Ovocné vůně v prodejně zvyšují podle výzkumů obrat

Závěry výzkumu publikovaného v „Journal of Retailing and Customer Services“, ukazují, že pokud se do prostoru prodejny rozšíří ovocná vůně, zákazníci zůstávají v obchodě déle a více utrácejí.

Již dříve jsme psali o aroma marketingu a jeho výhodách. Nyní Vám můžeme poskytnout i zajímavá data, která vychází ze zveřejněného výzkumu zaměřeného na tuto netradiční retailovou oblast.

V rámci tohoto výzkumu, jeden holandský obchod, který je součástí nejmenovaného významného řetězce, který působí ve Velké Británii, rozprášil mezi nákupní regály melounovou vůni. Následně se tohoto výzkumu zúčastnilo 300 zákazníků, kteří byli dotazování na to, jak se při nakupování cítili a zda si koupili více, nebo méně zboží, než původně zamýšleli.

Aby se ověřil rozsah účinnosti aroma podnětu, měnila se v jednotlivých týdnech výzkumu intenzita ovocné melounové vůně, která byla vpouštěna do prodejny. Melounová vůně byla vybrána z důvodů své obecné oblíbenosti, vhodnosti do veřejného prostoru a snadné technologické přípravě.

Během prvního týdne nebyla v obchodě rozptýlena žádná vůně. Ve druhém týdnu pouze nepatrné množství melounové vůně. V závěrečném třetím týdnu testování holandští a australští výzkumníci rozptýlili aroma do obchodu ve výraznější intenzitě.

Závěry výzkumu, které byly publikované v „Journal of Retailing and Customer Services“, ukazují, že čím silnější byla vůně v prostoru, tím zákazníci zůstávali v obchodě déle. Detailnější data z obchodu pak ukazují, že tržby druhý týden vzrostly o 2% a třetí týden, při zesílené intenzitě vůně, o plných 14%. Navíc poměr „neplánovaných nákupů“ respondentů v závěrečném týdnu vystoupal z 33% na 44%.

Již v minulosti uskutečnily některé supermarkety v Anglii pokusy s rozptýlením vůně „čerstvě upečeného chleba“. Například obchodní řetězec Waitrose přišel s obdobným nápadem minulou zimu, kdy vůně koření rozptýlená ve vzduchu, měla v zákaznících během vánočních svátků evokovat pocit slavnostní atmosféry.

Zvyšující se povědomí o fungování aroma marketingu ve velké Británii dokazuje i druhý největší potravinový obchodní řetězec v Anglii Sainbury´s, který vůně ve svých prodejnách zatím nepoužívá, ale do budoucna to nevylučuje.

V Evropě se tedy, jak je vidět, aroma marketing začíná uplatňovat stále více A i u nás se objevují první vlaštovky – například řetězec Datart, který zkusmo vyzkoušel šíření vůní ve své prodejně v pražském Centru Chodov.

 

Zdroj: www.academia.edu, POPAI CE

Autor: MARK HOWARTH FOR THE DAILY MAIL, překlad GAIA GROUP SE

Foto: pixabay.com

 

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010