Maloobchody by si měly hýčkat zákazníky, ale také se zaměřit na produktivitu práce, říká studie Cisco
Maloobchodníci podceňují investice do nástrojů pro produktivitu práce a dostatečně finančně nepokrývají ani oblastí, v nichž se mohou odlišit od konkurence. Optimalizace investic do produktivity zaměstnanců by přitom globálně znamenala vyšší příjmy v hodnotě 187 miliard dolarů ročně. Naopak si již dnes uvědomují důležitost technologií pro zkvalitnění interakce se zákazníky. Tyto závěry přinesla globální studie Cisco s názvem „The Current State of Digital Readiness in Retail“, která mapovala současný stav digitální připravenosti v maloobchodu.
Globální výzkum společnosti Cisco proběhl mezi manažery maloobchodů v USA, západní Evropě a Latinské Americe. Kladl si za cíl zjistit, v jaké fázi digitální transformace se nacházejí. Mezi dotázanými byli zástupci kamenných i elektronických obchodů, výrobců oděvů, pohostinských služeb a dalších segmentů maloobchodu. Studie ukazuje, jaké jsou jejich aktuální priority z hlediska investic do digitálních technologií a jakých nedostatků ve svých strategiích digitální přeměny si možná nejsou vědomi.
Mezi hlavní zjištění studie společnosti Cisco s názvem „The Current State of Digital Readiness in Retail“ patří:
- Maloobchodníci podceňují nástroje na zvýšení produktivity práce. Přitom globálně může efektivní nasazení těchto technologií přinést maloobchodům v roce 2018 až 187 miliard dolarů navíc. Do této oblasti přitom míří pouhých 6 % investičních priorit, ačkoliv investice sem vykazují nejvyšší návratnost.
- Maloobchodníci nedostatečně investují do odlišení své značky. Do této oblasti putuje pouhých 29 % investic. Jedná se o pokročilejší fázi digitální transformace, kdy maloobchodníci mohou pomocí technologií (například chytrá Wi-Fi síť a pokročilá analytika) odlišit svoji značku od konkurence či hledat nové obchodní modely a zdroje výnosů. Tato zjištění ukazují, že většina maloobchodníků v digitální transformaci dostatečně nepokročila a vystavuje se riziku ztráty trhu ve prospěch dynamičtější a více inovativní konkurence.
- Maloobchodníci si zákazníky hýčkají. Zatímco jiné oblasti digitalizace zůstávají podfinancované, maloobchodníci si už dnes uvědomují důležitost investic na zkvalitnění interakce se zákazníky (37 % jejich investic putuje právě sem). Ačkoliv je zákaznická zkušenost jednou z klíčových oblastí, měli by se maloobchodníci více zaměřit také na sebe, aby lépe poznali chování zákazníka a mohli tak optimalizovat své investice.
Analytika dat – optimalizace produktivity i možnost odlišit se
Pokročilá analytika se do budoucna stane nezbytnou součástí každého moderního obchodu i nákupního centra. Umožňuje totiž poznat chování zákazníků a na základě toho upravit investice nejen do produktivity práce (například snížením personálu v určitou hodinu), ale i změnit rozložení zboží a doručit zákazníkům speciální nabídku, kterou jinde nedostanou.
Pro efektivnější využití doporučuje společnost Cisco postupovat v několika krocích:
- V prvním je vhodné nasadit analytické nástroje a pomocí agregovaných dat lépe poznat chování současných i potenciálních zákazníků.
- Až poté mohou maloobchodníci optimalizovat rozložení své prodejny nebo obchodního centra.
- V další fázi mohou maloobchodníci nasadit technologie pro doručování personalizované nabídky přes mobilní aplikaci návštěvníkům přihlášeným k místní Wi-Fi síti.
- Při nasazení technologií pro chytrý obchod by měli dbát na to, aby byla Wi-Fi síť postavena na kvalitních, spolehlivých a ověřených řešeních.
Zdroj a infografika: Cisco Systems