Trh technického spotřebního zboží v České republice za 2. čtvrtletí 2016 vzrostl
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice za druhé čtvrtletí roku 2016 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku růst na úrovni 2,5 procenta. Pozitivní vývoj zaznamenaly sektory spotřební elektroniky, velkých a malých domácích spotřebičů a již tradičně také telekomunikace.
Hodnota prodeje technického spotřebního zboží u jednotlivých sektorů
Spotřební elektronika
Sektor spotřební elektroniky narostl letos za druhý kvartál ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o téměř 6 procent.
Televizory – největší segment spotřební elektroniky – zůstaly hodnotově na stejné výši díky nárůstu průměrné ceny. Podíl UHD modelů přesáhl 31 procent a pokračuje v růstu, stejně jako sortiment s větší úhlopříčkou (55 palců a větší).
Silný růst byl zaznamenán také v segmentu set-top-boxů, a to hlavně díky rostoucímu zájmu o funkci DVB-S2, který vyvolal plánovaný přechod na druhou generaci standardu pro satelitní vysílání v roce 2016.
–
Foto trh
Ani růst průměrné ceny digitálních fotoaparátů nezabránil dalšímu poklesu jejich hodnoty ve 2. čtvrtletí 2016 na úrovni 8,9 procent ve srovnání se stejným obdobím minulého roku.
Prodeje zrcadlovek a kompaktů klesaly, avšak kompakty s výměnným objektivem zaznamenaly růst díky zvýšení průměrné ceny.
Celkově trh fota za 2. čtvrtletí 2016 klesal o 6,5 procenta, navzdory pozitivnímu vývoji u objektivů v uvedeném období.
–
Velké domácí spotřebiče
Ve 2. čtvrtletí 2016 zaznamenal trh velkých domácích spotřebičů ve srovnání se stejným obdobím minulého roku solidní růst přesahující 7 procent.
Přírůstek zaznamenaly všechny produktové skupiny v čele s největší skupinou chlazení, která vykázala nárůst přes 9 procent.
Růst v kategorii praček byl tažen hlavně díky větší poptávce po modelech s předním plněním a kombinaci pračky se sušičkou.
–
Malé domácí spotřebiče
Malým domácím spotřebičům se ve 2. čtvrtletí dařilo. Celý sektor zaznamenal oproti 2. čtvrtletí 2015 růst o více než 11 procent.
Největší růst byl zaznamenán v kategorii péče o zuby. Také ze sortimentu drobných kuchyňských spotřebičů řada z nich (a zejména stolní mixéry) zaregistrovala zvýšenou poptávku ze strany spotřebitelů.
Podíl internetový prodejů u většiny skupin rostl s výjimkou fritéz a odšťavňovačů.
–
Informační technologie
Jediný segment, který dokázal v kategorii informačních technologií za 2. čtvrtletí 2016 růst, byly monitory, a to o více než 8 procent oproti stejnému období minulého roku.
Ostatní produktové skupiny meziročně klesaly, nejvíce pak tablety, které zaznamenaly pokles o více než 22 procent. Také přenosným počítačům (největší kategorii v sektoru IT), se meziročně snížil obrat, konktrétně o 7,5 procenta.
–
Telekomunikace
Sektor telekomunikací rostl ve 2. kvartálu 2016 o více než 9 procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2015.
Růst v kategorii mobilních telefonů, tedy dohromady přístrojů „klasických“ a chytrých, se dostal na úroveň 6,3 procenta. Znovu se ale dařilo sortimentu nositelné elektroniky, které rostla za 2. čtvrtletí 2016 o více než 800 procent oproti 2. čtvrtletí 2015.
–
Kancelářská technika
Sektor kancelářské techniky vykázal za 2. čtvrtletí pokles o téměř 9 procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2015. Poklesu nezabránil ani nárůst průměrné ceny u inkoustových tiskových zařízení.
Negativní vývoj byl ovlivněn hlavně poklesem tržeb za laserová tisková zařízení. V tomto segmentu také meziročně klesly průměrné ceny, a to o 5 procent.
GfK TEMAX® zprávy za všech 41 zemí, včetně datových tabulek jsou pro zájemce dostupné zde.
Zdroj: GfK Czech Republic
Foto: elektroexpert.cz