Hypermarkety opět posílily svou pozici na českém trhu s rychloobrátkovým zbožím
Podle výsledků aktuální studie GfK SHOPPING MONITOR si hypermarkety (Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket) stále více upevňují svou dominantní pozici na trhu. Jako své hlavní nákupní místo (tj. jako prodejnu, ve které domácnosti utratí největší podíl svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží) je uvádí rekordních 49 procent domácností.
Diskonty (Lidl a Penny Market) si udržují druhou pozici, nejvíce v nich utrácí 23 procent domácností. Obliba supermarketů (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket) je dlouhodobě více méně stabilní; přednost jim dává 16 procent domácností. Pozice menších prodejen (COOP, Hruška, Flosman / Flop) se dlouhodobě zhoršuje; preferuje je jen 10 procent českých domácností.
V rámci studie GfK Shopping Monitor se společnost GfK zeptala zákazníků, proč nejvíce nakupují právě v určité prodejně. V případě všech čtyř hypermarketů na českém trhu (Albert Hypermarket, Globus, Kaufland, Tesco Hypermarket) si na nich jejich zákazníci cení především široké nabídky zboží. Zákazníci řetězce Albert Hypermarket navíc za velkou výhodu považují snadnou dostupnost prodejen, Globus je pro své kmenové zákazníky zase atraktivní díky kvalitnímu a čerstvému zboží. Kaufland mají zákazníci rádi pro jeho výhodné akce a slevy, a vůbec celkově příznivé ceny. Tesco Hypermarket zase láká na dlouhou prodejní dobu a na svůj věrnostní program.
Nejsilnější stránkou českých diskontů (Lidl, Penny Market) jsou celkově příznivé ceny zboží na prodejnách. Za konkurenční výhodu považují zákazníci prodejen Lidl jeho kvalitní a čerstvé zboží. V případě Penny Marketu je zase lákadlem výborná dostupnost prodejen.
Zákazníci českých supermarketů (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket) si cení především výborné dostupnosti těchto prodejen. Supermarkety Albert lákají své zákazníky také na akční ceny a na výhodné slevy. Prodejny Billa jsou pro své zákazníky atraktivní díky kvalitnímu a čerstvému zboží, zákazníci supermarketů Tesco oceňují celkově příznivé ceny zboží na prodejnách a také věrnostní program řetězce.
Kmenoví zákazníci malých družstevních prodejen COOP si na tomto řetězci cení především snadné dostupnosti, ale také ochotného personálu a nabídky regionálních potravin.
O studii
GfK Shopping Monitor je volně prodejná studie, která již od roku 1997 každoročně poskytuje komplexní analýzu vývoje nákupních zvyklostí českých domácností při nákupu rychloobrátkového spotřebního zboží. GfK Shopping Monitor sleduje trendy ve vývoji motivačních faktorů, v preferencích formátů a řetězců, ve znalosti řetězců a v jejich spotřebitelském hodnocení.
Zdroj, foto a grafy: GfK Czech