Více než 2/3 českých domácností pravidelně nakupují podle POS materiálů

Podle výsledků aktuální studie GfK SHOPPING MONITOR si hypermarkety (Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket) opět upevňují svou dominantní pozici na trhu. Jako své hlavní nákupní místo (tj. jako prodejnu, ve které domácnosti utratí největší podíl svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží) je uvádí už rekordních 48 % domácností. Diskonty (Lidl a Penny Market) si udržují druhou pozici, nejvíce v nich utrácí 24 % domácností. Obliba supermarketů (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket) je také dlouhodobě více méně stabilní; přednost jim dává 17 % domácností. Menší prodejny (COOP, Hruška, Flosman / Flop) si svou pozici zhoršily, preferuje je 10 % českých domácností.

Distribuce čerstvých potravin (maso, uzeniny, pečivo, ovoce/zelenina) je celkově charakteristická relativně vysokými preferencemi pro menší specializovanou prodejnu. Zejména u masa a masných výrobků je situace specifická. V posledních letech lze ovšem sledovat u čerstvých kategorií výraznou změnu trendu. Zákazníci se vrací zpět do velkoplošných prodejen. Na významu vzrostly hypermarkety u všech sledovaných sortimentních kategorií čerstvých potravin. S tím může také souviset skutečnost, že už druhý rok za sebou výrazně posílil význam šíře nabízeného sortimentu při rozhodování zákazníků o výběru hlavního nákupního místa potravin a základního nepotravinářského zboží.

Podle výsledků aktuální studie GfK SHOPPING MONITOR dlouhodobě klesá podíl domácností, které tvrdí, že dostávají do schránky letáky maloobchodních řetězců s rychloobrátkovým zbožím; nyní letáky dostává 78 % domácností a 65 % letáky také čte. Naopak, už 17 % domácností uvádí, že letáky nedostává, protože má na schránce žádost o nevhazování letáků, a dalších 5 % domácností tvrdí, že k nim letáky nezanáší.

Druhý rok za sebou se také snížil podíl domácností, které podle letáků i nakupují, na celkových 34 %. Na druhou stranu, velká část zákazníků se při nákupu rychloobrátkového zboží řídí POS materiály přímo na prodejně (např. cedulky s označením pro zboží v akci/slevě); 68 % respondentů tvrdí, že podle nich velmi často rychloobrátkové zboží nakoupí. Mírně roste podíl zákazníků, kteří si prohlíží letáky MO řetězců s rychloobrátkovým zbožím na internetu (letos to tvrdí 12 % respondentů). S tím také souvisí fakt, že už druhý rok za sebou výrazně posílil význam šíře nabízeného sortimentu při výběru hlavního nákupního místa FMCG.

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010