. Pak se bavíme zhruba o 300 oblastech a pro každou z nich je třeba zpracovat vlastní algoritmus a specifický model, protože se liší třeba biochemické složení: bílý jogurt a mléčná rýže jsou dva různé světy,“ popisuje Václavek. „Foodgroot bude u potravin měřit asi pět desítek parametrů. A na základě určené kvality je bude řadit do žebříčku. Čím se lišíme od fenoménu pořadů a projektů zaměřených na kvalitu potravin, typu Na pranýři nebo A dost!, je to, že budeme mít rating jednotlivých výrobků, tedy jejich hodnocení a seřazení. Vezmete-li v obchodu šest jogurtů a naskenujete je, tak vám je aplikace seřadí vedle sebe podle kvality, přičemž vezme v úvahu všechny dostupné informace. Naší ambicí je vytvořit konečné místo pro určení kvality potravin a současně nabídnout obrovské množství dat médiím i institucím,“ tvrdí Václavek. „Aplikace není zlý policajt, který chce všechny kontrolovat, ale je to nástroj, aby se věci začaly měnit,“ dodává autor této aplikace.
Fungování ratingu přirovnává Petr Václavek k české filmové databázi ČSFD, ve které filmoví fandové i recenzenti přidělují zhlédnutým filmům procenta, ale současně je doplňují i komentáři nebo přímo detailními recenzemi. Foodgroot bude kvalitativní hodnocení sestavovat tak, že z poloviny přihlédne ke složení potraviny, velký podíl bude mít technologie výroby a zbylou část hodnocení bude tvořit názor uživatelů.
„Bude to srovnávač kvality potravin. Po naskenování výrobku uvidíte okamžitě jeho základní procentuální hodnocení a to, které výrobky se umístily v žebříčku nad ním i pod ním. V rozšířené informaci pak najdete rodokmen každého výrobku s detaily o něm. Otevřeme ji i výrobcům, kteří si budou moci sledovat své výrobky a obohacovat systém o další informace,“ konstatuje Václavek.
Mimo tyto data, která budou k dispozici všem, budou moci uživatelé údajně dodat do aplikace i informace o svém vlastním zdravotním stavu, na jejichž základě získají svůj životně-stylový zdravotní profil, k němuž pak bude aplikace přihlížet při hodnocení jednotlivých potravin – bude tedy schopna vyhodnotit i to, zda jsou pro konkrétního uživatele vhodné.
Jako primární zdroj dat chce projekt využívat centrální databázi Brandbank od společnosti Nielsen, která podle Václavka pokrývá asi 75 procent trhu.
„Je velmi zajímavé, jaký vývoj prodělávají potraviny z hlediska technologií, co všechno v nich lze nahradit a obejít. Je to obrovský byznys, s nímž je těžké držet krok a orientovat se v tom, jak se vlastně potraviny vyrábějí. Navíc co najdete na obalu potravin, je pouze necelá třetina informací, které lze dohledat. Projekt je komunitní, otevřený všem. A všem říkáme: dávejte nám víc a víc informací,“ popisuje fungování své platformy Václavek.
Investory projektu jsou soukromé subjekty, z nichž jeden z nich je ze Slovenska (podle obchodního rejstříku jsou společníky společnosti sám Petr Václavek s podílem 98%, a dále Miroslav Papež a Jozef Barta, kteří mají ve společnosti podíl po jednom procentu.
Firma Foodgroot vybrala podle svého zakladatele na základní vývoj od investorů padesát tisíc eur, tedy zhruba 1,2 milionu korun. Další prostředky chce Václavek získat prostřednictvím tříkolového crowfundingu.
Aplikace má být v lednu uvedena zdarma. Vznikne-li po ní dostatečná poptávka, bude spuštěna i rozšířená verze, která by měla stát dvě eura.
Zdroj: dotyk.cz
Foto: Foodgroot.com, tuesday.cz